Hovedinnhold

Nytt bilbelte med trykkluft

STRAMMER RASKERE: Det pneumatiske systemet (trykkluft) kan reagere lynraskt i en situasjon der den første kollisjonen kanskje ikke er så hard at de løser ut kollisjonsputen. Innen krasj nummer to inntreffer, greier trykkluftsbeltet som drar med en kraft på 300 newton å trekke til igjen, slik at personen blir sittende riktig og får en riktig bevegelse for optimal beskyttelse av kollisjonsputen. Risikoen for skader reduseres betraktelig, mener Autoliv. Foto: Autoliv
STRAMMER RASKERE: Det pneumatiske systemet (trykkluft) kan reagere lynraskt i en situasjon der den første kollisjonen kanskje ikke er så hard at de løser ut kollisjonsputen. Innen krasj nummer to inntreffer, greier trykkluftsbeltet som drar med en kraft på 300 newton å trekke til igjen, slik at personen blir sittende riktig og får en riktig bevegelse for optimal beskyttelse av kollisjonsputen. Risikoen for skader reduseres betraktelig, mener Autoliv. Foto: Autoliv
(VG Nett) Ved hjelp av trykkluft vil bilbeltene kunne reagere raskere enn i dag, og sørge for høyere sikkerhet ved flerkollisjonsulykker.

Denne saken handler om:

Det mener den svenske produsenten av sikkerhetssystemer til bilindustrien, Autoliv, som presenterer den nye teknikken på en konferanse om sikkerhet i biler i Stuttgart i Tyskland i morgen.

Hver fjerde ulykke består av mer enn én kollisjon, ifølge Autolivs ulykkesforskning. Risikoen for dødelig utgang i slike ulykker er fire ganger så høy som i vanlige kollisjoner, og det er tre ganger så høy risiko for å blir drept.

Les:Dobbelt så dyrt å droppe bilbeltet.

Les også:Slurver med barns beltebruk.

Lynraskt

I dag strammes bilbeltene via elektroniske beltestrammere. Trykkluftstramming mer enn dobler stramming av beltet i forhold til konvensjonelle beltestrammere.

Det pneumatiske systemet (trykkluft) kan reagere lynraskt i en situasjon der den første kollisjonen kanskje ikke er så hard at de løser ut kollisjonsputen. Innen krasj nummer to inntreffer, greier trykkluftsbeltet som drar med en kraft på 300 newton å trekke til igjen, slik at personen blir sittende riktig og får en riktig bevegelse for optimal beskyttelse av kollisjonsputen. Risikoen for skader reduseres betraktelig, mener Autoliv.

Kraften til strammingen av beltene kommer fra en en liten motor som komprimerer luften.

Studiene som Autoliv har gjennomført viser at det tar i snitt et sekund fra den første kollisjonen til den andre i flerkollisjonsulykker. Det pneumatiske systemet trenger ikke mer enn 0,36 sekunder på å trekke en person opp i rett stilling.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor