Hovedinnhold

Segway blir lov fra 1. juli

** Ikke hjelmpåbud i første omgang
** Importør kjempefornøyd

<p>STÅENDE RULLING: Segway er blitt populære farkoster i flere byer. Mannlige turister ruller helt lovlig rundt på sightseeing i Washington DC i USA. Nå blir det lovlig å stå avgårde også i Norge.<br/></p>

STÅENDE RULLING: Segway er blitt populære farkoster i flere byer. Mannlige turister ruller helt lovlig rundt på sightseeing i Washington DC i USA. Nå blir det lovlig å stå avgårde også i Norge.

Ståhjuling, bedre kjent som segway, blir tillatt i Norge fra 1. juli. I første omgang blir det ikke påbudt med hjelm.

Vedtaket om at ståhjulinger blir lovlig fra 1. juli, passerte statsråd i formiddag. Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet legger ikke skjul på at han er stolt av at regjeringen og Frp har innfridd enda et løfte.

- Jeg synes det er bra at vi kan levere dette nå, ettersom det er noe vi har sagt at vi skulle sørge for, sier Hoksrud til VG.

Han tror på ingen måte at den selvbalanserende tohjulingen der føreren sørger for fremdrift med sine egne kroppsbevegelser, vil revolusjonere trafikkbildet. Men i sommer blir det altså lovlig å bruke ståhjulingen.

<p>FJERNER FORBUD: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.<br/></p>

FJERNER FORBUD: Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Flere høringsinstanser har sagt nei til å gjøre tohjulskjøretøyet lovlig. Noen mener det utgjør en fare for andre trafikanter.

- Dere har mottatt svært kritiske tilbakemeldinger fra blant andre Blindeforbundet, som mener ståhjulingen er farlig og har lang bremselengde?

- Vi er veldig obs på det. Vi vil følge veldig nøye med på hvordan denne innføringen går. Jeg forstår noe av den skepsisen spesielt fra Blindeforbundet, svarer Hoksrud.

Segway-importør Ole Gjermundbo i Simply Mooving AS, er særdeles tilfreds med dagens nyhet.

- Klart jeg er fornøyd etter tre års jobbing for å få dette kjøretøyet godkjent brukt i Norge, sier ha til VG.

En ståhjuling fra Segway vil koste rundt 58.000 kroner inkludert moms.

- Hva sier du til frykten for trafikkfare og lang bremselengde?

- Dette er delvis misforstått. Vi tilfredsstiller de kravene som myndighetene kommer med. (Bremselengde på 3,3 meter, red.anmerkn.), svarer Gjermundbo.

- Men det er ingen krav til opplæring?

- Det er med dette som med alle andre kjøretøyer; man lære seg å håndtere det.

Fartsgrense på 20 km/t

Kjøretøyet skal ha en maksimal hastighet på 20 kilometer i timen. Bredden skal ikke være over 85 cm og vekten ikke over 70 kilo.

Departementet krever at kjøretøyet skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det stilles også krav til bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende det som brukes på sykkel. Det vil ikke være krav om bruk av hjelm. Det vil heller ikke stilles krav om obligatorisk opplæring, heter det i regjeringens beslutning.

Hoksrud vil likevel oppfordre folk til å tre på seg hjelmen før de står avgårde.

- Jeg vil oppfordre folk til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

Han utelukker ikke at det kan bli innført hjelmpåbud senere.

16-års aldersgrense

Det innføres 16 års aldersgrense for å kjøre selvbalanserende kjøretøy, men ikke krav om registrering eller egen forsikring.

- Hvor kan folk kjøre, Hoksrud?

- Selvbalanserende kjøretøy kan brukes på samme arealer som er tillatt for sykkel, det vil si på fortau, sykkelfelt, gangfelt og på høyre side i vegbanen. Det vil ikke være lov å bruke kjøretøyet på veger med fartsgrense over 60 kilometer i timen. Det vil heller ikke være lov å bruke kjøretøyet i utmark, på skogsveier og på vann som er isbelagte, svarer statssekretæren.

Sanksjoner

Hvis du blir tatt for å kjøre med selvbalanserende kjøretøy på veier hvor fartsgrensen er over 60 kilometer i timen, vil satsen på forelegget være 2000 kroner. Brudd på andre trafikkregler fører til et forenklet forelegg, med en sats på 1000 kroner.

For dem som lurer på hva en ståhjuling, segway, eller et selvbalanserende kjøretøy er:

** Kjøretøyet skal ha én aksel som har en selvbalanserende teknologi som sørger for at føreren holder balansen forover og bakover.

** Det finnes en rekke ulike elektriske kjøretøy som ikke er selvbalanserende, som for eksempel elektriske sparkesykler og små elektriske mopeder. Regelendringene gjelder ikke disse kjøretøyene og heller ikke elektriske hjelpemidler for funksjonshemmede.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer