Hovedinnhold

Test av BMW 1 M: Mini-monster

LUBBEN: Mens BMW vanlige kupevariant av 1-serie kan se litt puslete ut, svulmer 1M ut i alle retninger. Bak er det fire fete eksosrør. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
LUBBEN: Mens BMW vanlige kupevariant av 1-serie kan se litt puslete ut, svulmer 1M ut i alle retninger. Bak er det fire fete eksosrør. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
Det skal en sterk rygg til å bære BMWs sagnomsuste M-merke. Det greier det 340 hestekrefters lille muskelmonsteret fra Tyskland så det holder.

VG følger

VG og NAF har prøvekjørt det siste tilskuddet til BMWs M-linje.
Denne gang er det minstemann i familien som både har fått et langt tøffere ytre og en drivlinje som selv den mest ihuga bilentusiast vil trives med.

SE FLERE BILDER AV MODELLEN HER!

Høy gøy-faktor

Den sekssylindrede motoren med dobbelt turbo leverer maksimalt med hester ved 450 Nm. Dette skjer faktisk hele veien fra 1500 omdreininger og oppover til drøye 4500.

Suget i motoren på den lille tassen, det herlige tykke skinnrattet, en perfekt seks trinns manuell girkasse (her er ingen automatgirløsning tilgjengelig) - alt er skrudd sammen for høyest mulig gøy-faktor.

Alle kreftene sendes ut til bakhjulene. I løpet av 4,9 sekunder er hastigheten passert 100 km/t.

Enten du presser bilen eller lunter av gårde i 50-sonen, er den en nytelse å kjøre. Den litt tunge styringen er knivskarp og presis - og etter hvert føles nærmest bilen som en forlengelse av deg selv.

Speedometernålen er elektronisk stoppet på 250 km/t.

TABELL: TEKNISKE DATA OG PRISER MOT KONKURRENTENE.

HER FINNER DU ALLE VÅRE BILTESTER.

Over en million

Det lille moromonsteret koster over en million kroner! Bagasjeplassen holder til en golfbag.

De to personene i baksetet skal helst ikke ha for lange ben. Men fra førerplass har du det som plommen i egget. Setene er herlige, interiøret er klassisk BMWsk.

BMW har blant landets aller mest fornøyde kunder. Det er spesielt kjøreegenskapene på bilene de setter pris på, ifølge NAFs AutoIndex.

Dessverre ødelegger prislappen alle muligheter for å bli noe annet enn en drøm for de fleste av oss. Bilen koster til sammenligning rundt 50000 euro eller 450000 kroner i Tyskland.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer