Hovedinnhold

Test av BMW 318 D: Best på utslipp - men dyr

LUKKER LUKEN: BMWs system for å redusere forbruk og utslipp innebærer blant annet å senke luftmotstanden. I grillen sitter justerbare spjeld som kun åpner seg når motoren trenger kjøleluft. Ellers er de lukket og bidrar til lavere luftmotstand - og raskere varm bil om vinteren. Foto: Jan Petter Lynau
LUKKER LUKEN: BMWs system for å redusere forbruk og utslipp innebærer blant annet å senke luftmotstanden. I grillen sitter justerbare spjeld som kun åpner seg når motoren trenger kjøleluft. Ellers er de lukket og bidrar til lavere luftmotstand - og raskere varm bil om vinteren. Foto: Jan Petter Lynau
Forbløffende nok, med tanke på BMWs «overklasse»-image som mange kanskje ikke forbinder så mye med miljø, er det nettopp BMW 318 D som er best i testen.

VG følger

FAKTA:

Motor (liter/hk/Nm): 2,0/136/300
Drivstoff: Diesel
Pris u/ekstrautstyr: 358 100
Aks 0-100 km/t: 9,8 sek
Forbruk blandet: 0,48 l/mil
CO2-utslipp: 125 g/km
Kollisjonsputer: 6 stk
Fabrikkgaranti: 2 år
Rustgaranti: 12 år

Bilen er best på CO2 blant stasjonsvognene i denne klassen, har girskiftindikator for mest økonomiske girskift, og en velfungerende forbruksmåler.

Test av miljøvennlige stasjonsvogner:
Saab 9-3:Praktisk svenske
Volvo V50:Litt lite å by på
Skoda Octavia:Enkelt og bra til god pris
Renault Laguna ECO:Ekkeftiv motor - mye ståk

Vi opplevde også at vi under testkjøringen stort sett greide å holde oss på de oppgitte fabrikktallene for forbruk ved blandet kjøring - 0,48 liter per mil.

Effektiv «dynamitt»

BMW har vært en av bilprodusentene som har lykkes aller best med sine optimaliserte modeller. Programmet Efficient Dynamics er navnet på alle tiltakene som BMW har gjort for å redusere forbruk og utslipp.

Les også:Her er mest C02-vennlige familiebilene

Tiltakene hos BMW er i all hovedsak som i konkurrentenes spareprogrammer. Det er utviklet vektbesparende konstruksjoner, og dekk med lav rullemotstand. Samtidig er motorene effektivisert og systemet tar vare på bremsekraften. Flere av modellene har også start-stop-funksjon, som sparer drivstoff ved bykjøring.

Effektiv «dynamitt»

136 hestekrefter er kanskje ingen effekt-bombe, men sammenliknet med de andre bilene i testen, føles BMW-en som rene «dynamitten»!

Mens flere andre bilprodusenter lanserer egne forbruksoptimaliserte modeller, utstyrer BMW de fleste av sine modeller med sparetiltak. Unntaket er SUV-ene. Alle de firesylindrede motorene med manuelt gir har start-stop-funksjon, som slår av motoren i stedet for å la den svive på tomgang.

På skinner

På forsommeren hadde vi sporingsproblemer med en BMW 3-Serie stasjonsvogn vi hadde i test, men denne gangen holdt bilen seg mye mer stabil på veier med hjulspor. Det skyldes sannsynligvis at forrige testversjon var utstyrt med punkteringssikre Run Flat-dekk. Testbilene denne gangen var utstyrt med en ny generasjon Run Flat-dekk, Michelin Pilotsport, 255/35 ZR18 bak og 225/40 ZR18 foran.

Førermiljø: Gode seter med mange justeringsmuligheter. Sportslig kjørestilling. God lesbarhet på instrumenteringen. Litt tung klutsjpedal for noen. Praktisk førermiljø. Lite plagsom støy og god sikt.

Kjøregenskaper: Blant de beste vi har kjørt. Sportslige og sikker. Ypperlig kombinasjon av stivhet og komfort.

Familiemiljøet: Lite bagasjerom. Oppleves trangere i baksetet enn de andre. Ikke blant de mest praktiske bak.

Miljøvennlighet: Lavt forbruk, girskiftindikator, forbruksmåler og selvrensende partikkelfilter.

Sikkerhet: Fem av fem stjerner i uavhengige EuroNCAP-testen, i sedanversjon. Ellers det meste av sikkerhetsutstyr.

Biløkonomi/å eie: Høy pris. Til gjengjeld har BMW landets mest fornøyde bileiere ifølge bladet Motors bileierundersøkelse AutoIndex.

Leaseplanes vurdering av verditap: Blant bilene som taper seg langt mindre i pris enn gjennomsnittet.

NAFs vurdering av feil: Få feil. Trygt kjøp.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer