Hovedinnhold

Nå kan du shoppe reparasjoner på bilverksteder

PRISER SEG INN: Dersom en Ford-eier har fått pristilbud som er lavere andre steder, forplikter Ford-verkstedet seg til å utføre jobben til den laveste prisen. Foto: Illustrasjonsfoto: Geir Otto Johansen
PRISER SEG INN: Dersom en Ford-eier har fått pristilbud som er lavere andre steder, forplikter Ford-verkstedet seg til å utføre jobben til den laveste prisen. Foto: Illustrasjonsfoto: Geir Otto Johansen
(VG Nett) Ford innfører som første bilmerke i Norge en prisgaranti for alle sine bileiere. Nå kan du innhente priser på billig-verksteder, og få reparasjonen til samme pris - på merkeverkstedet.

VG følger

- Prisene må være innhentet for tilsvarende reparasjon fra verksteder innenfor en radius av 100 kilometer, og tilbudet må være nyere enn seks uker. Er vi dyrere på denne reparasjonen, skal kunden få utført jobben for prisen fra det rimeligste verkstedet, sier informasjonssjef i Ford, Anne Sønsteby.

Ford innførte ordningen for biler eldre enn åtte år gamle i fjor. Nå skal det gjelde for alle biler, også helt nye.

- Men det må være europeisk produserte Ford. Vi verken importerer eller har spesialkompetanse om amerikanske Ford-modeller, sier Sønsteby.

EU strammer stadig inn konkurransen mellom bilverksteder for det enkelte bilmerke - såkalte merkeverksteder og de frie verkstedene som for eksempel Mekonomen og SnapDrive (som riktignok er eid av Bertel O. Steen).

For en drøy uke siden ble det innført nye regler i EU, og for Norge gjennom EØS-avtalen, som pålegger bilprodusentene å dele all teknisk informasjon om hvordan bilen din er satt sammen og hvordan den skal repareres.

På denne måten kan frie bilverksteder skaffe seg både nøyaktige spesifikasjoner og utstyr for diagnostisering av feil og de samme delene, og dermed være likt utrustet som merkeverkstedet.

Les:En av fem tviler på bilverkstedet.

- Ikke mye dyrere

De frie bilverkstedene er oppfattet som jevnt over rimeligere, blant annet fordi de ofte har mindre bygg utenfor tettsteder og byer. Mange av de frie verkstedene har også som mål å være billigere.

Anne Sønsteby i Ford sier at deres erfaring er at Ford-verkstedene likevel ikke har måttet gå veldig mye ned i pris. Ifølge Ford har de gått ned i pris på reparasjoner i omtrent hundre tilfeller i løpet av et år.

- Vår er erfaring er at vi ikke har vært så veldig mye dyrere, så noe tap for oss blir dette ikke. Vi tror vi er best til å reparere Ford, og vi håper selvsagt på mer fornøyde kunder som vil kjøpe Ford igjen. Må vi ned i pris, gjør vi det med glede, sier Sønsteby.

Ifølge Ford har de satt ned verkstedprisene over tid for å bli konkurransedyktige med de frie verkstedene.

- Ja, vi må møte økt konkurranse, men denne prisgarantien er også forpliktende overfor oss selv. Vi lover kundene noe og ber dem prøve oss på dette, sier direktør for servicemarkedet i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford økte andelen reparasjoner på egne verksteder med ti prosent for den eldre bilparken i løpet av fjoråret.

Les:Du kan be merkeverkstedet bruke en uoriginal del.

- Ingen tro

Informasjonsansvarlig for Volkswagen i Harald A. Møller, Jan Erik Haugen, opplyser at bilimportøren har kjørt et liknende prisgaranti-opplegg som Ford i enkelte av sine regioner, men at det ikke har vært store suksessen.

- Erfaringen er at prisgarantien i liten grad er blitt brukt, så vi har ingen planer om å utvide den. Lojaliteten til merkeverksted er synkende med alderen på bilen, sier Jan Erik Haugen.

Toyota bekrefter at heller ikke de har en tilsvarende ordning med prisgaranti på reparasjoner. Ifølge BilNytt.no skal andre bilkjeder vurdere tilsvarende garantiordninger som den Ford nå har innført.

Daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL) Arild Hansen, som organiserer de frie verkstedene, tror ikke Ford-garantien vil stjele kundene hans.

- Jeg synes dette er et sunnhetstegn, og det bekrefter at konkurransen fungerer i forhold til EUs ønsker. Bileieren vil selv finne ut hva som er det mest praktiske for seg, sier Arild Hansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer