Hovedinnhold

Tresylindret småbil vant verdenspris

MINI: Volkswagen up! er lengre enn 3,45 meter. Her er tredørsvarianten fotografert på bilutstillingen i Frankfurt i 2011. Til Norge kommer kun femdørsutgaver. Bilen skal konkurrere blant annet mot Toyota Aygo. Foto: Kyrre Lien
MINI: Volkswagen up! er lengre enn 3,45 meter. Her er tredørsvarianten fotografert på bilutstillingen i Frankfurt i 2011. Til Norge kommer kun femdørsutgaver. Bilen skal konkurrere blant annet mot Toyota Aygo. Foto: Kyrre Lien
(VG Nett) Volkswagen up! er enkel og billig - og likevel veldig spesiell.

VG følger

FAKTA

  • Kåring Årets bil i verden startet i 2005.
  • For å kunne vinne må bilen selges i minst tre av verdens kontinenter.
  • Tidligere vinnere:

  • 2005: Audi A6
  • 2006: BMW 3-serie
  • 2007: Lexus LS 460
  • 2008: Mazda 2
  • 2009: Volkswagen Golf
  • 2010: Volkswagen Polo
  • 2011: Nissan Leaf

Det mener juryen som har kåret den lille minibilen til Årets bil i verden 2012.

I år var det verken hk-snerr, fremtidsdesign eller nyskapende miljøteknologi som var begrunnelsen for hovedprisen for verdensbilen, men nettopp enkelhet.

- I år valgte vi en bil som er veldig konvensjonell, men som til tross for det er nyskapende fordi det er tatt bort en masse teknikk for å gjøre bilen billig, sier den svenske avisen Aftonbladets biljournalist Robert Collin, som er eneste svenske medlem i juryen.

I fjor vant elbilen Nissan Leaf prisen.

Det er 64 biljournalister fra 25 land som foretar kåringen av Årets bil i verden.

Gjerrig

Collin påpeker at bilen har en gjerrig tresylindret motor, koster 106.000 kroner (i Sverige, i Norge vil den koste fra 123.400 kroner, red. anm.), at den er sikker og komfortabel og har plass til fire og noe bagasje.

Lille up! er en type enkel bil som kan ta et solid jafs i de økende markedene i Asia, tror Collin.

Selv om VW up! allerede er lansert i en rekke land, kommer den til Norge først i mai i år fordi den norske importøren har ventet med å lansere bilen til den fikk fem dører. Norske bilkjøpere får sjelden tenning på biler med kun to fordører.

Volkswagen sier de har jobbet mye med å konstruere bilen med tanke på å størst mulig innvendig plass. Det betyr blant annet hjul som er trukket langt ut i hjørnene og lang akselavstand.

Lastekapasiteten i bagasjen er på 251 liter.

Det er for eksempel 51 liter større enn i bestselgeren i klassen så langt i år, Kia Picanto med 239 solgte eksemplarer.

Bak på registreringsstatistikken følger Mitsubishi i-MiEv med 166 og Fiat 500 med 133, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Høyt sikkerhetsnivå

Bilen kan også fås i mer velutstyrte versjoner.

Felles er at alle versjoner har høyt sikkerhetsnivå. Blant annet er det den første og hittil eneste minibilen som har autobrems som standardutstyr. Bilen har fått fem av fem mulig stjerner i kollisjonstesten EuroNCAP, og spesialpris for sikkerhetsutstyret.

Opel Ampera ble kåret i til Årets bil i Europa 2012.

Flere priser

Årets miljøbil: Mercedes S 250 BlueEFFICIENCY.
De andre finalistene: Ford Focus elbil og Peugeot 3008 Hybrid4.

Årets muskelbil: Porsche 911. De andre finalistene:
Lamborghini Aventador LP 700-4 og McLaren MP4-12C.

Årets designpris: Range Rover Evoque. De andre finalistene: Citroën DS5 og Volkswagen up!.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer