Hovedinnhold

P-klagenemnda oversvømt av klager

Og disse selskapene fikk flest

TRUKKET TILBAKE: Tidligere NRK-medarbeider Olav Gran-Olsson fikk i april i fjor parkeringsbot mens han trakk billett. Europark trakk imidlertid boten før saken endte i Parkeringsklagenemnda. Foto: Kristian Helgesen
TRUKKET TILBAKE: Tidligere NRK-medarbeider Olav Gran-Olsson fikk i april i fjor parkeringsbot mens han trakk billett. Europark trakk imidlertid boten før saken endte i Parkeringsklagenemnda. Foto: Kristian Helgesen
(VG Nett) Så mange klagde på p-boten i fjor at Parkeringsklagenemnda ligger over 800 klager på etterskudd.

VG følger

Antallet klager på de private p-selskapene har økt kraftig de to siste årene. I fjor sendte irriterte bilister inn 3034 klager til nemnda.

Dette er 505 flere enn i 2008, og 721 flere enn i 2007.

Klagestrømmen har gjort at nemnda er kraftig på etterskudd med behandlingen. «Kun» 2198 klager kom gjennom kverna til nemndas saksbehandlere i fjor. Det gir et etterslep på 836.

PROTOKOLL:Har du en spesiell parkeringshistorie? Fortell om den her!

- Tidligere har vi tilnærmet klart å holde unna for strømmen, ved hjelp av noen skippertak. I fjor klarte vi det ikke. Det har blitt så mange klager, sier daglig leder i Parkeringsklagenemnda, Elin Greiff, til VG Nett.

Hun har nå økt bemanningen på saksbehandlernivå, fra 1,3 til to årsverk.

- I løpet av året skal vi være ajour med klagene, sier hun.

Les også:Urimelig parkeringsbot? KLAG!

- God dag mann økseskaft

Greiff tror ikke at økningen er et tegn på at cowboytilstander i bransjen. Over halvparten av klagene blir også avvist. I fjor vant 308 klagere frem. I tillegg trakk parkeringsselskapene tilbake 414 av bøtene etter at saken kom til nemnda.

Elin Greiff mener at økningen skyldes at nemnda har blitt bedre kjent, og at noen flere p-selskaper har blitt medlem i ordningen, som er frivillig for selskapene.

Les også:Forbyr bonuser til p-vakter

- Men det er fortsatt noen god dag mann økseskaft-svar, spesielt fra de som bruker inkasso-selskaper. Noen av svarbrevene vi har sett, viser at de ofte ikke svarer på det folk spør om, sier hun.

Hun mener likevel at bransjen er bedre nå enn da Parkeringsnemnda ble startet i 2004.

Les også: Nordmenn stikker fra parkeringsbøter i Sverige

FLERE KLAGER: daglig leder i Parkeringsklagenemnda, Elin Greiff, mottok langt flere klager i fjor enn året før. Foto: Karin Beate Nøsterud
FLERE KLAGER: daglig leder i Parkeringsklagenemnda, Elin Greiff, mottok langt flere klager i fjor enn året før. Foto: Karin Beate Nøsterud

Dette klager vi på

Tre klagegrunner er ifølge Greiff gjengangere i brevbunken:

* Parkeringsbillett som har blåst eller falt ned fra dashbordet. Slike klager fører ikke frem.

* For dårlig skilting eller oppmerking, eller at snø eller andre ting dekket til skilt eller oppmerkingen

* Folk som mener de hadde en god unnskyldning for å komme for sent tilbake til bilen.

- Hvis du kan vise til akutt sykdom, kan slike klager føre frem. Men i utgangspunktet må du kunne bevise det med legeerklæring eller skriftlig vitneutsagn, sier hun.

Fikk feil parkeringsbot - må betale

Klagetoppen

Europark og Q-Park ligger soleklart på topp på statistikken fra Parkeringsklagenemnda. De fikk henholdsvis 1.135 og 1.079 klager i fjor.

Deretter følger Interpark med 197 og Security Park med 169 klager. De øvrige selskapene hadde færre enn 50 klager hver i fjor.

- Dette skyldes at vi er størst. Vi har cirka 60 prosent av det private parkeringsmarkedet i Norge. Vi har 30 millioner kundebesøk i året, fordelt på cirka 900 parkeringsanlegg i 60 kommuner. Da er det nesten umulig å unngå at det blir mange klager, sier kontorsjef Pål Gleditsch i Europark til VG Nett.

Han opplyser at selskapet, som skrev ut rundt 132.000 p-bøter i fjor, nå har overtatt saksbehandlingen av klager, etter at den tidligere var satt bort.

- Vi er nærmere til å finne ut av klagene, og tror at vi på denne måten vil fange opp feil på et tidligere tidspunkt, sier Gleditsch.

Heller ikke Elin Greiff i Parkeringsklagenemnda mener at statistikken gir grunn til å si at Europark eller Q-Park er verstinger.

- Disse selskapene er også størst. Det er ikke noe som tyder på at de er verstinger, det har ikke jeg inntrykk av, sier hun.

BLI TILHENGER AV VG BIL OG MOTOR PÅ FACEBOOK!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer