Hovedinnhold

Volvo-modeller på bunnen i stoppstatistikk

MINST HJELP: Tyske biler krver minst hjelp, ifølgeg tyske ADAC. Arkivfoto: Gøran Bohlin
MINST HJELP: Tyske biler krver minst hjelp, ifølgeg tyske ADAC. Arkivfoto: Gøran Bohlin
(VG Nett) Bilmodellene som oftest får stopp er Chevrolet Matiz, Honda Jazz, Hyundai i30 - og en haug med Volvo-modeller.

VG følger

MOTOSTOPP-STATISTIKK

Best er øverst

  • Minibiler:
  • 1. Ford Ka.
  • 2. Renault Twingo.
  • 3. Toyota Aygo.
  • 4. Fiat Panda.
  • 5. VW Fox (Lupo).
  • Sist: Chevrolet Matiz.
  • Småbiler:
  • 1. Mini.
  • 2. Mitsubishi Colt.
  • 3. Opel Meriva.
  • 4. Dacia Sandero.
  • 5. Nissan Note.
  • Sist: Honda Jazz.
  • Kompaktklassen:
  • 1. Mercedes A-Klasse.
  • 2. Mercedes B-Klasse.
  • 3. BMW 1-serie.
  • 4. Audi A3.
  • 5. Nissan Qashqai.
  • Sist: Hyundai i30.
  • Mellomklassen:
  • 1. Audi A5.
  • 2. Audi Q5.
  • 3. BME X3.
  • 4. Mercedes GLK.
  • 5. BMW 3-Serie.
  • Sist: Volvo S40/V50.
  • Store biler:
  • 1. Audi A6.
  • 2. BMW 5-Serie.
  • 3. Mercedes E-Klasse.
  • 4. BMW X5.
  • 5. Mercedes ML.
  • Sist: Volvo S60, S70, S80, V70.

Den årlige sammenbrudd-statistikken fra Europas største bileierorganisasjon, tyske ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club) bygger på analyser av 230.000 bergingsoppdrag av totalt fire millioner assistanser til den gigantiske organisasjonens 16 millioner medlemmer.

For første gang topper tyske biler i samtlige klasser, opplyser ADAC i en pressemelding.

SE FULLSTENDIG OVERSIKT HER.

Mens japanske biler stadig er blitt trukket frem for sin driftssikkerhet, er de tyske bilmodellene mer pålitelige enn noensinne, ifølge ADAC. «De enorme kvalitetssikringsprogrammene fra tyske bilprodusentene her en effekt», skriver bilforbrukerorganisasjonen.

Mazda og Toyota dårligere

I mellomklassen topper Audi A5 tett fulgt av søsteren Q5 og konkurrenten BMW X3.

Tidligere vinnere som Toyota Corolla og Mazda 6 er ikke lenger blant de ti beste.

Også i storbilklassen topper Audi, med BMW 5-Serie og Mercedes E-Klasse rett bak. I kompaktklasse er Mercedes på topp med sine A- og B-modeller.

Nesten ingen av dem trenger hjelp langs veien på grunn av uforutsette motorstopp og hendelser som får bilen til å stå.
Den eneste japanske bilmodellen som lirker seg inn på topplistene mellom de bredskuldrede tyskerne er Mitsubishi Colt. Også den franske minibilen Renault Twingo viser seg å være en pålitelig doning.

Volvo-stopp

Men det er ikke Volvo-modellene S40/V50 i mellomklassen og S60, S70, S80 og V70, ifølge ADACs statistikk.

Bilmodellene ligger sist i hver sine klasser, noe som innebærer at de er modellene som oftest trenger hjelp langs veien.

- Har dere fått slike tilbakemeldinger for Volvo-modeller som går i Norge?

- Det er umulig for meg å kommentere den tyske undersøkelsen, men det jeg kan si er at Volvo-modeller i Norge har få havarier og assistanser, sier Volvo-sjef Øystein Herland.

- Men Volvo har slitt med kvaliteten?

- Det er mange år siden og tilbakelagt. Den tekniske kvaliteten på Volvo-modellene opplever vi nå som stabil og høy, sier Herland.

Også NAF er forundret over at Volvo i Tyskland kommer dårlig ut på bergingsstatistikken.

- Dette er overraskende. Vi har en helt annen erfaring med Volvo generelt, som vi opplever som en i utgangspunktet stødig bil, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Miljøsystem gir flate batterier

NAF rykker i likhet med ADAC ut til flest strømstans. Deretter følger motorfeil og punktering.

Hovedårsaken til at bilene krever assistanse feil på det elektriske systemet (feil på batteri, startere og generatorer). Dette skyldes delvis stadig flere systemer i bilen som krever strøm, men også en rekke feil på start-stopp-systemene moderne biler er utstyrt med (slår av motoren når du står på omgang for å spare forbruk og CO2-utslipp).

Det viser seg at de nye sparesystemene som stadig slår av og på motoren er svært krevende for batteriene, ifølge ADAC.

Batteriproblemer er også årsaken til at Honda og Hyundai gjør det dårlig med henholdsvis Jazz og i30.

Den årlige statistikken har vært utgitt siden 1978.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer