Hovedinnhold

VG testet selvkjørende Volvo - midt i Gøteborg!

... og den parkeres med mobilen

GØTEBORG (VG) Her er det bare å ta opp avisen og slappe av mens du sitter bak rattet. Volvos nye system tok oss faktisk rundt i sterkt trafikkerte Gøtborg uten at vi trengte verken styre, gasse, eller bremse bilen.

Denne saken handler om:

Og skal du parkere: La bilen sette deg av ved en såkalt avstigningssone og send den ut for å lete etter parkeringsplass helt på egenhånd. Når den er trygt parkert får du beskjed om det på din smartmobil.

Flere biler i parkeringshuset

Bilen følger selvsagt med både på parkerte og bevegelige biler i tillegg til personer og alt annet under parkeringen.

- Teknologien gjør også at man kan få flere slike biler inn i et parkeringshus. Bilen kjører inn uten fører og plassen som idag brukes til å få opp døren trengs ikke. Da det heller ikke er personer inni parkeringshuset trenger ikke høyden under taket være slik det er idag, sier sikkerhetsekspert i Volvo, Anders Augensson.

Flere biler parkerer allerede idag av seg selv men da må sjåføren sitte inni bilen for å gasse og bremse.

PARKER MED MOBIL: Send bilen ut på jakt etter parkeringsplass med mobilen mens du går avgårde dit du skal. Foto: Volvo
PARKER MED MOBIL: Send bilen ut på jakt etter parkeringsplass med mobilen mens du går avgårde dit du skal. Foto: Volvo

100 selvkjørende biler i Gøteborg om tre år

I 2017 satser svenskene på å ha hundre helt vanlige familier som leaser et tilsvarende antall selvkjørende Volvoer rundt i den svenske storbyen Gøteborg.

VG fikk være med på en testtur med den smarte bilen. Bak rattet fikk vi derimot bare sitte når vi befant oss på et lukket område. Rundturen i Gøteborg tilbragte vi ved siden av en av Volvos sikkerhetseksperter som satt bak rattet på bilen. Så mye ratting var det imidlertid aldri snakk om. Det meste gikk av seg selv.

Samarbeider med myndighetene

Prosjektet «Drive Me» er et samarbeid med svenske myndigheter hvor de hundre testsjåførene skal samle data om hvordan integreringen av denne teknologien vil påvirke miljø, sikkerhet og i hvilke trafikale situasjoner egner den seg best. Hvordan blir møtet mellom de selvkjørende forhåpentligvis rasjonelle selvkjørende bilene i møtet med kanskje ikke alltid like rasjonelle sjåfører i en storby?

PRATER MED ALLE: Bilene i Drive Me prosjektet kan både kommunisere med andre førerløse biler, holde kontroll på vanlige biler og løpende motta informasjon om trafikk, vær og liknende fra en nettsky. Foto: Volvo
PRATER MED ALLE: Bilene i Drive Me prosjektet kan både kommunisere med andre førerløse biler, holde kontroll på vanlige biler og løpende motta informasjon om trafikk, vær og liknende fra en nettsky. Foto: Volvo

På nesten 50 kilometer med typiske pendlerveier men med varierende trafikkbilde i Gøteborgsområdet skal de forsøke å finne svarene på disse spørsmålene.

Hjertet i halsen

Det var uansett med hjertet i halsen vi satt oss inn i forsøksbilen.

Det strider egentlig mot all fornuft å la bilen gå på autopilot i en storby med et utallige hindringer. Samtidig er det vel svært få av oss som tenker den samme tanken når vi setter oss til rette i et fly. Her gjøres også mye av turen unna på autopilot.

SELVKJØRENDE: Denne ombygde varianten av en Volvo S60 kjørte VG rundt i Gøteborgs sterkt trafikkerte veier. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT
SELVKJØRENDE: Denne ombygde varianten av en Volvo S60 kjørte VG rundt i Gøteborgs sterkt trafikkerte veier. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT

Selvkjørende tryggere og mer miljøvennlig

I likhet med flere av de andre produsentene ser Volvo for seg at selvkjørende biler både er bra for trafikksikkerheten og miljøet. De hevder at i gitte situasjoner kan biler som ordner alt selv bruke inntil femti prosent mindre drivstoff.

Det er nemlig slik, at både kjøremønster og overvåkenhet i trafikken, gjøres bedre av bilen selv enn når vi blander oss inn og tar over ratt, brems og gass.

Mindre kø med smartere biler

Teknologien kan ifølge Volvo også brukes både til å gjøre om tre felts veier til fire felts for denne type biler. Tunneler kan også bygges smalere og billigere. Fletting av trafikken vil gå helautomatisert uten innblanding fra irrasjonelle førere, og være med på å avlaste køen.

- En helautomatisert bil som går av seg selv trenger ikke så mye plass og den er langt tryggere og mer miljøvennlig enn bilene som blir ført av mennesker. Dette gir oss mange muligheter til å bruke det eksisterende veinettet på en mer effektiv måte, sier Volvos sikkerhetsekspert, Anders Eugensson.

TRETTHETSVARSLER: For å forhindre at du sovner bak rattet i den selvkjørende bilen overvpker et system både om øyelokkene dine lukker seg for lenge eller om hodet ditt begynner å bevege seg unaturlig. Da blir du varslet. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT
TRETTHETSVARSLER: For å forhindre at du sovner bak rattet i den selvkjørende bilen overvpker et system både om øyelokkene dine lukker seg for lenge eller om hodet ditt begynner å bevege seg unaturlig. Da blir du varslet. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT

Mye utstyr allerede på plass

Radar, GPS navigasjon og internettkommunikasjon er allerede er blitt standardutstyr på flere moderne biler. Mange av disse styrer, gasser eller bremser selv på et litt enklere nivå. En rekke merker har for eksempel systemer der bilen bremser av seg selv når bilen registrerer hindringer foran seg i lavere hastigheter.

Sjåføren kan alltid gripe inn

Sjåføren kan selvsagt når som helst gå ut av det selvkjørende programmet og ta over rattet selv. Samtidig ligger de mange sikkerhetssystemene aktive i bakgrunnen og kan gripe inn og ta over ratt og brems når en farlig situasjon oppstår.

Flere jobber med selvkjørende biler

Googles førerløse biler har allerede tilbakelagt enorme avstander i flere delstater i USA de siste årene. De har brukt både ombygde Toyota Priuser og Lexuser til sitt prosjekt.

BMW viste også frem selvkjørende teknologi under CES messen i Las Vegas i januar i år. Den såkalte «Active Assist» tar helt over styringen på bilen, også i de mest krevende situasjonene som ved kurvekjøring i høy hastighet og liknende. De viste frem en modifisert M235i Coupe med 360 graders kamera og masse sensorer som gjør forsøksprosjektet helt selvkjørende.

Nissan jobber iherdig med å utvikle en selvkjørende bil og har tidligere lovt flere kommersielt tilgjengelig modeller klare før 2020.

Også Volvo ser for seg en markedsintroduksjon av sitt selvkjørende system rundt 2020.

Juridisk nøtt

Ifølge Volvo er det imidlertid fremdeles temaer som må avklares før dette skjer. Hvem har for eksempel ansvaret om bilen krasjer og påfører skade på en annen person eller eiendom? Selskapet som er ansvarlig for teknologien som styrer bilen eller personen som har kjøpt teknologien og sitter bak rattet med avisen?

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor