Hovedinnhold

Test av BMW 1-serie: Underholdende kjøremaskin

Når du først har ålt deg ned i BMW 118d, leverer den en svært underholdende kjøreopplevelse.

VG følger

FAKTA

Merke: BMW

Modell: 1-serie Coupe

Kategori: Småbil i premiumklassen, to dører

Prisklasse: 368.600 – 501.500 kr

OM TESTEN: Testen er kjørt med bilene i vanlig bruk, og vurderingene er gjort av VGs bilmedarbeider Øystein Larsen-Vonstett og Audun Bergerud og Dag Edvardsen fra NAF Testteam. Vurderingene av bilen er gjort mot konkurrenter det er naturlig å sammenlikne med

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Følelsen av å sitte nærmest over de drivende bakhjulene, det knallstive og sportslige fjæringsoppsettet, minner nesten om en roadster.

Se flere bilder fra testen her!

Les: Test av Volvo C30.

VGs eksemplar hadde sportsunderstell. Det er nok i stiveste laget for mannen i gaten, og kan velges bort. Uansett er det ikke mange som tilbyr like mye moro med så lavt CO2-utslipp.
VG og NAFs målinger viste rett nok at drivstofforbruket ligger 0,1 liter over C30. Rundt 0,55 liter på milen må du regne med ved vanlig bruk.

Interiøret er klassisk BMW: Rent, pent, ryddig og med kvalitet i hver minste detalj. Forsetene er enda bedre enn i Volvoen. Både sidestøtte og lengden på sitteputen er perfekt

Koppholdere er det tre av. De er helt greie i størrelse, men litt grunne for høye vannflasker.

På vinterføre oppleves den forhjulsdrevne Volvoen hakket bedre enn den bakhjulsdrevne BMW-en. På sistnevnte jobbet ESP-systemet langt mer enn på svensken.

Kronglete

Å komme seg inn og ut av baksetet er ikke videre enkelt for dem med dårlig rygg og stive kropper. BMW-en er faktisk enda mer kronglete enn Volvoen. Baksetet er klart trangere enn Volvoen.
Bagasjerommet er derimot mye romsligere. Øyemål og en svær sekk lempet ned i begge tilsier at BMW er nesten dobbelt så stor bak som Volvoen. Bagasjemålstallene fra importørene tilsier at forskjellen er mindre.

Den vanligere kombivarianten er 32 500 kroner billigere enn kupeen. Kjørefølelse og drivstofforbruk er meget likt.
BMW 1 lager også en 90 hestekrefters dieselutgave av kombien. Da er du helt nede på Volvo-pris (247 900 kroner).

BMWs eiere er blant dem som er mest fornøyd med bilkjøp og kjøreopplevelse. De er også mest merkelojale, men godt under snittet fornøyd med servicen på merkeverksted.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: VG Design
Foto: VG Design


Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
Noe dårlig utsyn bakover. Greie speil. Meget gode seter med god sidestøtte og justeringsmulighet. Sporty kjørestilling. Instrumentering og betjening er meget bra. Tre koppholdere. Støysvak.

Kjøreegenskaper:
Denne kjører meget fint. Trekkvillig motor. Tett fin girkasse (6 gir). Veiholdningen er meget god. Stiv avfjæring, sportslig. Svært artig bil.

Familiemiljø:

Bagasjerommet er dobbelt så stort som i Volvoen. Baksetet, som er for to (4 seter) er greit å sitte i. Volvoen er litt mer behagelig å sitte i, men ingen av de to bilene er lette å komme seg inni

Miljøvennlighet:
Selv om den bruker litt mer diesel enn Volvo (rundt en desiliter mer på mila) og slipper ut 119 gram C02 per kilometer, er det en helt annen motor med mye mer krutt i denne bilen. Girindikator og kjørecomputer.

Sikkerhet:
BMW 1-serie coupe er ennå ikke krasjtestet i EuroNcap, og får derfor ikke poeng av oss. Kombiutgaven oppnådde full score med fem stjerner da den ble testet.

Biløkonomi:
Bare Toyota eiere er mer fornøyd med sitt bilkjøp enn BMW eierne. 1-serien er meget populær som bruktbil. De holder seg godt i pris. Kan være at den nye kupeen er noe mer tungsolgt enn kombiutgaven.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer