Hovedinnhold

Prøvekjørt Volkswagen Passat GTE: Nytt «glansnummer»

<p>AVGIFTSVINNER: Volkswagens andre ladbare hybrid, Passat GTE, har bare drøyt 8000 kroner i avgift til staten, cirka 85.000 kroner mindre enn en sammenliknbar bensin-Passat. Du kan klare mellom tre og fire mil i elektrisk rekkevidde.<br/></p>

AVGIFTSVINNER: Volkswagens andre ladbare hybrid, Passat GTE, har bare drøyt 8000 kroner i avgift til staten, cirka 85.000 kroner mindre enn en sammenliknbar bensin-Passat. Du kan klare mellom tre og fire mil i elektrisk rekkevidde.

AMSTERDAM (VG) Denne bilen glir inn i det norske avgiftssystemet som en varm kniv i smør. Men bilen kjører bare billig hvis du har et «riktig» kjøremønster.

Denne saken handler om:

Volkswagens nye Passat GTE, er en ladbar hybrid. Den har bensinmotor, elmotor og batterier som kan lades på litt over fire timer fra stikkontakten. Med fulladet batteri kan du kjøre elektrisk i inntil fem mil på papiret. I virkeligheten rekker det til oppimot fire mil, alt etter temperatur og kjøremønster. 

Gullgruve

Passat GTE er Volkswagens andre ladbare hybrid. Den ser ut som og oppfører seg som en Passat, men ikke når det gjelder forbruket målt etter EU-syklusen: Det er på fantastiske 0,17 liter per mil.

Det er et tall som til tider ikke har rot i virkeligheten. Sannheten er slik: Kjører du korte turer, kan du gjøre så godt som all kjøring elektrisk, men ved mye langkjøring stiger forbruket kraftig. Det er altså bilbruken din som gjør avgjør om dette er et godt kjøp eller ikke. For bilen i seg selv er en av de beste familiebilene på markedet, bare vær obs på noe redusert bagasjeplass. 

OM PRØVEKJØRINGEN

Når VG prøvekjører nye modeller i en kort periode beskriver vi et førsteinntrykk av bilen og gir ikke terning.


Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken.


Priser i tabellen (nederst) er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).


Bilene i tabellen er stasjonsvogner, har bensinmotor, automatgir og forhjulstrekk (Mercedes bak). Øverste utstyrsnivå er valgt.


PLUSS:

Ikke direkte rimelig, men god pris sammenliknet med andre Passat-varianter.

Godt utstyrt.

God sikt alle veier (fint konstruerte A- og C-stolper).


MINUS:

Mindre bagasjeplass enn i vanlig.

Må på girspaken for å regenerere, funksjon burde vært på rattet.

Regn med i underkant av fire mil, ikke fem, i elektrisk rekkevidde.

På sitt beste er Passat GTE en liten gullgruve for driftsbudsjettet. En vanlig elbil som går 10.000 kilometer i året bruker strøm for rundt 1500–2000 kr. i året, anslår Norsk Elbilforening. En bil på Passatens størrelse bruker bensin for cirka 8500 kroner i året, ifølge OFV. Når du kjører elektrisk, er driftskostnadene røft regnt altså under en fjerdedel.

Overdådig

Vår test-Passat GTE er kledd i uskyldshvit lanseringsfarge til den internasjonale lanseringen av bilen. Den foregår på flatmark i traktene rundt Amsterdam.

Opplegget i Passaten er det samme som i den ladbare Golfen og Audis A3 e-tron; en 1,4-liter på 156 hk og en elmotor på 115 hk. Samlet effekt er 218 hk, noe som gir en aks fra 0–100 km/t på 7,4 sekunder: Dirigert av en spesialutviklet sekstrinns automatkasse med trippel-kløtsj. Interiøret er omtrent slik vi kjenner det fra Passat, moderne, men ikke så moderne at det er «ut» rundt neste sving. Det er flatbunnet ratt og blå sømmer på ratt og gir.

218 hk er mye, og bilen fremstår i så måte som «overdådig», i hvert fall om den skal ses i et klimavennlig perspektiv. Og det skal den jo.

Passat GTE bygger på åttende generasjon av bilen, som kom i fjor. Bilen fikk en femmer på terningen da VG testet den mot nye Ford Mondeo i vinter.

Se stor teknisk gjennomgang av nye VW Passat GTE og de tøffeste konkurrentene nederst i saken

Artikkelen fortsetter.

Store variasjoner

Bilen kan settes i flere modus, blant annet det elektriske e-Mode (kjører kun elektrisk til batteriet er tomt eller du går over 130 km/t), i beninsinmotor-modus (bruker kun bensinmotoren og lader batteriet) og i hybrid. I det siste styrer elektronikken butikken.

Fra vår testkjøring ser notatene slik ut:

** Vi kjørte rundt fire mil kun med elektrisk drift. Etter 63 kilometer med en snittfart på over 70 km/t og noe motorveikjøring i hastigheter opp mot 120 km/t, ble forbruket til slutt 0,33 l/mil.

** På 34 kilometer med kun bensinmotor ble forbruket 0,75 l/mil.

** I hybridmodus ble forbruket på en tur på rundt fem mil over 0,6 l/mil, der vi startet med fullt batteri og kjøreturen var en miks av landevei og motorvei (mest det siste). Vi hadde også noen innlagte drag med GTE-modus.

Med GTE-knappen inne er for øvrig den røslige karen på 1660 kilo ekstremt lettbeint. Fartsøkningen skjer raskt, stille og sømløst.

Nye Skoda Superb har giga lasteplass. Vi har prøvekjørt bilen – les hva vi mener om den!Greier du deg med noe mindre? Test av Skoda Octavia 4x4- En vinner!

Ekstra vekt

Ulempen med ladbare hybrider er at de drar på den del ekstra sideflesk: El-opplegget med motor og batteri veier over 300 kilo. «Fordelen» er at bilene smyger seg gjennom EUs målesyklus som «snikende ulltepper». De kan kjøre nesten hele labtesten elektrisk, og får supre forbrukstall. Det er bra for minst to ting: Det ser pent ut når bilprodusentene skal måles på utslipp fra samlet bilproduksjon i forhold til klimakrav.

Og de er «tilpasset» norsk avgiftssystem:

* En vanlig Passat med 1,4-liters bensinmotor på 150 hk i høyeste utstyrsnivå som koster 448.500 kroner, har en avgift på 93.441 kroner.

* Passat GTE til 431.500 kroner har en avgift på cirka 8895 kroner.

Det er med på å gjøre den ladbare GTE over 15.000 kroner rimeligere enn den vanlige med «bare» 1,4-liters bensinmotor.

EU-kommisjonen er for øvrig i full gang med å utvikle en ny og mer realistisk målemetode for forbruk, og hva det vil si for avgiftene på de ladbare hybridene, er det ingen som vet ennå.

Skal du kjøpe bruktbil? Her er de med best kvalitet.

Store forventninger

Importør Harald A. Møller har enorme forventninger til bilen når den kommer noe forsinket til norske kunder tidlig neste år: De regner med å selge mellom 4500 og 4800 biler i 2016. Det vil utgjøre cirka 80 prosent av det forventede Passat-salget.

I Tyskland er det lavere etterspørsel etter ladbare biler, men i Norge har spesielt Mitsubishi Outlander PHEV slått godt an. Hittil i år er det registrert 1347 registrerte, mens Audi A3 e-tron og Golf GTE nærmer seg 1000 registrerte hver. VW tror for øvrig at totalmarkedet for ladbare hybrider på 200.000 i 2015 bil øke til 3 millioner i 2022. 

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner restverdi og vedlikeholdskostnader i VGs biltester, har klokkertro på bilen: Etter fire år scorer den med riktig motor og utstyr (businesspakke, transportpakke, nappa og metallic) seks av seks poeng i forhold til klassen og fem av seks i forhold til markedet generelt når det gjelder restverdi. Driftskostnad som snitt, ca. 4500 i året.

Les også: Dette er fremdeles Norges beste familiebilkjøp.

Godt utstyrt

GTE kommer i en utstyrsvariant, der blant annet dynamisk fartsholder og automatisk nødbrems er standard. Filskiftvarsler/korrigering og dødvinkelovervåker er ekstrautstyr. Digitalt dashbord koster 4700 kroner, og head-up-display (visning av info i frontruten) er også ekstrautstyr.

App-Connect for speiling av smarttelefon er standard i Norge og støtter Android Auto, Apple Carplay og Mirrorlink.

TEKST TIL TABELLEN:

Selv om spesielt de tyske bilprodusentene er i en voldsom sving med å utvikle ladbare hybrider, er det ikke så mange ladbare konkurrenter. Vi har tatt med Mercedes C-klasse i tabellen under. Men hverken Ford Mondeo, Toyota Avensis eller Skoda-modellene Octavia (leder klassen med 2282 hittil i år) eller Superb er ladbare hybrider.

Når det gjelder utvalg av konkurrenter /alternativer for øvrig, har vi valgt å bruke varianter med ikke fullt så mange hk som Passat GTE og Mercedes Plug-In.

Tekniske data: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene.

Samleside: Alle biltester. Mer om bil på VGs bil, båt og motorside.

PS! Saken er oppdatert med en ny tabell. I den første versjonen skrev vi at Mercedes ikke kunne trekke henger, det kan den, 1600 kg. 

 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor