Hovedinnhold

Syklistene krever at bilene holder større avstand

<p>FORVENTER ENDRING: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening mener den nye paragrafen i trafikkreglene vil gjøre det tryggere for syklister hvis den blir innført.</p>

FORVENTER ENDRING: Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening mener den nye paragrafen i trafikkreglene vil gjøre det tryggere for syklister hvis den blir innført.

Foto: SYKLISTENES LANDSFORENING
Syklistenes Landsforening vil at bilister skal få spesifikk vikeplikt og holde minst 1,5 meters avstand ved forbikjøring.

Denne saken handler om:

Landsforeningen har nå sendt et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, hvor de utfordrer statsråden til å innføre en ny paragraf i trafikkreglene.

– Vi har i lengre tid etterlyst et bedre regelverk for plikter overfor syklende, og har derfor laget et ferdig utkast til en ny paragraf i loven. Det enkleste for Solvik-Olsen er å bare kopiere den rett inn i loven, smiler informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad.

Paragrafen lyder som følger:

§. Særlige plikter overfor syklende

1. Andre kjørende skal la syklende få tilstrekkelig plass på veien.
2. Fører av motorvogn som kjører forbi syklende, skal holde en avstand på minimum 1,5 m. Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen utsettes.
3. Kjørende som krysser sykkelvei, gang- og sykkelvei eller sykkelfelt, har vikeplikt for syklende.
Ved sykkelkryssing hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for syklende som befinner seg i sykkelkryssingen eller er på vei ut i den.
4. Fører av motorvogn som skal svinge til høyre i kryss eller ved avkjørsel, plikter å være særlig oppmerksom på syklende som ligger på høyre side i kjørebanen i samme kjørefelt eller i sykkelfelt.
Kjøretøy som skal svinge til høyre, plikter å holde tilbake og slippe fram syklende på høyre side før sving kan foretas.
5. Kjørende skal unngå stans i sykkelfelt, på sykkelvei og gang- og sykkelvei. Dette nummer gjelder ikke stans av sykkel.

Undersøkelse: Syklister er bilisters hovedfiende

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Viktigste endringene

Tronstad mener forslagene samler det foreningen mener er det viktigste endringene som trengs for å gjøre at det blir færre ulykker mellom bilister og syklister.

– Noe av dette er allerede inne i loven, men ikke like spesifikt. At bilisten skal ha minst 1,5 meters klaring ved forbikjøring av syklist ligger for eksempel inne i en forskrift om tolkning av en lov. Men hvis det står konkret i loven, blir det for eksempel lettere for politiet å håndheve det, sier Tronstad.

Hun sier at oppfordringen og det nye regelforslaget ble sendt til samferdselsministeren før påske. Syklistenes Landsforbund hadde også et møte med Solvik-Olsen for noen uker siden.

– Solvik-Olsen har tidligere sagt at han ønsker bedre vikepliktsregler for syklende, og vi forventer at han tar affære. Han er en handlekraftig mann, sier Tronstad.

LES OGSÅ: Vogntogsjåfør streifet syklister – kastet boten i søppelen

Gjelder også andre syklister

Hun mener det er viktig at den nye paragrafen formuleres som plikter overfor syklister, ikke plikter for syklister.

– Fra før har vi regler som gjelder plikter overfor bilister og plikter overfor gående. Derfor bør vi også få plikter overfor syklister. Disse vil gjelde like når to syklister møtes som når en bilist og en syklist møtes, sier hun.

– Hvorfor skal bilistene få vikeplikt for syklisten og ikke omvendt?

– I dag ferdes syklister på mange ulike type veier, for eksempel både sykkelstier, sykkelfelt og gangveier. Her er det ulike regler som gjelder. Hvis syklistene i tillegg skal måtte forholde seg til enda et nytt sett med vikepliktsregler når de møter biler, blir det for vanskelig, sier hun.

Vikepliktsreglene ble sist skjerpet inn i 2013, men både Syklistenes Landsforening og Ketil Solvik-Olsen har tidligere gitt uttrykk for at målet om at reglene skulle bli tydeligere ikke er oppnådd.

– Heller flere sykkelveier

DELVIS ENIG: Advokat og seniorrådgiver i NAF, André Fimreite.
DELVIS ENIG: Advokat og seniorrådgiver i NAF, André Fimreite. Foto: NAF

Seniorrådgiver i NAF, André Fimreite, sier han mener Syklistenes Landsforening er inne på noe med de nye reglene. Men selv mener han løsningen bør være en helt annen.

– Det beste ville vært om hadde blitt bygget mange flere sykkelveier, helst separat fra bilistenes kjørefelt. I påvente av dette, syns jeg alle bør følge Vegtrafikklovens paragraf 3, hvor det står at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. På godt norsk er det lov å bruke hodet, enten man er syklist eller bilist, sier han til VG.

Når det gjelder reglene om vikeplikt, påpeker han at ikke alle syklister er høyt utdannede 40-åringer.

– Mange syklister er også tiåringer, og derfor er det viktig at reglene er så tydelige som mulig. Reglene ble litt bedre etter forrige innskjerping i 2013, men bør bli bedre. Det nye forslaget er ett skritt i riktig retning, men jeg mener de helst bør bli enda bedre. Jeg ser mye usikkerhet rundt disse reglene både blant bilister og syklister i dag, sier han.

Vanskelig å gjennomføre

Når det gjelder forslaget om 1,5 meters klaring ved forbikjøring, mener han dette er vanskelig å gjennomføre.

– Jeg gjorde selv en gang et forsøk på å holde denne regelen i Kongsveien opp mot Ekeberg i Oslo. Da lot jeg være å kjøre forbi hvis jeg ikke kunne ha minst halvannen meters klaring. Det endte opp med at det ble en kjempelang kø. Ideelt sett hadde det vært bra med så mye klaring hele tiden, men da flyter trafikken dårlig, sier han.

Han understreker at han selv er både syklist og bilist, og at NAF representerer både syklister og bilister.

– Alle er interessert i at det skal være tryggest mulig og at trafikken skal flyte bra. Så ser vi hvert år at det hardner til i trafikken når syklistene kommer ut hver vår. Dessverre er det en del representanter for både bilister og syklister som ikke bruker hodet, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor