Hovedinnhold

«Superplugger» ga katalysator-smell

SMELL: Katalysatoren på BMW-en til Jan Inge Lønes (bildet) gikk i stykker som følge av at en eller flere tennplugger som sviktet. Foto: Pulstar/privat.
SMELL: Katalysatoren på BMW-en til Jan Inge Lønes (bildet) gikk i stykker som følge av at en eller flere tennplugger som sviktet. Foto: Pulstar/privat.
(VG Nett) - Jeg hørte et voldsomt smell under bilen, og hele bilen begynte å riste. Jan Inge Lønes opplevde det som dramatisk da katalysatoren gikk «til himmels».

Denne saken handler om:

Ikke lenge før dramatikken i Nordbytunnelen sør for Oslo på vårparten i fjor, hadde Jan Inge Lønes investert i nye, såkalte «superplugger» i sin sommerbil BMW Z3.

Pluggene, som kalles pulstar, skal ved hjelp av en ny teknologi med kraftigere gnister redusere bensinforbruket med nesten ti prosent, og øke antallet hestekrefter og dreiemomentet.

- Jeg hadde bilen på service og overhaling før sommersesongen, og fikk verkstedet til å sette inn de nye pluggene. Sammen med datteren min var jeg på tur hjem fra Son, da jeg hørte et voldsomt smell under bilen. Hele bilen begynte å riste og farten gikk ned til 50 km/t, sier Lønes.

Han turte ikke stoppe i tunnelen, og fortsatte kjøringen, selv om motoren virket dårlig. Det stabiliserte seg litt, men motoren fusket og hakket til han var hjemme.

Et besøk på verkstedet avslørte at en eller flere plugger ikke virket som de skulle, og at dette hadde ført til at katalysatoren hadde «eksplodert».

- Hvis en tennplugg ikke gir ønsket gnist, er faren at det ikke blir antenning i sylinderen i forbrenningssyklusen. Dermed kan uforbrent luft og bensin havne i katalysatoren. Her er det meget høy temperatur, så dette vil være som å sprøyte bensin på bålet. Motoren vil pumpe bensin inn i forbrenningskammerene, selv om pluggen ikke fungerer. Det vil selvsagt få følger, og vil kunne ødelegge katalysatoren, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Les:Her er tre av årets viktigste bilnyheter.

Les også:...og her er de nye SUV-ene.

Store kostnader

Katalysatoren i Jan Inge Lønes' bil var da også kaputt, og måtte byttes.

- Jeg har fått dekket utgiftene til ny katalysator og prisen for pluggene, oppunder 10.000 kroner. Jeg mener likevel at motoren har fått flere følgeskader, slik at mine utgifter beløper seg til nærmere 30.000 kroner. Blant annet gikk toppen i motoren, hevder Lønes.

Roar Røise i firmaet Auto Hitech som selger pluggene av merket Pulstar i Norge, sier de hadde problemer med første generasjon av pluggene. Nå har pluggene fått de nødvendige forbedringene, og skal fungere veldig godt.

- Vi har dekket utgiftene til de som har hatt problemer. Dette er ordnet via oss, fra produsenten i USA. Det som skjedde med første generasjon, var at pluggene hadde for tynt lag av keramikk, slik at noen av pluggene fikk et brudd i keramikken. Dette ga overslag av spenning til gods. For enkelte har dette gitt en dårlig gnist, noe som har ført til litt host og hark i motoren, sier Roar Røise.

Auto Hitech kjenner kun til to tilfeller der de dårlige pluggene har gitt skader på biler.

- Vi har erstattet en katalysator og kjenner til et tilfelle til med en mindre følgeskade, sier Røise.

De dårlige pluggene ble øyeblikkelig trukket fra markedet, ifølge Røise. Nå er generasjon tre av pluggene ute. Pluggen er bygget om, og er nå fire ganger sterkere enn forgjengeren.

- Flere hundre i Norge og flere titusener i USA kjører på disse pluggene problemfritt, og med lavere drivstofforbruk, sier Roar Røise.

Les:Her er bilen som er halvt diesel - halvt bensin.

HAR DU SPØRSMÅL OM BIL OG BILHOLD? BLI MED I VÅR FACEBOOK-GRUPPE - EKSPERTENE SVARER DEG!

Anbefaler ikke

Salgssjef Øystein Sponheim i BMW sier at på det sterkeste fraråde å tukle med den originale «set up-en» på en BMW.

- Slike påståtte gevinster på enkeltkomponenter bør testes av fabrikken før det gis klarsignal for bruk. Vi har investert mer enn 1 milliard euro i vårt miljøprogram på BMW-modellene, kalt EfficientDynamics. Her er har fabrikken satt sammen enkeltkomponenters egenskaper i et totalprogram for å bedre forbrenning og spare drivstoff og utslipp. Vi fraråder også å bruke såkalte miljøtilsetningsstoffer i diesel og bensin for å redusere forbruket, sier Sponheim.

Informasjonsansvarlig for Skoda, Heidi Hiorth hos Harald A. Møller, opplyser at de generelt anbefaler eierne av Volkswagen, Skoda og Audi kun å bruke plugger som er i henhold til fabrikkens spesifikasjoner.

Rådgiver i Forbrukerrådet Martin Halsos sier de har fått tre henvendelser om problemer Pulstar-plugger, men at to av de tre har fått løst sakene sine med firmaet, og dermed er fornøyde med utfallet.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), opplyser at de ikke har noen henvendelser eller saker om dette produktet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor