Hovedinnhold

Her er bilekspertenes frontrute-tips: Slik fjerner vi trafikkfilm

FARLIG: Det legger seg en nesten usynlig film på ruta, som du først legger merke til når du drar en finger over den. Filmen legger seg på gradvis og svekker sikten sakte, men sikkert. Rallysjåfør Henning Solberg og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF forteller hvordan de unngår trafikkfilm. Foto: Foto: Jørn Pettersen/Ole Kristian Strøm/Hanne Hattrem
FARLIG: Det legger seg en nesten usynlig film på ruta, som du først legger merke til når du drar en finger over den. Filmen legger seg på gradvis og svekker sikten sakte, men sikkert. Rallysjåfør Henning Solberg og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF forteller hvordan de unngår trafikkfilm. Foto: Foto: Jørn Pettersen/Ole Kristian Strøm/Hanne Hattrem
(VG Nett) Rallyfører Henning Solberg bruker nanosvamp og NAF-ekspert Jan Ivar Engebretsen tyr til oppvarmet spylervæske for å fjerne trafikkfilm fra frontruta.

VG følger

FRONTRUTE-TIPS

* Vask vindusviskerne hver gang du fyller drivstoff. Det setter seg forurensning på viskerne når ikke bruker dem, og gummien tar dårligere på grunn av skittlaget som legger seg på vindusviskerne.

* Spyl frontruta ren før du setter fra deg bilen for dagen. Når du må skrape is morgenen etter, unngår du å gni sand og skitt mot ruta, noe som fører til riper, økt slitasje og dårlig sikt.

* Frontruten er en slitasjedel på linje med støtdemperne og bremsere. Ruten slites selvsagt avhengig av kjøreforhold og en del andre faktorer. Bransjen mener at man bør skifte frontrute ved 80-90.000 kilometer, selv om det ikke er steinsprutskade.

* Vindusviskere bør byttes når de er slitt. Når du ser at de ikke tar skikkelig på ruta, må de byttes.

Trafikkfilm er et tynt lag av møkk og fett som legger seg på frontruta, og som vindusviskerne ikke klarer å fjerne. Trafikkfilmen gir dårlig sikt og er trafikkfarlig.

Bileiere kan velge blant flere produkter og metoder for å fjerne trafikkfilmen. Oppvarmet spylervæske er en mulighet, men det finnes også en rekke billigere alternativer.

DISKUSJON: Hva er ditt beste tips for å bli kvitt trafikkfilm? Diskutér her eller nederst i artikkelen.

VG Nett og NAF testet i februar oppvarmet spylervæske levert i et system som koster 990 kroner. Boksen vi prøvde, serverer en 60 grader varm dusj på frontruta. Samtidig med at du dusjer frontruta, varmer den opp neste runde. Begrunnelsen for å varme opp spylervæsken er den samme som i oppvaskmaskinen, nemlig at varmt vasker bedre enn kaldt.

- Positiv erfaring med oppvarmet spylervæske

Ti måneder etter VG og NAF testet systemet, kjører Jan Ivar Engebretsen i NAF fortsatt med boksen montert i sin bil.

Han var ikke overbegeistret for systemet til å begynne med.

- Jeg syntes hele greia minnet om en gimmick. Det var så sterkt fokus på at du slipper å skrape is fra ruta. Bilen måtte stå i ett minutt før spylevæsken ble varmet, og det er lang tid når du må sitte og glane ut i morratåka.

- Men jeg endret oppfatning, og fikk en ganske positiv erfaring. Fokuset mitt er på selve kjøringen, og den oppvarmede kjølevæsken klarte å ta trafikkfilmen. Den gjør jobben selv, sier kommunikasjonsrådgiver Engebretsen til VG Nett.

Billigløsninger

Han understreker at det finnes en rekke gode billigløsninger.

- Som for eksempel eple og sitron. Du kan dele et eple og spise den ene halvdelen mens du gnir den andre mot ruten. Det samme gjelder sitron, men det bruker ikke jeg å spise, da. Eller du kan leke at du har vunnet Formel-1 og sprute cola på ruten. En real vask med Zalo hjelper også, det er rimelig sterkt.

Les: - Slitt frontrute kan gi feil avstandsbedømmelse 

VG Netts lesere har lenge diskutert hvordan trafikkfilm kan fjernes mest effektivt. Potetmel, tobakk og lampeolje er noen av forslagene.

- Lampeolje? Jeg ville ikke dratt vindusviskerne over olje. Det hørtes fjernt ut for meg, sier Engebretsen i NAF.

Han håper også at nordmenn velger billigere løsninger enn å gni tobakk mot ruten.

- Tobakk er jo sterke stoffer, men så dyr som tobakken er blitt, så ville jeg ikke anbefalt det til røykere. Et halvt eple eller en sitron er vesentlig billigere.

Rally-råd

Rallyfører Henning Solberg anbefaler vann og nanosvamp for å bli kvitt trafikkfilm.

- Når jeg kjører fartsetappe, blir det alltid masse oljefilm på ruten. Det er noe ordentlig skit. Nanosvamp er bra, og det har jeg alltid i rallybilen, sier Solberg til VG Nett.

Les også: Se vinterens minste kikkehull i en frontrute 

Trafikklærer Inge Strøm ved Byens Trafikkskole i Larvik tar flere forholdsregler for å unngå trafikkfilm.

- For det første prøver jeg å vaske bilen godt, og en gang i blant vasker jeg over ruta med avfettningsstoff og rødsprit. Det hjelper også at BMW-en min har oppvarmede spylerdyser, sier han til VG Nett.

Strøm mener det er viktig å bruke riktig spylervæske.

- Se på kannene før du kjøper. Noen holder 10 grader, andre 15 grader. De billige kannene holder ikke alltid gradene de skal, sier Strøm.

Så ofte bør du bytte vinduspussere

Flere leverandører av bilpleiemidler har utviklet spesialprodukter til å ha i spylervæsketanken som skal gjøre det enklere å holde ruta fri for trafikkfilm.

- Kjemien gjør det enklere å fjerne trafikkfilm og sot, men jeg vil også minne om at det er veldig viktig å ha nye vindusviskere. Bytt dem ofte, sier salgsansvarlig Svein Byermoen i Auto Care Norge.

Han får støtte fra trafikklærer Inge Strøm.

- Det lønner seg å bytte vinduspussere en gang i året. Minst, sier Strøm til VG Nett.

- Saltes for mye

Flere mener veisaltet er årsaken til at vi får trafikkfilm på frontruta, og mener at dersom man sluttet å salte veiene, ville problemet være løst - uten bruk av verken kjemikalier eller såpe.

- Vi prøver hele tiden å finne metoder for å redusere saltbruken. Det er mange forhold vi ikke er fornøyd med, blant annet at det saltes for mye, sier leder for prosjektet Salt Smart i regi av Statens vegvesen, Åge Sivertsen. Han arbeider med prosjektet ved Vegdirektoratets trafikk-, miljø- og teknologi-senter i Trondheim.

- Målet vårt er å måke og koste og bruke så lite salt at det blir minst mulig sprut fra veien, som blant annet kan skape problemer for bilførerens sikt. Men trafikkfilmen er ikke bare saltets skyld, den sausen består av mye annet rusk og slagg fra veien, blant annet olje, sier han.

Les også: Mindre dugg med riktig bruk av klimaanlegget 

Sivertsen medgir at salting i kombinasjon med mange kuldegrader fører til problemer for trafikantene.

- Grensen for salting er ti kuldegrader, men det er ingen absolutt grense. Det kan være forhold som gjør at kontraktøren velger å salte likevel, sier Åge Sivertsen.

NB! Å kjøre med isete eller skitne ruter kan raskt straffe seg. Bøtene starter på 2000 kroner, og i verste fall kan du miste førerkortet i inntil tre måneder.

- Hvis det er veldig nedisete ruter, kan også bøtene bli større. Det er en skjønnsmessig vurdering her, får VG Nett opplyst hos Utrykningspolitiet (UP).

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer