Hovedinnhold

Skrev ut p-bøter for 186 millioner

BOT IGJEN: Kirsten Marie Håvåg kan bare konstatere at hun nok en gang har fått en parkeringsbot. Hun jobber som frivillig ved Haraldsplass Diakonale Sykehus på Sunniva Senter for lindrende behandling. Til venstre Bjørg Solsvik, sykepleier. Foto: Hallgeir Vågenes
BOT IGJEN: Kirsten Marie Håvåg kan bare konstatere at hun nok en gang har fått en parkeringsbot. Hun jobber som frivillig ved Haraldsplass Diakonale Sykehus på Sunniva Senter for lindrende behandling. Til venstre Bjørg Solsvik, sykepleier. Foto: Hallgeir Vågenes
OSLO/BERGEN (VG) Parkeringsselskapene EuroPark og Q-park skrev ut kontrollavgifter for til sammen 186 millioner kroner i fjor.

VG følger

Men Norges to største parkeringsselskaper klager samtidig over pressede marginer og Q-parks årsregnskap står fortsatt i rødt.

- Vi ila ca. 150.000 kontrollavgifter i 2010. Økningen i antall var marginal fra 2009 til 2010, mens økningen i beløp på ca. 10 prosent skyldtes en mindre økning i det gjennomsnittlige kontrollavgiftsbeløpet, skriver Europarks kommunikasjonsdirektør Pål Gleditsch i en e-post til VG.

Selskapets inntekter fra kontrollavgift utgjorde 91 millioner kroner i fjor, opp fra 83 millioner i 2009.

- Kontrollavgiftenes andel av totalomsetning har i flere år ligget på cirka 7,5 prosent, skriver Gleditsch.

EuroPark, som er størst i Norge innen parkering, hadde i fjor 1,1 milliarder kroner i salgsinntekter og et årsresultat etter skatt på 32,4 millioner. Året før var resultatet 33,8 millioner. Selskapet hadde ved årsskiftet 1200 parkeringsanlegg i 63 kommuner.

Les:Vant over p-selskapet.

Les også:Parkeringsvakt skrev ut bot før tiden var ute - reddet av bompassering.

Stadig tøffere

- Konkurransen i privat parkeringsbransje øker jevnt fra år til år og fører til at marginene presses, det blir mindre igjen av omsetningen til driftsoperatørene, skriver Gleditsch.

Han nevner også at økte bompengesatser og forbedret kollektivtrafikktilbud, spesielt i Oslo, har ført til noe nedgang i omsetning og belegg ved de store P-husene. Også høye snøryddingskostnader har slått ut på resultatet.

Lillebror Q-Park, som hadde et underskudd på 11,2 millioner i fjor, ila kontrollavgifter for 95 millioner.

- Kontrollavgiften utgjorde drøye 17 prosent av inntektene, forteller Tone Wicklund-Hansen, administrerende direktør i Q-park. Det er ned ett prosentpoeng fra 2009 og del av en villet strategi.

Hun forklarer at Q-Park har en høyere omsetning fra åpne anlegg med automatdrift og kontroll, i motsetning til p-hus med bomanlegg hvor man betaler ved utkjøring.

Les:Europark og Q-park på klagetoppen.

Les også:Forbrukerombudet vil forby høye parkeringsgebyr.

Økt konkurranse

- Dette forklarer hvorfor vi har relativt høyere inntekter fra kontrollavgifter, sier Wicklund-Hansen.

Også Q-Park har de siste årene opplevd pressede marginer og økt konkurranse.

- Ingen behøver å få kontrollavgift hvis man parkerer innenfor strekene og legger på penger, sier Wicklund-Hansen, som har en årsinntekt på 1,2 millioner kroner.

Europarks toppsjef, Arne Molden, hadde i fjor en årslønn på 1,1 million kroner, firmabil samt en avtale om 12 måneders lønn i sluttvederlag hvis han skulle bli sagt opp.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer