Hovedinnhold

Førsteinntrykk Volvo V40: Siste skrik med gammelt navn

* Ny Volvo med verdens første panserpute

I ITALIA: VG Netts biljournalist Hanne Hattrem prøvekjører nye Volvo V40 i området rundt Verona.
I ITALIA: VG Netts biljournalist Hanne Hattrem prøvekjører nye Volvo V40 i området rundt Verona.
VERONA (VG Nett) Volvo V40 er en helt ny Volvo-modell. Den er nesten 20 centimeter lengre enn Volkswagen Golf, men har likevel litt mindre bagasjerom enn Norges mestselgende bil.

VG følger


Men den nye Volvo-modellen tar neppe mål av seg til å konkurrere med VW Golf.

Volvo vil så veldig gjerne - og har forsøkt i mange år - å ta steget helt opp til den såkalte premium-klassen, i den filen der de tre tyskerne Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-Klasse og japanske Lexus med sin CT 200h kjører.

Men klarer den tidligere «bydgebilen» det?

Prismessig ja. Volvo V40 ligger i ribbet utgave med den minste, og ganske sensasjonelle D2-motoren (1,6 diesel) godt under Audi A3 (den rimeligste av de fire konkurrentene på denne utgangsprisen), med startprisen på 249.900 kroner.

Forvent deg likevel en innkjøpspris fra nærmere 300.000 kroner for ferdig bil med utstyret du «må ha».

Vi startet testkjøringen i Valpoicella-området i og rundt Verona i Nord-Italia i går kveld.

Vi har kjørt cirka 12 mil i bilen ennå, men førsteinntrykket er at dette er en bil med lavt forbruk, svært høyt sikkerhetsnivå (hvis du betaler) og kjøreegenskaper som er solide og morsomme nok til at de nærmer seg de nevnte konkurrentene.

Gjenkjennelig

Enhver som har satt seg inn i en Volvo de siste årene vil likevel kjenne seg igjen i førermiljøet selv om bilen er kliss ny fra bunnen.

Den flate midtkonsollen i «skandinavisk design» har fortsatt - etter vår mening - for små og for mange knapper. Og det er lite oppbevaringsrom til mobil og lommebok og lignende.

Men det er mye nytt her også. Instrumentpanelet kan for eksempel stilles inn i tre ulike visninger.

Innvendig kan du velge mellom syv ulike belysningsvalg, ifølge Volvo, for å skape stemning. En morsom detalje er at det er lys i girspaken.

Sittestillingen og førersetet er nærmest perfekt, men bilens design gjør at inn- og utstigning bak er svært kronglete.

Saken fortsetter under bildet.

Bredt motorprogram

Akkurat nå kjører vi bensinmotoren kalt T4 med 180 hestekrefter.

Dette er en kruttønne, men sensasjonen i motorprogrammet er Volvos 1,6-literdiesel med 115 hestekrefter. Sensasjonen ligger ikke i et voldsomt skyv. Ekstremegenskapene er at den er småspist. 0,36 liter per mil, målt etter den ganske snille EU-syklusen, er et forbruk som kan kjennes på lommeboka.

D2-motoren er ikke spesielt sprek. Du må gire forholdsvis mye for å få krefter til en hver tid. Men likevel holder dette i godt monn for de fleste.

Testrutene har utfordrende veier, med hårnåler og krappe svinger. Foreløpig er førsteinntrykket at dette er noe av det tryggeste du kan sparke i gang på alle typer vei.

Verdensnyhet

Utstyrsmessig holder modellen høyt nivå.

Autobrems-system er standard, sammen med knekollisjonspute og panserpute.

Dette er et system der syv sensorer registrerer menneskelignende ben foran bilen, og krutt-smeller opp panseret i bakkant mot frontruten hvis hastighetene er mellom 20 og 50 km/t.

Kollisjonsputen hever panseret ti centimeter for å skåne kroppen mot de harde delene fra motorrommet. Puten dekker også noe av det harde frontruteområdet.

Ellers er det på utstyrssiden tilgjengelig parkeringsassistent, skiltgjenkjenner, filholder, adaptiv fartsholder og systemet City Safety, som oppdager og bremser for fotgjengere.

Saken fortsetter under bildet.

Godt over 300.000 kroner

Bestselgeren når bilen kommer til Norge i august/september blir uten tvil D2-motoren, en 1,6-liter på 115 hestekrefter med et forbruk på 0,36 liter per mil og CO2-utslipp på 94 gram per kilometer, tror Volvo.

Motorvariantene blir ved introduksjonen:
T3 150 hk bensin - fra 306.800 kroner.
T4 180 hk bensin - fra 347.800 kroner.
D2 115 hk diesel - fra 256.800 kroner.
D3 150 hk diesel - 321.800 kroner.
D4 177 hk diesel - 365.800 kroner.
(Prisene er inkludert leveringskostnader)

De to siste kan leveres med automatgir, til 29.000 kroner.

PS! Volvo V40-modellen ble lansert for første gang i Norge i 1995, som et resultat av Volvos samarbeid med Mitsubishi. Disse ble produsert frem til 2004. Stasjonsvognen fikk navnet V40. S40/V40 ble oppgradert i 2001 og 2003. Både S40 og V50 er bygget på samme plattform som Mazda 3, Ford Focus C-Max. V40 ble tatt av samlebåndet i 2005, V50 sluttselges nå.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI LEGGER DE VIKTIGSTE BILNYHETENE RETT I FEEDEN DIN.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer