Hovedinnhold

Vil ta billig-bilmerke til Norge

BILLIG-BÆRT: Den kompakte og rimelige SUV-en Dacia Duster er trolig klar for Norge. Foto: Produsent
BILLIG-BÆRT: Den kompakte og rimelige SUV-en Dacia Duster er trolig klar for Norge. Foto: Produsent
(VG Nett) Renaults rumenske og billige søster Dacia er trolig i salg i Norge fra høsten av.

VG følger

Det betyr at det kan være mulig å få seg en kompakt SUV med firehjulstrekk til 260.000 kroner, skriver BilNorge.no.

Det er Renault-importør Motor Gruppen (som også har Mitsubishi) som fra høsten trolig også blir Dacia-importør.

Rumenske Dacia eies av Renault.

Den norske Renault-sjefen Jan Traaseth bekrefter overfor BilNorge.no at de for tiden har et par eksemplarer av firehjulstrekkeren Dacia Duster på test i Norge.

- Alle Renault-forhandlerne har fått prøve bilen, og nå kjører vi en «høringsrunde» med deres inntrykk, sier Traaseth til BilNorge.no.

Til VG Nett understreker Traaseth at det ennå ikke er besluttet noe styrevedtak på om det blir Dacia-import.

Men hvis det blir, vil trolig rundt halvparten av de rundt 30 Renault-forhandlerne i Norge etter hvert selge Dacia.

Dacia produserer flere billig-modeller, men det skal kun være den kompakte SUV-en Duster som er aktuell for Norge.

Selger godt

Den norske importøren tror det kan være mulig å selge 500 eksemplarer av billig-SUV-en i Norge i året.

Mest solgt i dette segmentet i fjor var Mitsubishis ASX med 4194 solgte eksemplarer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I fjor solgte Dacia 48.000 Duster bare i Frankrike. Ifølge Jan Traaseth er bilen Europas nest mest solgte «crossover».

Dacia selges også i Sverige og i Finland.

Traaseth mener at prisen vil ligge omtrent 20 prosent under konkurrentene. Det betyr en pris på cirka 260.000 kroner for en bil med firehjulstrekk og en 1,5-liters dieselmotor.

Billig

- Hva er det som gjør bilen så billig?

- Mye av besparelsen ligger i at den bygges i et lavkostland hvor lønninger og huseleie er betydelig under vestlige land og at de bruker velkjente plattformer og teknologi fra Renault/Nissan, sier han til VG Nett.

Dacia Duster bygges på Nissan Qashqai.

- Er det enklere løsninger og materialvalg?

- Det er en bil som har noe enklere enn en del av konkurrentene. For eksempel er det ikke automatisk klimaanlegg, kun manuelt. Det er heller ikke navigasjon eller konstantfartsholder. Men det er for eksempel varmeseter foran og fjernkontroll på nøkkelen, sier Traaseth.

Billig sikkerhet

Bilmerket er blitt kritisert for å være billig også når det gjelder sikkerhet. Blant annet har ingen av modellene oppnådd mer enn tre av fem mulige stjerner i EuroNCAP.

Bakgrunn:Kollisjonstestene hos EuroNCAP.

- EuroNCAP-testen ble utført før bilen fikk antiskrenssystem som standardutstyr. Dacia tok kritikken fra den testen på alvor og innførte dette som standardutstyr. Vi er rimelige trygge på at bilen ville fått fire stjerner hvis den ble testet i dag.

Brukt-alternativ

- Selv om den ikke har fem stjerner, er det viktig å huske at den likevel vil være langt sikrere enn mange bruktbiler som går på norske veier. Denne bilen vil for en del være et nytt alternativ til en brukt bil, sier Traaseth.

Han tror den kommer til å slå an utenfor de store byene.

- Dette tror vi er en landsbygda-bil.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer