Hovedinnhold

Subaru BRZ: Heftig kjøreglede - falsk gromlyd

Selv om det høylytte snerret som fyller kupeen når du akselererer kraftig ikke er helt ekte, byr denne folkeraceren på ekte kjøreglede.

VG følger

FØRSTEINNTRYKKET

  • Når VG prøvekjører nye modeller i en kort periode beskriver vi et førsteinntrykk av bilen og kaster ikke terning.
  • Modellen må gjennom mer omfattende og metodisk vurdering over en til to uker av VG og NAFs testteam, før den gis terningkast.
  • Pluss:
  • Smilet sitter løst når svingene blir mange, gode forseter
  • Minus:
    Henger etter på utstyrsfronten, litt kjedelig eksteriør spesielt forfra.

I motoren er det nemlig en slags lydmaskin som forsterker lyden når du kjører aktivt og denne lyden blir sendt mot veggen foran dashbordet.

Den seks trinns automatkassen jobber lynraskt, det lille men kraftige rattet gir umiddelbar og sylskarp respons på de svært svingete franske fjellveiene.

Til sommeren kommer tvillingbilene Toyota GT86 og Subaru BRZ.

VG har prøvekjørt sistnevnte. Det var en svært morsom
opplevelse.

Motoren, som Subaru har lagd, bygger så lite i høyden og er trukket så langt tilbake mot sentrum av bilen at både tyngdepunktet og vektfordelingen mellom for- og bakaksel (henholdsvis 53 prosent og 47) at bilen får et nært perfekt utgangspunkt for aktiv kjøring.

Bakhjulstrekk sikrer perfekt kontroll over bilen selv i høy fart i kurvekjøring. Den ligger som klistret og nekter å gi slipp på underlaget.

SE VIDEO HER!

Gromlåten forsvinner

På lavere turtall ved småkjøring forsvinner den hissige motorlyden som dugg for solen og bilen oppfører seg som en hvilket som helst annen kompaktbil.

200 bensinhester og et dreiemoment som først når sitt maksimale på 205 Nm mellom 6400 og 6600 omdreininger gir på ekte folkeracervis en bil som må jobbes litt med for å få full utnyttelse av motoren.

Ikke se bort fra at det her dukker opp en enda hvassere motor i løpet av de neste par årene. Det fortjener denne bilen, hvor faktisk resten av bilen er lagd rundt motoren.

Prisen som forventes å ligge rundt 450.000 kroner er noe høyere enn de argeste konkurrentene som BMW 120i (bakhjulstrekk), Audi TT (forhjulstrekk) eller VW Scirocco (forhjulstrekk), men det er før avkrysningen på ekstrautstyrslisten har startet.

Subaru tar nemlig bare inn en såkalt premiumvariant.

Her er det meste med bortsett fra automatgir. Sistnevnte er forventet å koste rundt 10.000 kroner mer.

Det Subaru BRZ mangler er ting som navigasjonsskjerm, et normalt utseende stereoanlegg (det som står i bilen ser ut som en levning fra 90-tallet), filskiftevarsler, blindsonevarsler og start/stopp-system men ellers er det meste på stell.

FØRERORIENTERT: Alu-pedaler, et lite men kraftig ratt, og girhendler ved rattet er med på å understreke det sportslige. Foto: Øystein Larsen-Vonstett
FØRERORIENTERT: Alu-pedaler, et lite men kraftig ratt, og girhendler ved rattet er med på å understreke det sportslige. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Baksetet en vits

Baksetene er, som i de fleste biler i dette segmentet, nærmest for en spøk å regne. Når Subaru skryter av at de har lagd verdens minste fireseters bakhjulsdrevne sportskupe (den er bare 4,24 meter lang eller omtrent som en vanlig VW Golf) går det ut over plassen.

Barn kan imidlertid få plass og voksne kan overleve turen uten så altfor mye ubehag om den/de er kort nok. Bagasjerommet er også mindre enn hos konkurrentene men med baksetene slått ned er det ikke så hakkende galt.

Subaru BRZ er hverken den raskeste folkesportsbilen, den rimeligste, eller den mest moderne, men den kan meget vel være den mest underholdende.

HER FINNER DU ALLE BILTESTER! 

Subaru BRZVW ScirocoAudi TTPeugeot RCZ
ModellPremium2,0 TSI turbo1,8 TFSI1,6 Turbo
Motor2,0 b, 6 man2,0 b, 6 man1,8 b, man1,6 b 6 man
PrisCa 450 000 kr421 500 kr401 700 kr449 900 kr
Ytelse200 hk210 hk160 hk200 hk
Dreiemoment205 Nm280 Nm250 Nm275 Nm
Mål: l/b/h4,24m/1,77m/1,42m4,26m/1,81m/1,40m4,2m/1,84m/1,35m4,29m/1,85m/1,36m
Vekt1239 kilo1298 kilo1240 kilo1297 kilo
Aks 0-100 km/t7,6 sek6,9 sek7,2 sek7,5 sek
Toppfart226 km/t240 km/t226 km/t237 km/t
Forbruk blandet0,69 l/mil0,74 l/mil0,67 l/mil0,69 l/mil
Drivende hjulBakForanForanForan
CO2-utslipp181 g/km172 g/km149 g/km159 g/km
Bagasjerom243 liter312 liter292 liter321 liter

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer