Hovedinnhold

Slik stopper du bilen hvis gasspedalen har kilt seg fast

(VG Nett) Bremsene er sterkere enn motoren. Selv med full gass samtidig, stopper bilen kontant ved full brems.

Denne saken handler om:

FAKTA TOYOTAS PROBLEMER

* Gulvmatte: Toyota har måttet tilbakekalle 5,3 millioner kjøretøyer i Nord-Amerika. Årsaken er at gasspedalen risikerer å bli sittende fast i gulvmatten.

* Gasspedal: 4,63 millioner biler over hele verden må tilbakekalles. Årsaken er en gasspedal som i enkelte tilfeller blir sittende fast i en delvis nedtrykt posisjon. I Norge skal det dreie seg om 32.000 biler. Følgende modeller får utbedret gasspedalen:
* Toyota Aygo (fra februar 2005 -august 2009)
* Toyota iQ (fra november 2008 - november 2009)
* Toyota Yaris (fra november 2005 - september 2009)
* Toyota Auris (fra oktober 2006 - 5 januar 2010)
* Toyota Corolla (fra oktober 2006 - desember 2009)
* Toyota Verso (fra februar 2009 - 5 januar 2010)
* Toyota Avensis (fra november 2008 - desember 2009)
* Toyota RAV4 (november 2005 - november 2009)

* Bremser: Mer enn 400.000 hybridbiler, blant annet den nyeste versjonen av Toyota Prius (2010-modell), må tilbakekalles på verdensbasis. Årsaken er en feil med ABS-virkningen på bremsene. Dette fører til en midlertidig nedsatt bremsefølelse ved langsom og jevn nedbremsing på ujevn eller glatt veibane når ABS-bremsene er aktivert. 1.700 biler må inn i Norge.

Kilde: NTB/Toyota

- Vi har tre nødprosedyrer dersom gasspedalen skulle kile seg fast. Det er enten å sette bilen i fri eller bremse alt du makter. En siste mulighet er å slå av motoren, sier produktsjef for Toyota Prius, Rune Brath.

For Toyota er ulykken med en Toyota Prius ved Kristiansand i går et mysterium. Toyotas sterkeste teori før undersøkelsene rundt ulykken er avsluttet, er at gasspedalen må ha blitt kilt fast av gulvmatten i bilen til den 49 år gamle føreren.

Ifølge sønnen var hastigheten på det høyeste oppe i 176 km/t. Føreren ringte selv politiet fra bilen, men krasjet inn i et autovern for å få stoppet bilen, ifølge sønnen. Både bilen og føreren fikk lettere skader.

Produktsjef Rune Brath i Toyota Norge viser VG Nett nødprosedyrene ved gjentatte ganger å bremse ned fra rundt 80 km/t med fult gasspådrag, sette automatgirspaken i fri med full gass, og slå av motoren i fart.

Ved siste operasjon må startknappen holdes inne i tre sekunder, før motoren stanser. Både styring og bremser blir hardere fordi servovirkningen blir borte, men virker fortsatt slik at bilen kan stanses kontrollert.

Enkelte hevder at Toyota Prius ikke kan settes i fri mens man gir full gass. Påstanden er feil, viser Toyotas demonstrasjon av nødprosedyrene.

Selv med hardt gasspådrag er det såre enkelt å vippe den lille automatgirspaken som er plasser rett til høyre for rattet, i fri.

Les:Toyota tilbakekaller 32.000 biler i Norge.

By-wire

Toyota Prius er en bil der overføringen av brems, gass og gir skjer uten at mekanikken er blandet inn. De såkalt drive-by-wire-systemet som er vanlige på mange biler i dag, sender elektriske impulser gjennom en ledning, i stedet for en mekanisk overføring.

Det elektriske signalet setter så mekanikken i sving. Fordelen er blant annet at systemet er raskere, og kan også integreres med flere andre systemer.

Administrerende direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy, mener at årsaken til gårsdagens ulykke ikke kan være feil i det elektroniske systemet på Prius.

- Vi mistenker ikke elektronikken. Vi mener dette er tilbakevist også gjennom uavhengige undersøkelser i USA, sier Årøy.

Det har vært flere lignende situasjoner med Toyota-modeller, men aldri tidligere i Norge. Bilprodusenten har tilbakekalt til sammen 8 millioner biler som er produsert mellom 2004 og 2009 verden over, på grunn av problemer med gasspedaler eller gulvmatter som kan kile fast gasspedalen.

Denne tilbakekalling gjelder nær samtlige Toyota-modeller, men ikke Prius.

Toyota Prius er derimot tilbakekalt for problemer med bremsevirkningen, men kun den nyeste 2010-modellen. Prius-modellen 49-åringen kjørte i gårsdagens ulykke har så langt ikke vært kjent for problemer med gasspedalen på norske veier.

- Kan det være menneskelig svikt som ligger bak ulykken i Kristiansand, at man rett og slett blir grepet av panikk?

- Det er en naturlig menneskelig reaksjon, at man blir stresset eller får panikk. Vi har ikke hatt sjansen til å snakke med føreren ennå, vi håper at vi får snakket med ham så raskt som mulig slik at vi får hans oppfatning av hendelsesforløpet, sier Årøy.

Nødprosedyrer i en ekstrem situasjon der gasspedalen henger seg opp er ikke en del av verken læreplanen for førerkortopplæringen eller kontroll på førerprøve, opplyser Oslo Team Trafikkskole i Oslo.

Les:Tilbakekaller 3,8 millioner biler på grunn av gulvmatte-trøbbel.

Snur steiner

Et teknisk team fra Toyotas hovedkontor for Europa i Brüssel og Toyota Norge er nå i gang med å undersøke omstendighetene rundt ulykken.

- Har dere noen teori?

- Det er vanskelig å si før vi har undersøkt bilen, men gulvmattene er en kandidat. Vi har ingen grunn til å tro at det er noe feil på elektronikken, sier Lars-Erik Årøy.

Toyota har hyret inn en uavhengig fagperson som skal være med når Toyotas egne folk undersøker bilen hos Toyota-forhandleren Smiths Auto i Kristiansand.

- Vi ønsker å være overvåket for at vi ikke skal bli mistrodd for å eventuelt skjule feil, sier Årøy.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor