Hovedinnhold

Test av Audi A5 kabriolet: For alle årstider

Fire seter og et tykt stofftak med meget god lyddemping gjør Audis nye kabriolet til en helårsbil.

VG følger

KABRIOLET-GUIDE

Vi har prøvekjørt sommerens kabrioletnyheter. NAFs tekniske konsulenter fra NAF Testteam Audun Bergerud og Dag Edvardsen har utført den tekniske vurderingen av bilene sammen med VG og VG Netts biljournalister.

Merke: Audi

Modell: A5 kabriolet

Kategori: Kabriolet

Prisklasse: 538.000 – 799.300 kroner. S5: 1.150.900 kroner

Konkurrenter/Alternativer: Volvo C70, Mercedes CLK, Saab 9-3, BMW 3.

PLUSS: Meget god lyddemping i stofftaket (akustikktak er ekstrautstyr). Komfortabel og imponerende stabil uten tak.

MINUS:- Høy pris.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Priser er uten leveringskomkostninger.

Når du lukker døren, kommer en liten robotarm stikkende frem med setebeltet slik at du skal slippe å vri på deg kink for å få fatt i beltet. Flere kabrioleter i luksusklassen har denne løsningen.

Audi A5 i kabrioletversjon har en usedvanlig vellykket design. De fleste vil nok mene at denne bilen er lekker å se på. Innvendig er det også svært komfortabelt, også for dem som sitter i baksetet.

Les også:VG tester sommerens toppløse nyheter

Imponerende

Vi er imponert over bilens kjøreegenskaper, også uten tak. Feller du taket av en såpass stor bil, forsvinner ofte mye av vridningsstabiliteten. På vår testrute på svingete veier med dårlig asfaltdekke og helårs telehiv, avslører bilen seg likevel som stiv og sikker også med taket felt ned i bagasjerommet.

Taket tar 60 liter av bagasjeplassen når det pakkes ned, og kan åpnes og lukkes i fart helt opp til 50 km/t. Åpningen skjer på 15 sekunder.

Les flere biltester her

Vår testmodell har en toliters bensinmotor på 180 hestekrefter og automatgir. Motoren som kan bite skikkelig fra seg, md. en akselerasjon på 8,1 sekunder fra 0-100 km/t. For den som vil ha litt ekstra kjørefølelse kan antiskrens og antispinnsystemene kobles ut.

Vår testmodell er lastet med utstyr. Stofftaket med ekstra lyddemping koster 3.780 kroner, vindavviseren som skal sørge for at du ikke får så mye blåst bakfra koster 3.980 kroner - og bakkestartassistenten en drøy tusenlapp.

Saken fortsetter under tabellen

Pluss: Meget god lyddemping i stofftaket (akustikktak er ekstrautstyr). Komfortabel og imponerende stabil uten tak.

Minus: Høy pris.

Disse kabrioletene er også testet:

Peugeot 308 CC: Fransk nytelse
Med nye Peugeot 308 CC kan du få en vifte i setet som holder deg varm i hodet ved toppløs kjøring på kjøligere dager.
Les testen her

Mazda MX-5: Perfekt balanse
Den lille girspaken du bare trenger å vippe på håndleddet for å sette i gir og den nærmest perfekte vektbalanse i bilen gir enorm kjøreopplevelse.
Les testen her

BMW Z4: Klassisk og rå!
Det er ikke så mye BMW som det pleier å være i den lekre roadsteren Z4. Det er ikke nødvendigvis negativt.
Les testen her

Mini Cooper S: Sjarmklumpen
Mini kabriolet har høy sjarmfaktor, men sikten bakover og til siden er såpass dårlig at det ødelegger for totalkarakteren.
Les testen her

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer