Hovedinnhold

Nytt drivstoff fra i dag - E5

SNART FLERE: Også de andre store oljeselskapene i Norge arbeider med å innføre innblanding av fem prosent etanol i bensinen, slik som Statoil innførte i dag. Foto: Statoil
SNART FLERE: Også de andre store oljeselskapene i Norge arbeider med å innføre innblanding av fem prosent etanol i bensinen, slik som Statoil innførte i dag. Foto: Statoil
(VG Nett) Fra nå består all bensin du kjøper på halvparten av landets Statoil-stasjoner av fem prosent bioetanol og 95 prosent bensin.

VG følger

FAKTA

Bensin med inntil fem prosent bioetanol kan brukes av alle bensinbiler fordi den oppfyller den europeiske kvalitetsstandarden for bensin (EN228). Det betyr at EU-standarden tilsier at opp til 5 prosent bioetanol kan blandes i bensin for vanlige biler uten at man behøver å gjøre tilpasninger i motoren eller drivstoffsystemet.

Etanol passer som komponent i bensin, den har gode egenskaper som drivstoff, og gir en bortimot sotfri forbrenning.

Bensin med inntil fem prosent bioetanol har samme tekniske egenskaper som dagens bensin, også kuldeegenskaper.

Etanol har noe lavere energiinnhold enn bensin, men kundene vil ikke oppleve merkbart merforbruk ved overgang til Bensin 95 med fem prosent bioetanol.

I 2009 kom om lag 60 % av Statoils bioetanol fra Europa med korn som råvare. De resterende 40 % ble fremstilt av sukkerrør i Brasil. Bioetanol tilsettes bensin på tankanlegget før tankbilene frakter drivstoffet ut til stasjonene.

Kilde: Statoil

Kundene får ikke noe valg, men prisen skal bli den samme som på vanlig bensin, ifølge pressetalsmann Knut Hansen i Statoil.

Som det første selskapet i Norge lanserer Statoil bensin med fem prosent bioetanol til vanlige forbrukere. Fra og med januar 2010 leverer 40 prosent av Statoil-stasjonene den nye drivstoffblandingen kalt Bensin 95.

På fagspråket kalles bensinen som får fem prosent innblandet bioetanol for E5. I 2007 var det ventet at E5 skulle erstatte blyfri 95 allerede fra i 2008.

Les:Neste nye bensin kalles E10 - men denne kan skade mange av dagens bilmodeller.

Les også:All diesel som selges i Norge, har nå sju prosent innblandet biodiesel.

Følger etter

Statoil regner med at innføringen av Bensin 95 vil gi et utslippskutt på 11.000 tonn CO2 i året, når fem prosent av det fossile drivstoffet blir erstattet med ikke-fossil CO2.

Alle bensinbiler kan bruke Bensin 95 med fem prosent bioetanol uten å gjøre tilpasninger i motor eller drivstoffsystem, understreker Statoil. Også forbruket skal være akkurat det samme.

Statoil mener at de nå kan bidra til at kundene er med på å spare miljøet uten å endre adferd, opplyser selskapet i en pressemelding.

Også Esso og Shell er i gang med å innføre den samme innblandingen i sin vanlige bensin.

- Dette jobber vi med, men det krever investeringer. Vi er i gang med investeringer ved raffineriet vårt på Slagenstangen, for å følge opp forslaget om omsetningspåbud av biodrivstoff fra 2,5 til 3,5 prosent fra 1. april i år. Det er også et forslag om å øke andelen til fem prosent fra 2011. Da må vi gjøre mer enn å blande inn sju prosent i autodieselen som i dag, sier assisterende informasjonsdirektør i ExxonMobil, Eirik Hauge.

Les: Regjeringen vil øke innblanding av biodrivstoff i alt drivstoff (bensin og diesel) til 3,5 prosent samlet.

- Vi jobber med et prosjekt for å sette i gang med innblanding av bioetanol i løpet av året, sier kommunikasjonssjef i Shell, Svein Ildgruben.

Innføringen av mer miljøriktig bensin i Norge har blitt mulig som følge av at nye forskrifter som nå er vedtatt, tillater import og lagring av bioetanol til bruk som drivstoff.

Ifølge Statoil vil en vanlig familie kunne kutte sine CO2-utslipp med om lag 80 kilo i året. I snitt regnes man med at en bil slipper ut cirka 2.000 kilo CO2 per år.

Les:Slik regner du ut CO2-utslippet.

Sør- og østlandet

I første omgang er det Statoil-stasjoner som forsynes fra tankanlegget på Sjursøya som vil selge det nye biodrivstoffet, det vil si stasjoner på sør- og østlandet.

Riksdekkende forsyning av bensin med fem prosent bioetanol vil medføre behov for investeringer i ny infrastruktur for alle oljeselskapene i Norge.

Dersom all bensin i Norge i fremtiden blir tilsatt fem prosent bioetanol vil årlig CO2-besparelse fra bensinbiler passere 90 000 tonn sammenlignet med i dag, ifølge Statoil.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer