Hovedinnhold

Slurv feller deg i EU-kontrollen

BEDRE ENN RYKTET? Renault Laguna har hatt dårlige resultater i treårskontrollen hos den svenske Bilprovningen. Men kanskje er sløve eiere problemet? Foto: Lars Jacobsen
BEDRE ENN RYKTET? Renault Laguna har hatt dårlige resultater i treårskontrollen hos den svenske Bilprovningen. Men kanskje er sløve eiere problemet? Foto: Lars Jacobsen
(VG Nett) Er EU-kontrollen et mareritt hver gang? Ikke skyld på bilen.

Denne saken handler om:

Hva slags bil du kjører, er ikke det viktigste for om den kommer gjennom EU-kontrollen. Jevnlig service og kjørelengde er langt viktigere.

Det er konklusjonen til Storbritannias største testfirma, Nationwide Autocentre, etter at det har analysert sine egne data fra de britiske kjøretøykontrollene, MOT.

Studien, som er omtalt i Autocar, viser blant annet at:

* Biler som er jevnlig på service, har 20 prosent mindre sjanse for å stryke.

* Stor kjørelengde på kort tid øker sannsynligheten for at bilen ikke blir godkjent.

* Kostnaden for å rette opp feilene, er 37 prosent lavere for bileiere som følger service.

* Rundt 30 prosent av feilene skyldes at folk ikke har sjekket enkle ting, som dekk, vindusviskere, vinduer, lys, nummerskilt og sikkerhetsbelter før EU-kontrollen.

- Det er forbløffende mange som ikke oppdager at bikkja har gnagd på sikkerhetsbeltene, sier markedssjef i Nationwide Autocentre, Mark Taylor, til Autocar.

Les også:Annenhver bil underkjent i «EU-kontroll»

Samme i Norge

Resultatene ville ikke ha vært særlig annerledes i Norge, ifølge kommunikasjonsdirektør i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

- På generelt grunnlag stemmer dette i Norge også. Du kan gjøre veldig mye før du kjører inn på EU-kontrollen. Bare å skifte en lyspære kan være nok til at du slipper etterkontroll, sier han til VG Nett.

Nesten halvparten av bilene her til lands strøk på første forsøk i EU-kontrollen i 2008. Flest feil er det i bremsesystenet. Men 16 prosent av bilene har feil med lys, reflekser eller annet elektrisk utstyr, og hver fjerde bil har feil med hjul eller hjuloppheng.

- Det er mye sløvhet inne i bildet. Bileieren kan selv kontrollere at alt lys virker, at varseltrekant ligger i bilen, vindusviskergummien er hel, om det er steinsprut i frontruta i førers siktområde eller sprekk over hele ruta, at sikkerhetsseler virker og at de er hele og i orden, og at det er tilstrekkelig mønsterdybde på dekkene, konstaterer Jan Ivar Engebretsen.

Les også:Fullt av feil på nye og gamle biler

Fransk oppreisning

De britiske funnene sier ikke bare noe om bileierne. De kan også korrigere oppfatningen av hvilke bilmerker som har best og dårligst kvalitet.

Det er nemlig ikke samme typer mennesker som kjøper Citroën som Toyota.

- Hvis det å sjekke dekktrykket eller vaske bilen betyr noe, vil det få betydning for hvilke bilmerker som har mange feil, sier førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen.

Han peker på at folk med god råd kan sette bort vedlikeholdet, og få mer systematisk oppfølging enn andre. Og mange akademikere koketterer nærmest med ikke å ha greie på bil og bilhold.

Les også:EU-kontroll i Sverige? Glem det!

- Særlig franske biler kunne ha gjort det bedre i kvalitetsundersøkelser hvis de hadde hatt andre eiere - hvis dette stemmer, vel å merke. De er biler for kulturfolk. Eierne av tyske biler har mer økonomisk enn kulturell kapital. Disse eierne vil ha mer greie på bilen sin, sier Tangen.

Han mener imidlertid at bildet må nyanseres. Asiatiske biler skulle for eksempel ikke få særlig drahjelp av eierne verken om det er penger eller bilentusiasme som gjelder.

- Når Toyota har gjort det bra på kvalitetsundersøkelser, er det fordi de revolusjonerte måten å lage biler på, sier Karl Fredrik Tangen.

Les også:Renault-katastrofe i bruktbilundersøkelse

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor