Hovedinnhold

Prøvekjørt ny Audi A3: En mester på veien

MALLORCA (VG) Etter ni år på veien er dagens Audi A3 nærmest utgammel. Tredje generasjon er et kvantesprang med ny teknikk, internett og finspiste motorer.

VG følger

PLUSS OG MINUS

  • PLUSS:
  • Ryddig og høy opplevd kvalitet innvendig.
  • Romslig.
  • Praktisk bagasjerom, lav lasteterskel.
  • Lav støy (ikke testet på grov asfalt i Norge).
  • MINUS:
  • Høy vinduskarm i baksetet.
  • Skal du ha utstyr, blir prisen forholdsvis høy.
  • Stilig front, designmessig nærmest livløs fra A-stolpen og bakover.
  • Noe hard over asfaltskjøter.
  • FØRSTEINNTRYKKET:
  • Når VG prøvekjører nye modeller i en kort periode beskriver vi et førsteinntrykk av bilen og kaster ikke terning.
  • Modellen må gjennom mer omfattende og metodisk vurdering over en til to uker av VG og NAFs testteam, før den gis terningkast.

Den kommer i september, men VG har allerede prøvekjørt den nye A3-modellen under den internasjonale presselanseringen på Mallorca.

Vekten er redusert med i snitt 80 kilo, blant annet ved bruk av aluminium. Bilholdet skal ikke bli dyrere, ifølge Audi. Bulker i aluminium lar seg nå fint reparere, og bilen har fått god forsikringsklassifisering, hvilket skal bety at reparasjonskostnadene ikke er uoverstigelige.

Motorene bruker mindre, men yter mer. Lengden er lik, men innvendig plass er økt. Også bagasjerommet er større.

Bilen innvendig er det rett og slett helt i toppklasse.
Luftdysene har fått klassisk jet-design, rattet er tykt og godt å holde i, lesbarhet og betjening av instrumentene prima.

Skjermen som glir opp fra dashbordet er standard på alle modeller i Norge, og betjeningen av den foregår fra senterkonsollen.

SE FYLDIG BILDESPESIAL!

Færre knapper

Foran girspaken er det to koppholdere. Mellom setene er det en mobiltelefonboks, med kontakter for tilkopling.

Audi opplyser at de har jobbet hardt for å redusere antallet knapper til tross for at funksjonene som skal styres er langt flere.

Den kjente 1,6-litersdieselen på 105 hestekrefter er raus med dreiemomentet og knipen på drivstoffet. Et forbruk på 0,38 liter per mil og CO2-utslipp på 99 gram (foreløpige tall) er meget bra!

En annen motor som importøren forventer bra salg av, er 1,4-literen (bensin) som yter 122 hestekrefter.

Denne ble ikke stilt til vår disposisjon.

Det ble derimot 140-hestersutgaven. Her er det avansert teknologi som umerkelig for andre enn bensinmåleren kutter de to midterste sylinderne når bilen har jevnt og lavt pådrag.

Jo mer krutt under panseret, jo mer slår bilen ut med håret.

Det blir aktiv hygge bak rattet med tolitersdieselen på 150 hestekrefter og ikke minst vår favoritt - 1,8 liters direkteinnsprøytet bensinmotor med turbo på 180 hestekrefter.

Sistnevnte går svært uanstrengt.

Firehjulstrekk

Billigste variant blir bensinmotoren på 1,2 liter og 105 hestekrefter kommer i februar, til 260.000 kroner.

Dyreste blir foreløpig 1,8 bensin med automat og firehjulstrekk til 415.000 kroner. Karosserivarianten nordmenn flest kjøper (Audi regner med totalt 2000 solgte i året), med fem dører, kommer først i februar 2013.

Audi A3 skal konkurrere mot splitter ny Mercedes A-Klasse (august), splitter ny Volvo V40 (juli), BMW 1-Serie (var ny i vinter) og Lexus CT200h. Alternativer er selvsagt kompaktklassens konge, VW Golf, og hoffet rundt denne, for eksempel Ford Focus og Toyota Auris.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI LEGGER DE VIKTIGSTE BILNYHETENE RETT I FEEDEN DIN.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer