Hovedinnhold

Reservehjulet forsvinner

Dine neste dekk kan være punkteringssikre

UT: Reservehjulet er på vei ut av nye biler. I dag har mange nye biler skumtetting mot punktering, som erstatning for reservehjulet. I fremtiden kjører de fleste med punkteringssikre dekk, tror bransjen. Foto: Hanne Hattrem
UT: Reservehjulet er på vei ut av nye biler. I dag har mange nye biler skumtetting mot punktering, som erstatning for reservehjulet. I fremtiden kjører de fleste med punkteringssikre dekk, tror bransjen. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) På mange bilmodeller er reservehjulet allerede fjernet. Om tre år vil under en tredjedel av alle nye biler som selges i Europa være utstyrt med reservehjul.

Denne saken handler om:

I 2007 ble nesten halvparten av nye biler levert med reservehjul, skriver bladet BIL.

I stedet er punkteringssikre dekk på vei inn.

Punkteringssikre dekk er dekk med forsterket konstruksjon. Inne i sideveggene i dekket ligger det kiler. Når luften forsvinner ut av dekket og dekket synker sammen, trår kilene i kraft slik at de bærer bilen. For å bruke slike dekk må man ha en dekktrykksmonitor i bilen som varsler at dekket ikke har luft. Da må man sette ned hastigheten til 80 km/t.

BMW har dette som standardutstyr på mange av modellene.

- For å spare vekt, plass og drivstofforbruk har mange bilmerker erstattet reservehjulet med et reparasjonssett, sier teknisk sjef i Continental Dekk Norden, Frank Larsen til bladet BIL.

Les:Ni av ti nordmenn utvitende om dekksikkerhet.

Vi punkterer mer

Mange nye biler som leveres uten reservehjul i dag, har ikke punkteringssikre dekk, men bare en skumboks og en liten kompressor. Dette tetter ikke når du får en flenge i dekket, og er et problem, både for bileiere og for NAF, som må assistere en rekke bilister bare på grunn av en punktering.

- Det er et problem både fordi bilistene blir stående lenge, og fordi de ofte er til hinder for annen trafikk, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Frank Larsen sier at 85 prosent av punkteringene kan repareres med punkteringssettet.

Les:Skum dårlig løsning mot flatt hjul.

- Dyrt

Jan Ivar Engebretsen i NAF at det vil være en god løsning å kjøpe punkteringssikre dekk, men at det er to store haker ved dette foreløpig.

- De koster mye mer enn vanlige dekk, og de er etter vår erfaring for lite utviklet ennå. De er harde og ikke komfortable nok, mener Engebretsen.

Men at punkteringssikre dekk nå er på full fart inn på markedet, er ikke Engebretsen i tvil om.

- Rådet til de som ikke har tenkt til å kjøpe punkteringssikre dekk eller har dette på bilen må være å legge i et reservehjul, hvis bilen ikke har det. For de fleste nye biler har fortsatt hjulbrønn med plass til det, sier Engebretsen.

Punkteringssikre dekk koster omtrent 20 prosent mer enn ordinære dekk.

Les også:13 sjekkpunkter før du kjøper ny bil.

Reparerer seg selv

Ingen er riktig sikre på hvilken type dekk som vil bli fremtidens førstevalg.

Frank Larsen i Continental Dekk sier at de fleste punkteringer i dag skjer i slitebanen og at en ny type dekk, som blant annet brukes på Volkswagen Passat CC, er av en ny type punkteringssikre dekk som er utviklet.

- Under mønsterlaget i slitebanen på dekket ligger det sjikt med en seig gummimasse. Om du får en 5 millimeter lang spiker inn i dekket tettes hullet av den seige massen når du drar spikeren ut, sier Larsen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor