Hovedinnhold

Motorfeil på prestisjemodeller fra Mercedes

Et halvt års produksjon kan ha motorfeil - 800 norske eiere kan være rammet

FEIL: 220-motoren til Mercedes er rammet av feil. Et halvt års produksjon av Mercedes' viktigste motor kan ha motorfeil. Foto: Hanne Hattrem
FEIL: 220-motoren til Mercedes er rammet av feil. Et halvt års produksjon av Mercedes' viktigste motor kan ha motorfeil. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Ujevn gange, motorvibrasjoner på tomgang eller motorstopp er kanskje ikke det man forbinder med prestisjemodeller fra Mercedes. Men nå er Mercedes' viktigste dieselmotor rammet av feil som fører til nettopp dette.

Denne saken handler om:

Dieselmotoren kalt 220 sitter i den splitter nye E-Klassen (sedanmodellen), trend-SUV-en GLK og C-Klasse.

- Bilen min kan ikke kjøre i over 40 km/t, og nå har den stått i to uker på verksted i påvente av en ny del, sier en drosjesjåfør som eier en ny Mercedes E-Klasse sedanmodell.

Ifølge ham var en rekke drosjer rammet av feilen. Nye Mercedes E-Klasse er en svært populær drosjebil.

- Blant de 30 bilene som hittil er reparert, er det i all hovedsak drosjer, sier informasjonssjef Hanne Werner Nilsson til VG Nett.

Mercedes vil ikke kalle inn biler til kontroll.

- Det er ikke alle bilene som har feil, men bilene med 220-dieselmotor kan potensielt ha feilen. Hvis feilen skulle dukke opp, kan man ta kontakt med vårt verksted. Fabrikken analyserer også situasjonen, og vil vurdere om dette er en del som vi vil bli byttet når bilene er inn til service, sier Werner Nilsson.

Mercedes måtte for fem-seks år siden tåle kritikk fra en rekke eiere av en tidligere E-Klasse-modell, da de ifølge eierne viste manglende vilje til å løse rustproblemer, som denne modellen var rammet av i.

Les:Mercedes betaler rustskader likevel.

Injektorfeil

Det er en feil på den såkalte piezo-injektoren, som er en avansert innsprøytningsdyse, som skaper trøbbel for den populære nyutviklede Mercedes-motoren med svært lavt CO2-utslipp, med navn OM651.

Feilen er nå rettet i produksjonen, men kan potensielt være på å finne på følgende bilmodeller produsert fra februar til august 2009:

Mercedes C-Klasse (C 220 CDI).
Mercedes GLK-Klasse (GLK 220 CDI).
Mercedes E-Klasse (E 220 CDI og E 250 CDI).

- Kunder med biler som har de defekte injektorene blir prioritert på våre verksteder og arbeidet vil selvfølgelig bli gjort uten omkostninger for våre kunder. Det vil ta rundt 2,5 timer på verksted å rette problemet, sier Werner Nilsson.

Mercedes-Benz sin «Mobilo garanti» sikrer også at kunden holdes mobil i verkstedperioden.

- Stor etterspørsel etter den nye motoren og noe redusert tilgjengelighet på deler fra injektorleverandøren har ført til leveringsforsinkelser. Vi forventer å ha løst dette i løpet av kort tid, understreker Werner Nilsson.

Les:Sikreste og magreste Mercedes noensinne.

Se video:Mercedes GLK.

800 biler

I Norge står per dags dato rundt 20 biler på verksted som følge av feilen. Totalt er det levert rundt 800 biler med 220-motoren, og rundt 30 biler er altså reparert.

- Vi beklager situasjonen overfor de kundene som har opplevd eller vil oppleve driftstans på sin nye bil, men kan forsikre om at de vil bli prioritert på våre verksteder og at både vi og fabrikken har full fokus på å løse situasjonen. De siste dele er på plass i Norge i dag, sier Hanne Werner Nilsson.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor