Hovedinnhold

Nå kan du bytte til nye bilskilt

GANSKE LIKE: På avstand er det ikke så lett å se forskjell på og aluminiumskilt (til høyre) og plastskilt, men fra siden ser man at bokstavene og tallene på alu-skiltene står litt ut. Foto: Harald Henden
GANSKE LIKE: På avstand er det ikke så lett å se forskjell på og aluminiumskilt (til høyre) og plastskilt, men fra siden ser man at bokstavene og tallene på alu-skiltene står litt ut. Foto: Harald Henden
Fra nyttår får du igjen bilskilt i aluminium. De har bedre kvalitet enn dagens plastskilt, som kan sprekke hvis du dulter borti en snøkant i kulden.

VG følger

Det opplyser Statens vegvesen som nå har tildelt ny bilskilt-kontrakt til svenskeide Scandinavian Motorcenter.

Selskapet, som holder til i Sem i Vestfold, har de siste tre årene produsert i underkant av to millioner plastskilt. Men nå er det altså igjen aluminium som gjelder.

- Plastskilt har en tendens til å sprekke, særlig når du dulter borti noe og det er kaldt. Det koster også en del å resirkulere plasten, sier Ivar Fjeldberg, sjefingeniør hos Statens vegvesen, om hvorfor de nå velger aluminium.

NÅ KÅRER VG FOLKETS FAVORITT BLANT BILNYHETENE I 2011.

STEM PÅ DIN FAVORITT I GRAFIKKEN NEDERST I ARTIKKELENELLER HER!

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBIL?DA KAN DU STEMME HER!

- Suverent billigste

Norske bilskilt har i alle år, bortsett fra de tre siste, vært laget i aluminium. De ble tidligere produsert av 10 forskjellige bedrifter, hvorav flertallet var vernede, men kontrakten ble for noen år siden satt ut på anbud for å følge regelverket rundt offentlige anskaffelser.

- Da var det ikke satt noe krav til materialet og tilbudet på plast var det suverent billigste, men aluminium viser seg å være noe bedre, opplyser Fjeldberg, som har fått noen henvendelser om at skiltene sprekker om vinteren.

Men Scandinavian Motorcenter sier de bare får 10-20 klager i året - samtidig som de åtte ansatte produserer hele 600.000 plastskilt årlig.

Les:Disse personlige bilskiltene fikk nei.

Les også:Nye bilskilt lettere å lese.

- Kan slites av

- Aluminiumskilter har ulemper de også, det svarte kan slites av og skiltet få dårlig trykk. De sprekker ikke, men kan bli bulket og bøyd. Jeg vet ikke hva som er penest, men det er fordeler og ulemper med alt, sier daglig leder Kenn Ellingsen ved fabrikken i Sem til VG.

Ifølge Fjeldberg i veivesenet er skiltkontrakten verdt 20 millioner kroner i året.

- Scandinavian Motorcenter har fått en toårs kontrakt med opsjon for ytterligere to år, sier han.

De nye aluminiumskiltene kommer til å se ut som de gamle, med samme tallstørrelser og dimensjoner. Og skulle du ha et plastskilt som du ønsker å bytte ut koster det ikke all verden; 120 kroner for to skilt.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer