Hovedinnhold

«Miljøbiler» mangler sikkerhet

- Ikke kjøp biler under 1000 kilo

TAPER: Minibilen Citroën C1 fikk fire av fem mulige stjerner da den ble testet i EuroNCAP. Bilen vil likevel få det tøft i en kollisjons med en større bil. I euroNCAP-testene blir bilene testet mot sin egen vekt. Foto: EuroNCAP
TAPER: Minibilen Citroën C1 fikk fire av fem mulige stjerner da den ble testet i EuroNCAP. Bilen vil likevel få det tøft i en kollisjons med en større bil. I euroNCAP-testene blir bilene testet mot sin egen vekt. Foto: EuroNCAP
(VG Nett) Småbiler som er snille mot miljøet gir for dårlig beskyttelse, advarer svensk sikkerhetsekspert.

Denne saken handler om:

Nå velter en strøm av små miljøbiler utover markedet. Små biler med vanlig forbrenningsmotor har lave CO2-utslipp, og er i flere land kategorisert som miljøbiler. Enda gunstigere er elbilene, som slipper ut null CO2.

Men nå advarer den svenske trafikksikkerhetsdirektøren mot sikkerheten i de minste bilene. I den tunge norske bilparken får småbilene det ekstra tøft i en kollisjon.

- Kjøp ikke biler som veier under 1000 kilo, sier trafikksikkerhetsdirektør Claes Tingvall i Vägverket.

En Volkswagen Passat veier for eksempel godt over 1400 kilo.

Rått parti

BEKYMRET: Trafikksikkerhetsdirektør i Sverige, Claes Tingvall, har sagt at de vurderer å innføre påbud om antiskrens-system. mange småbiler har ikke dette som standard. Foto: Vägverket
BEKYMRET: Trafikksikkerhetsdirektør i Sverige, Claes Tingvall, har sagt at de vurderer å innføre påbud om antiskrens-system. mange småbiler har ikke dette som standard. Foto: Vägverket

- En lett bil får i møte med en tyngre bil en større hastighetsendring. En bil som veier under 1000 kilo mister i praksis rundt en stjerne i kollisjonstestene, sier Tingvall.

EuroNCAP kollisjonstester nye biler, og deler ut inntil fem stjerner. I testene kan man ikke sammenlikne biler på tvers av klassene, fordi bilene kun kollisjonstestes mot sin egen vekt.

Tingvall er også styreformannen i den uavhengige krasjetestorganisasjonen EuroNACP som kollisjonstester biler.

Mangler antiskrens

I Norge markedsføres det en rekke småbiler med lave CO2-utslipp, men som ikke har det viktige sikkerhetsutstyret antiskrens (elektronisk stabiliseringsprogram) som standard.

Blant annet gjelder dette de helt like bensinbilene Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er miljøsnillle biler med CO2-utslipp under 109 gram per kilometer. Men bilene veier fra 800 kilo og har ikke antiskrens som standard.

Også elbilene Kewet, Think og Reva som også er på markedet i Norge er lette i forhold til hovedtyngden av bilparken, og de mangler antiskrens.

- Antiskrens er så effektivt at alle råder kunder til å kjøpe biler med dette sikkerhetsutstyret, sier Tingvall.

Advarer

- Vi er klar over at elbilen Buddy er et lite kjøretøy, og at man er mer utsatt i et lite kjøretøy i en kollisjon, men samtidig må dette ses oppimot bruksområdet for elbilen. Og det er i by- og nærtrafikk, der farten generelt er lavere, sier daglig leder i Elbil Norge, Hans Kvisle.

Han sier at de aktivt gjør kundene sine oppmerksomme på dette.

- Har dere opplevd at Buddy har vært i ulykker?

- Ja, men uten personskader. Vi er litt forsiktige med å omtale dette, fordi vi har stor respekt for hva som karakteriserer en sikker bil. Men vi vet i alle fall at det ikke er ufornuftig det vi driver med, sier daglig leder Hans Kvisle.

Dessuten har Buddy begrensede fartsressurser, som gjør at bilene er uegnet for situasjoner med høy fart og potensielt kraftige kollisjoner, sier Kvisle.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor