Hovedinnhold

Pass på, GPS-en kan bli beslaglagt

TILLATT: I Norge er de tillatt med GPS-varsler, og derfor er det utbredt å ha dette integrert i GPS-navigasjonssystemer (hovedbildet), i egne varslere eller i applikasjoner på mobiltelefonen (innfelt bilde).
TILLATT: I Norge er de tillatt med GPS-varsler, og derfor er det utbredt å ha dette integrert i GPS-navigasjonssystemer (hovedbildet), i egne varslere eller i applikasjoner på mobiltelefonen (innfelt bilde).
(VG Nett) Biltur i Europa i sommer? Har du GPS-navigasjon med fotoboksvarsler risikerer du 11.300 kroner i bot i Frankrike. I Sveits beslaglegges navigasjon med fotoboksvarsler.

VG følger


- I Sveits er det totalforbud mot å importere GPS med fotoboksvarsler. Derfor holder det ikke å legge GPS-en i bagasjerommet når du kjører inn i Sveits. Blir du stoppet i en kontroll og politi eller tollere oppdager den, blir den inndratt og du blir tatt for smugling, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

- Er dette skremselspropaganda, eller er det så strengt?

- Det er dette vi har fått opplyst. De skal være beinharde mot fotoboksvarslere, siden de har totalforbud mot å importere slike, sier Engebretsen.

Mange har en varsler

- Å ha en fotoboksvarsler i bilen i enkelte land kan bli både dyrt og ubehagelig, sier informasjonssjef Jon Berge i If forsikring til VG Nett.

Selskapet har sendt ut en pressemelding med råd til folk som skal kjøre bil i Europa i sommer.

Det er en rekke enkeltregler å forholde seg til, som et lands promillegrenser, fartsgrenser og spesielle ordninger med påbudte oblater, som i Østerrike.

Blant de aller særeste reglene - og ukjent for svært mange nordmenn - er totalforbud mot fotoboksvarsler i Sveits og sone-restriksjon på fotoboksvarsling i Frankrike.

- Svært mange har en eller annen type navigasjon for hånden. Enten integrert i bilen, en bærbar GPS eller i mobiltelefon og nettbrett. Mange bruker mobiltelefonen koplet med en app og som navigasjon. Det finnes også en rekke spesialapp-er for fotoboksvarsling. I Norge er jo dette tillatt og svært utbredt, sier Berge.

Saken fortsetter under bildet.

LÆRE REGLER: Alle norske sjåfører burde konsentrere seg om å tilegne seg trafikkulturen og reglene i det landet en kjører i, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. Foto: Nils Bjåland
LÆRE REGLER: Alle norske sjåfører burde konsentrere seg om å tilegne seg trafikkulturen og reglene i det landet en kjører i, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. Foto: Nils Bjåland


Soner i Frankrike

Ifølge If har Frankrike innført en ny sonevarsling for ulykkesbelastede strekninger.

- De forsøkte å innføre totalforbud mot fotoboksvarslere i Frankrike i fjor, slik som i Sveits. Det førte til voldsomme demonstrasjoner. Derfor ble det et kompromiss med en såkalt sonevarsling. Dette innebærer at det er tillatt med varsling av fotobokser innenfor en viss sone. Man får altså ikke varsel om boksens eksakte plassering, men beskjed om at bilen er i en sone med fotobokser. På hjemmesidene til leverandøren av navigasjonen er det mulig å laste ned oppdatert software som tar høyde for disse spesialreglene, sier Berge.

- Hva råder dere folk til?

- Legg GPS-en i hanskerommet, det er jo mulig å kjøre et stykke på et gammeldags kart også. Vi råder alle å skaffe seg best mulig informasjon om de landene de skal kjøre bil i. NAF har mye spesialinformasjon for hvert enkelt land for sine medlemmer, sier Berge.

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? HER FINNER DU FLERE BILNYHETER.

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER.

HER ER VG NETTS BILSIDE PÅ FACEBOOK - KLIKK LIKER, OG VI LEGGER DE VIKTIGSTE BILNYHETENE RETT I FEEDEN DIN.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer