Hovedinnhold

Piggfritt uten antiskrens øker dødsrisikoen

SIKKER PIGG: Hvis bilen har antiskrenssystem, spiller dekkutrustningen ingen rolle. Antiskrenssystemet kompenserer for risikoen. Biler uten antiskrenssystem bør kjøre med piggdekk. Foto: Geir Olsen
SIKKER PIGG: Hvis bilen har antiskrenssystem, spiller dekkutrustningen ingen rolle. Antiskrenssystemet kompenserer for risikoen. Biler uten antiskrenssystem bør kjøre med piggdekk. Foto: Geir Olsen
(VG Nett) En ny svensk studie bekrefter at piggdekk minsker risikoen for en dødsulykke med 42 prosent, sammenliknet med piggfrie vinterdekk.

Denne saken handler om:

- Dette gjelder dersom bilen ikke har antiskrenssystem, og ulykken er på vinterføre, sier spesialist på trafikksikkerhet i Trafikverket i Sverige, Anders Lie.

Sammen med fire andre har han på oppdrag av Trafikverket - tilsvarende det norske vegdirektoratet - studert effekten av piggdekk i ulykker med dødelig utgang, og nytten av antiskrenssystem gjennom de ti siste vintrene.

I dypstudien har forskerne gått gjennom samtlige dødsulykker i Sverige, der sladd har vært avgjørende for ulykkesforløpet. Antiskrensundersøkelsen bygger på personskadeulykker med personbiler fra 2003 til 2010.

Antiskrenssystem registrerer en skrens i løpet av millisekunder, og sørger for å rette opp bilen.

HVA ER ANTISKRENSSYSTEM - SE VIDEO HER.

Omtrent halvparten av den norske bilparken har antiskrens.

Piggdekkdebatten er intens i Sverige, etter at myndighetene i fjor innførte forbud mot piggdekk i en av Stockholms mest trafikkerte gater. I år er det ventet at det blir forbudt å kjøre med piggdekk i flere svenske byer. Debatten som pågår i Sverige nå, er på mange måter den samme som vi hadde her i landet på starten av nittitallet.

Sverige har i dag nesten like stor piggdekkandel som vi har piggfriandel i Norge.

69 prosent av svenskene kjører på piggdekk, viser en telling fra 2008. I Norge er piggfriandelen på 86 prosent i Oslo og Bergen. Utenfor byer og tettbygde strøk er den på 46,2 prosent.

Det er vedtatt som mål at piggdekkandelen i de store byene ikke skal overstige 20 prosent, mens Oslo og Bergen har vedtatt maks ti prosent piggdekkbruk.

Det har aldri vært aktuelt å forby piggdekk generelt i Norge, men i Oslo, Bergen og Trondheim er det innført piggdekkavgift på 1.200 kroner per vintersesong.

Antiskrens kompenserer

- Vår hovedkonklusjon er at hvis bilen har antiskrenssystem, spiller dekkutrustningen ingen rolle. Antiskrenssystemet kompenserer for risikoen. Denne undersøkelsen har bare ytterligere forsterket det vi har sett fra tidligere, at det er livsviktig å ha antisladdsystem.

- Hvorfor anbefaler dere ikke heller piggdekk?

- Det er av andre grunner, ikke minst miljøgrunner. Piggdekk er litt bedre enn piggfrie dekk på vanlige vinterføre, og mye bedre på ekstremt vanskelig vinterføre. Men piggdekk har også alvorlige bivirkninger. En fornuftig konklusjon må dermed være at de som har gamle biler uten antiskrenssystem, eller som må kjøre på alle årets dager uansett føreforhold, heller får velge piggdekk, så kan vi andre bruke piggfritt, sier Anders Lie.

- Men flere toneangivende dekktestere sier at piggdekk er det sikreste?

- Ekspertene tester dekkene på slike ekstremunderlag. Isolerer man disse resultatene får man slike konklusjoner. Men vi må tenke helhet, sier Anders Lie.

EU ønsker antiskrens som standard på alle biler.

Les:Piggdekk best på alle underlag.

Sjekk dekktesten:De beste vinterdekkene kåret i fjor.

- Balanse mellom miljø og sikkerhet

Vegdirektoratet er ikke uenig i at piggdekkene gir bedre grep og kortere bremselengde på snø og is, men anbefaler likevel at folk flest kjører piggfritt.

- Forandrer den svenske undersøkelsen noe på vegdirektoratets holdning til piggfrie dekk kontra piggdekk?

- Jeg har ikke studert rapporten i detalj, men vil ikke tro at dette forandrer på vår holdning til vinterdekk. Vårt poeng er at dersom man kjører i en del av landet hvor det er relativt lite is og snøføre så kan man klare seg med piggfrie dekk, hvis man kjører deretter. I indre strøk hvor veiene er snø- og isdekket anbefaler vi selvsagt bruk av piggdekk. Her er det heller ingen miljøargumenter for å legge piggene bort fordi veiene som er dekket med snø ikke slites av piggene, sier trafikksikkerhetsekspert Arild Ragnøy i Statens vegvesen, vegdirektoratet.

- Hva har vært viktigst for vegdirektoratets holdning i dekkdebatten - miljø, økonomi i form av veislitasje eller trafikksikkerhet?

- I starten var det kun sikkerhet. Men etter hvert som det ble store slitasjeproblemer, spesielt i byer og tettsteder, begynte vi å tenke på restriksjoner på piggdekkbruken. Piggdekkene ble også redusert i størrelse og vekt, og piggdekkperioden ble kortere. Et stykke ut på nittitallet ble vi mer bevisst på miljøkonsekvenser og ikke minst helseproblemer for astmatikere som følge av svevestøv. I dag forsøker vi å holde en balanse mellom miljø og sikkerhet.

- Hvordan mener dere at norske bilister skal forholde seg til vinterdekk?

- Vær bevisst på dekkvalget med bakgrunn i egen bruk. Kjører du mest i innlandet, kan du velge piggdekk. Kjører du mest i byen og sentrale strøk, bør du velge piggfritt. Og skal du en tur til Hemsedal, kan du kjøre etter forholdene. Har du firehjulstrekk, trenger du kanskje ikke piggdekk, men har du en gammel bil, vil jeg absolutt anbefale piggdekk, sier Arild Ragnøy.

Han minner også om at det i denne undersøkelsens konklusjon ikke er tatt hensyn til det som kalles en mulig adferdstilpasning, altså effekten av at man kjører saktere.

Leserne diskuterer:Piggdekk redder flere liv.
Følg diskusjonen her!

Ferske sjåfører bør ha piggdekk

Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor har tidligere rådet erfarne sjåfører til å velge piggfritt.

- Disse er trent i å bedømme føre- og veiforhold nærmest instinktivt. De vet for eksempel at det nesten alltid er blankpolert foran kryss og i rundkjøringer, og legger inn den nødvendige fartsreduksjonen. Uerfarne sjåfører bør vurdere piggdekk, enten de bor i byen eller på landet, sier Korsvoll.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor