Hovedinnhold

Slik er siste versjon av Teslas autopilot

Tesla har valgt en litt annen vri på sin autopilot enn andre bilprodusenter. Denne bilen lærer av sine feil, og sender stadige programvareoppdatering til bilen.

Denne saken handler om:

Bilen kjører selv – (nesten) uten sprell!

Det er en forbløffende følelse å slippe ratt og pedaler og overlate kontrollen til bilen. Det er skummelt, men føles ikke farlig, og det går relativt kort tid før man slapper litt av. Velkommen til din nye bilhverdag!

VG har kjørt den nyeste autopiloten i Tesla Model S som er allment tilgjengelig. Riktignok blinker det et varsel i skjermen om at enda en software-oppdatering ligger klar til installering, men denne skal ikke påvirke autopiloten vesentlig.

Les vår prøvekjøring av Mercedes E-klasse: «Ingen er i nærheten av å matche denne nå»

Ikke ferdigutviklet

SELVKJØRENDE BILER:

Selvkjørende biler er en av de største trendene i bilindustrien.

Samtlige personbil-bilprodusenter av en viss størrelse utvikler nå selvkjørende biler.

Konsulentene hos McKinsey & Company sa nylig at de tror at 50 prosent av personbilene som selges i 2030 vil være nesten-autonome, 15 prosent av dem komplett autonome.

Så fort lovgivning og kartverk med bedre presisjon er på plass, er vi i bilkjøringens nye verden.

Selvkjørende teknologi er ikke ett enkelt system, men en rekke systemer som jobber sammen, for eksempel adaptiv cruisekontroll, filholder, blindsoneregistrering osv. Systemene jobber ut fra sensorer, radarer og kamera i bilen.

Selvkjørende biler skal gi ulykkesreduksjon (gjør færre feil enn mennesker), mer effektiv trafikk og mindre forurensning og frigjøring av tid for fører.

Nylig satt VG på i en Lexus som kjørte helt selv gjennom trafikken i Tokyo. Bilen skiftet felt og fant riktig avkjøring selv, via navigasjonen.

Mercedes lanserer nå ny E-klasse, med selvkjør-systemer som fører den helt i spissen av utviklingen. Bilen skal kunne holde deg på rett kjøl uten å kunne «se» veimerkingen. Den kan også skifte felt.

Tesla lanserte selvkjørende egenskaper i sin Model S i fjor. Signalene kom gjennom luften og installerte seg i datahjernen, selv om autopiloten langt fra var ferdigutviklet.

– Vi er tydelige på at dette er en betaversjon, og at systemet er en kjøreassistent og ikke en selvkjørende bil, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge. Han sier at jeg kommer til å få hyppige beskjeder om å holde i rattet, og at det er jeg og jeg alene som har ansvaret, uansett hva assistenten gjør.

Selvsagt er det bygd inn mye sikkerhet: Assistenten løfter ikke en finger hvis ikke forholdene ligger til rette (den kan lese veimerkingen og/eller den har en bil å henge på). Mister den kontrollen piper og bremser den.

Tesla-brannen: Kortslutning i bilen – men vet ikke hvorfor.

Lærer kontinuerlig

Det som skiller Teslas autopilot fra andres, er lærekurven. Alle Teslaer melder tilbake om sitt kjøremønster i sanntid. Disse tilbakemeldingene gjør at systemet hele tiden lærer av sine feil, ifølge Tesla. For hver nye software-oppdateringer lanseres det nå også nye forbedringer av piloten.

Da autopiloten ble lansert, kunne den for eksempel finne på å vrenge av i en avkjøring, fordi den ikke skjønte at det bare var en avkjøring som skulle passeres. Nå har systemet lært, og bilen overser det korte oppholdet i kantlinjen. Det vil si. Under kjøringen opplever vi to situasjoner der bilen «skjærer ut». Den ene på motorveien, der bilen er utrolig treg i en slak venstresving og en gang da den nettopp forsøker å ta av fra Østre Akervei.

Systemet fungerer aller best i kø eller tett trafikk – på motorveien, enten ved at den henger på bilen foran eller leser kantlinjene.

Minner om denne! Slik blir den nye årsavgiften.

Mange er skeptiske

En spørreundersøkelse gjennomført av InFact på vegne av dekkprodusenten Continental viser at nordmenn generelt er skeptiske til å sitte på i fremtidens selvkjørende biler.

Av dem som ble spurt svarte 42 prosent ikke ville satt seg inn i en selvkjørende bil.

Nissan mener også at kundene ikke er klare for helt selvkjørende biler – ennå.

(Artikkelen fortsetter)

<p>«ALIEN» Biler der rattet blir borte og bilen kjører helt selv, er veldig «alien» for folk foreløpig, sier Richard Candler, ingeniør og strategiutvikler hos Nissan Europe. Her er han på bilutstillingen i Geneve i mars 2016, foran konseptbilen IDS.</p>

«ALIEN» Biler der rattet blir borte og bilen kjører helt selv, er veldig «alien» for folk foreløpig, sier Richard Candler, ingeniør og strategiutvikler hos Nissan Europe. Her er han på bilutstillingen i Geneve i mars 2016, foran konseptbilen IDS.

Hanne Hattrem, Hanne Hattrem

– Bilførere vil utføre oppgavene bak rattet som i dag, men våre undersøkelser viser at de kan tenke seg å delegere vekk noen oppgaver, slik som køkjøring.

Det sier Richard Candler, som er ingeniør og strategiutvikler hos Nissan Europe. Nissan er i siget med å utvikle sin «piloted drive», men velger å utføre dette trinnvis. I 2020 skal det bli mulig å kjøre i byen, med rundkjøringer og kryss.

­– Dette er ikke slutten på at det skal være moro å kjøre bil. Vi starter med å tilby å overta den kjedelige kjøringen, som kjøring og kjedelig langkjøring, sier han.

SLIK ER TESLAS AUTOPILOT

* Maskinevaren for trinnvis innføring av selvkjøringsteknologi er radar, et kamera, 12 langtrekkende ultralydsensorer posisjonert for å registrere 4,9 m rundt bilen i hver retning, ved alle hastigheter, og et høypresisjons, digitalt styrt, elektrisk reservebremsesystem

* Sammen med programvare og GPS kan systemet styre innenfor, eller bytte kjørefelt kun ved å slå på blinklyset og styre hastighet ved hjelp av adaptiv cruise-kontroll.

* Digital kontroll av motorer, bremser og styring skal bidra til å unngå kollisjoner fra fronten og sidene, og samtidig hindre at bilen dreier ut av kjørefeltet.

* Tesla-flåten gir tilbakemeldinger i sanntid, noe som skal sikre at systemet kontinuerlig lærer og forbedrer seg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor