Hovedinnhold

Kosestund med Peugeot 308

KVINNESJARMØR: Peugeot 307 har vært en bil som har appellert stort til kvinner. Modellen har vært en av Norges mest solgte biler gjennom flere år. Hittil i år er den Norges åttende mest solgte bil, med over 3.00 solgte eksemplarer. Nå skal 308 forsøke å overta showet. Foto: Hanne Hattrem
KVINNESJARMØR: Peugeot 307 har vært en bil som har appellert stort til kvinner. Modellen har vært en av Norges mest solgte biler gjennom flere år. Hittil i år er den Norges åttende mest solgte bil, med over 3.00 solgte eksemplarer. Nå skal 308 forsøke å overta showet. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Nye Peugeot 308 er snerten, komfortabel og "kjørekompakt".

VG følger

Prøvekjørt

Peugeot 308 Premieum Pack
Pris testbil: 373.200 kr
Billigste: 212.900 kroner
Motor: 2,0 HDI, diesel. 136 hestekrefter.
Pluss: Komfortabel og god kjøreopplevelse. Super sittestilling foran. God sikt. Lav opplevd støy. Dokumentert høy sikkerhet
Minus: Høy lasteterskel bak. For grunne koppholdere.

Peugeot 308 er noen centimeter lengre og bredere enn forgjengeren, men ser ved første øyekast ikke ut til å være så veldig forskjellig fra 307.

Modellen fremstår som en fortsatt kompakt bil, med avfjæring og kjøreopplevelse som likner mer på den tyske stilen vi finner i for eksempel Volkswagen Golf.

Likevel, den franske komfortfølelsen er fortsatt til stede i fullt monn - det innebærer et stort tilsnitt av komfortable bevegelser, i både spaker, gir og kraftoverføring.

God sikt

Den nye Peugeoten har en stor frontrute, og A-stolper (mellom frontrute og sidevinduene) som ikke tar mye av sikten. I tillegg er sidespeilene trukket godt tilbake på dørene, slik at nesten ingenting skygger for sikten til sidene. Dette er et stort pluss når det gjelder sikkerheten.

Et minus ved den ellers gode sikten er de brede C-stolpene bak mellom de bakre sidevinduene og bakruta. Disse skygger for sikten ved lukeparkering og rygging.

Til gjengjeld er hodestøttene i baksetene nedfellbare i bakseteryggen, som gir god sikt rett bakover.

Sittestillingen er som i de fleste modellene fra denne produsenten, på det nærmeste perfekt. Justeringsmulighetene er mange, og de aller fleste vil finne seg fint til rette.

Lave koppholdere

ROMFØLELSE: Dashbordet og førermiljøet er utformet slik at det gir romfølelse. Foto: Hanne Hattrem
ROMFØLELSE: Dashbordet og førermiljøet er utformet slik at det gir romfølelse. Foto: Hanne Hattrem

Men når du har funnet deg vel til rette, og kanskje til og med gått til innkjøp av et stort pappkrus Cafe au lait, risikerer du å få den sølt utover.

Koppholderne (i hvert fall den fremre av de to) er så grunne at de muligens kan egne seg til en enkel espresso, men kanskje heller mynter og parkeringslapper.

Men produsenten skal ha et pluss for å ha laget et rom for mobiltelefonen akkurat der vi vil legge den fra oss, i dashbordet rett foran girspaken.

I baksetet er det romslig for to personer, men inn-og utstigning kan virke litt trang.

Kosestund

Vi har prøvekjørt versjonen med tolitersdiesel. Denne motoren yter 136 hestekrefter, og gjør bilen meget kjørbar.

Det er krefter i overflod. Giringen er presis, og det er full harmoni i overføring av kreftene. Her kan du legge ut på små eller lengre turer, med en bil som gir deg noe langt mer enn en transport fra a til b.

Bilen "faller i fingrene" fort, og gir en myk og fin kjøreopplevelse, samtidig som den er stiv nok til å holde seg fint gjennom svinger med litt mer pådrag.

HØY TERSKEL: Lasteterskelen er høy, noe som gjør at det er vanskeligere å laste inn og ta ut tunge ting. Foto: Hanne Hattrem
HØY TERSKEL: Lasteterskelen er høy, noe som gjør at det er vanskeligere å laste inn og ta ut tunge ting. Foto: Hanne Hattrem

Litt mindre kos er det i bagasjerommet. Løsningen med den høye lasteterkeselen er ikke bra, særlig ikke for ryggen hvis du skal løfte inn eller ut noe tungt.

Bagasjerommet er for øvrig blitt noe større enn i forgjengeren, volumet er økt fra 341 til 347 liter. Et lite minus er det for bakseteløsningen, som riktignok gir flatt gulv, men som ikke er løst med nedfelling av sitteputene i fotbrønnen.

Priser

Vil du tenke mer miljøvennlig og tidsriktig og velge en 1,6-liters dieselmotor, finnes denne i både 90 og 105 hestekrefter. Da er den henholdsvis 30 og 50.000 kroner rimeligere en testutgaven som koster litt over 370.000 kroner.

Skjeler vi til konkurrentene finner vi at Peugeot plasserer seg i samme prisnivå som konkurrentene Toyota Auris og Volkswagen Golf.

IKKE BILLIGST: Billigste Peugeot 308-versjon med 1,6-liters dieselmotor på 90 hestekrefter koster ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens "Bildata" 221.900 kroner. Tilsvarende versjon av VW Golf koster 220.460 kroner. Toyotas Auris, også med 90 hestekrefter, koster 223.000 kroner. Kia cee'd er rimeligst blant disse, med en pris på 209.900 kroner for 90-hesteren. Foto: Hanne Hattrem
IKKE BILLIGST: Billigste Peugeot 308-versjon med 1,6-liters dieselmotor på 90 hestekrefter koster ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens "Bildata" 221.900 kroner. Tilsvarende versjon av VW Golf koster 220.460 kroner. Toyotas Auris, også med 90 hestekrefter, koster 223.000 kroner. Kia cee'd er rimeligst blant disse, med en pris på 209.900 kroner for 90-hesteren. Foto: Hanne Hattrem
PeugeotVWToyota
308GolfAuris
Motor2,0 diesel2,0 diesel2,0 diesel
Ytelse136 hk140 hk126 hk
Dreiemoment320-340/2000320/1750300/1800
Pris billigste 2,0-liter278.900277.360270.800
L/B/H427/182/150420/176/149422/1767152
Bagasjerom348 l350 l355 l
0-100 km/t10,1 s9,3 s10,3 s
Forbruk, snitt0,55 l/mil0,54 l/milIkke oppgitt
C02-utslipp, snitt146 g/km145 g/kmIkke oppgitt
DieselpartikkelfilterJaJaJa
Kollisjonsputer7 stk6 stk9 stk
AntiskrensJaJaJa

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer