Hovedinnhold

Hemmelig liste avslørt: Disse bilene ruster mest og minst

<p>SKJØR SKJØT: Flere bilmodeller sliter med rust, viser en svensk rapport bladet Vi Bilägare omtaler, som gjelder 2006-2009-modeller. Bildet viser skjøtene på panseret, som ifølge rapporten er VW Passats største problem, i de undersøkte årgangene.</p>

SKJØR SKJØT: Flere bilmodeller sliter med rust, viser en svensk rapport bladet Vi Bilägare omtaler, som gjelder 2006-2009-modeller. Bildet viser skjøtene på panseret, som ifølge rapporten er VW Passats største problem, i de undersøkte årgangene.

Foto: Boo Wennerberg, Boo Wennerberg
Spesielt noen år gamle Volkswagen Passat-modeller trekkes frem etter at en undersøkelse av rust på biler er avslørt i Nordens største bilforbrukerblad, Vi Bilägare.

Denne saken handler om:

Også Hyundai Santa Fe er en av bilmodellene med mest rust, ifølge Nordens største uavhengige bilforbrukerblad, Vi Bilägare. Bilene er 2006-2009-modeller.

VW Passat og Hyundai Santa Fe har henholdsvis 41 og 38 prosent rust på de seks undersøkte karosseridelene. Det er svenske Swerea Kimab som står bak undersøkelsen av bilene, da bilene var 4–7 år gamle. Rapporten ble utarbeidet i 2014. Metoden for undersøkelsen er å skjære ut forhåndsbestemte og tilsvarende deler av karosseriet på kollisjonsskadede biler, og så analysere disse for rust.

– Kimab-rapporten påviser at en del biler er dårligere beskyttet mot rust enn da den forrige rapporten ble gitt ut for noen år siden. Flere biler er også blitt bedre, det gjelder spesielt med tanke på skjøter på dører, bakluke og skjermkanter, sier Boo Wennerberg, bladets spesialmedarbeider på rust.

Vi Bilägare er så vidt de selv kjenner til selv de eneste i Europa som systematisk bruker fiberoptikk i hver eneste biltest for å undersøke hulrom i bilen (kanaler og lignende) hvor godt produsenten har rustbeskyttet bilene vi kjøper. Over 700 biler er testet til nå, siden 1997. Oversikten finnes i bladets rustregister.

– Våre egne undersøkelser stemmer godt med det som er kommet frem i Kimab-rapporten, skriver Vi Bilägare.

Leser du på mobil? Listen over alle bilene finner du nederst i saken. 

Les: Slik fjerner du rustflekker enkelt, med leire.

Dørterskler utsatt

DISSE ER UNDERSØKT FOR RUST

Audi A4: 56 st, 11 %.
BMW 3-serie: 90 st, 4 %.
BMW 5-serie: 60 st, 5 %.
Citroën C3: 34 st, 35 %.
Citroën C5: 24 st, 4 %.
Fiat Punto: 64 st, 18 %.
Ford Focus: 110 st, 3 %.
Ford Mondeo: 96 st, 8 %.
Hyundai i30: 18 st, 11 %.
Hyundai Santa Fe: 18 st, 38 %.
Kia Cee´d: 62 st, 18 %.
Mazda 6: 22 st, 18 %.
Mercedes C: 24 st, 8 %.
Mercedes E: 54 st, 9 %.
Opel Astra: 48 st, 4 %.
Peugeot 307: 38 st, 8 %.
Renault Clio: 10 st, 0 %.
Renault Mégane: 140 st 3 %.
Toyota Avensis: 62 st, 2 %.
Toyota Corolla: 42 st, 14 %.
VW Golf: 136 st, 13 %.
VW Passat: 122 st, 41 %.
Volvo C30: 22 st, 9 %.
Volvo S40: 18 st, 11 %.
Volvo V50: 94 st, 8 %.
Volvo V70: 82 st, 7 %.
Volvo S80 : 20 st, 15 %.

Tallene: Det første tallet viser antall undersøkte metallflater, dernest rustangrep i prosent. Årsmodeller 2006-2009. Bilene står i alfabetisk rekkefølge.

Fotnote : Mazda 3 har flest angrep, 50 prosent, men det statistiske underlaget er lite, bare fire undersøkte metallflater. Derfor er den ikke med i oversikten. Rapporten inkluderer rustangrep på følgende karosserideler: panser, dør, bakluke, bakskjerm, fremre og bakre dørterskel.

Kilde : Swerea-KIMABs rustrapport 2014.

– Det største problemet nå ser ut til å være dårlig beskyttelse i dørterskler. Det ser vi når vi sammenligner med rapporten fra 2009. Rustangrepene har økt, og det er egentlig mer alvorlig, i og med at dørterskelen er en del av den bærende konstruksjonen, sier Wennerberg.

For VW Passats vedkommende viser over 40 prosent av de undersøkte metallflatene at det er rustangrep. Ifølge Vi Bilägare er det skjøtene på panseret som er Passats største problem i de undersøkte årgangene.

 – Kimab-rapporten viser dårlig og feil posisjonert limtetting, som kan tyde på en robotfeil. De kan virke som om limet også slipper, sier Wennerberg. Når salt, grus, leire og fukt finner veien inn, kommer rusten som på bestilling, skriver Vi Bilägare.

Når det gjelder Vi Bilägares egne rustundersøkelser av testbiler, utført av rustbeskyttelseseksperten Thomas Widström, får Volkswagen ros for å være gode på understellsbeskyttelsen.

– Vi er ikke kjent med denne svenske rapporten fra 2014 (Kimab-rapporten, red.anm.), men ser at det dreier seg om eldre biler. Vi erkjenner at også vi har hatt utfordringer med rust på noen eldre modeller, men vi har generelt gode garantier og goodwillordninger for dette. De siste årene har vi hatt en kraftig nedgang i rustskader på våre modeller, også på Volkswagen Passat som testen refererer til, sier Volkswagens informasjonssjef Anita Svanes til VG i en e-post.

Informasjonsdirektør i Hyundai, Morten Brusletto, opplyser at de foreløpig ikke kan kommentere resultatene for Santa Fe-modellen før de har fått rapporten fra Kimab, men at de for noen år siden etablerte et eget stålverk nettopp for å få full kontroll over stålkvaliteten.

Les også: Denne bilen ruster etter fire år.

Renault Clio er kongen

Renault Clio kommer best ut i undersøkelsen. Modellen er notert med 0 prosent rust på de undersøkte delene fra Kimab. Modellen fikk også toppkarakter da den ble undersøkt av Vi Bilägare for rustbeskyttelse i 2006. Renault er også bilmerket som har fått flest toppkarakterer i Vi Bilägares egne undersøkelser.

Toyota Avensis, Renault Mégane, Opel Astra, Ford Focus, BMW 3-sier og Citroën C5 er de andre bilene med lave prosentandeler rust i Kimab-rapporten.

Swerea Kimab (tidligere Korrosionsinstitutet) er et forskningsinstitutt som er eid av den svenske staten og næringslivet. Tidligere ble rapportene offentliggjort, og også NAF i Norge var med i dette samarbeidet. I dag er det kun bilindustrien som finansierer undersøkelsene, og produsentene holder opplysningene om bilenes ruststatus for seg selv.

– Bransjen har lagt lokk på opplysningene, som tidligere har vært viktig informasjon for forbrukerne. De bruker opplysningene internt og får sine respektive resultater, etter det vi forstår, sier Boo Wennerberg.

Har du fått med deg denne trenden? Nå selges det flere ladbare hybrider enn elbiler.

<p>IKKE KVITT RUSTEN: – Biler ruster fortsatt, og der et ofte snakk om rustskader i falser kanter og i lakken, sier NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud.</p>

IKKE KVITT RUSTEN: – Biler ruster fortsatt, og der et ofte snakk om rustskader i falser kanter og i lakken, sier NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud.

Foto: Hanne Hattrem, VG

NAF: Flere klagemuligheter

NAF får flest henvendelser om rust på Volkswagen.

– Tidligere var det mest Mercedes, men det er også andre merker. Volkswagen har solgt og selger mye biler her i landet, og slikt sett vil det være naturlig av det kommer en del henvendelser. Men sammenlignet med for eksempel Toyota, som også selger mye biler, er det lite henvendelser ang. rustskader på disse, sier NAFs tekniske konsulent Audun Bergerud.

Det er flere muligheter for å bruke rettigheter og garantier i en klage på rust.

– Det er garanti mot feil i lakken og det er gjennomrustgaranti, og disse varierer i innhold. Det er også mulig å benytte reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, i inntil 5 år fra kjøpet.

Typiske rustskader NAF ser gjennom sin test- og konsulentvirksomhet er skader og blemmer i lakken.

– Da er det avgjørende om dette er noe som skyldes feil i lakken, som for eksempel sinkslipp eller om det har sin opprinnelse i ytre påvirkning/steinsprut. Er det ytre påvirkning dekkes ikke disse skadene under garanti/reklamasjon, og det er her det blir det diskusjon om det er det ytre påvirkning eller ikke.

NAF tok saken: Eieren av rusten Mercedes vant i Høyesterett.

Kan vurdere behandling

For å benytte garantien mot gjennomrust, skal det normalt være rust som har begynt på baksiden av en karosseriplate og spist seg utover, forklarer Bergerud. Men det er også slik at rustskader i falser kanter og lignende normalt ikke dekkes av gjennomrustgarantien, fordi de skyldes ytre påvirkning.

– Ytre påvirkning, som steinsprut, er noe alle biler er utsatt for, og det er riktig at en del av lakkrustskadene skyldes dette.

Audun Bergerud i NAF anbefaler bileiere å holde bilen ren. Det innebærer å fjerne saltsørpe og skitt, og polerer lakken for å forhindre skader. Ser du steinsprut i lakken bør denne forsegles med lakkstift så fort som mulig.

– Det er ikke helt utenkelig at en bør foreta ekstra antirustbehandling slik vi gjorde før rustgarantiens tid, selv om det er gjennomrustgaranti på bilen. Karosseriet skal holde lenge Foretar du ekstra behandling, bør du sjekke med forhandler/ eller importør slik at du ikke kommer i konflikt med den gitte garantien, anbefaler han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor