Hovedinnhold

Michelin best i stortest av vinterdekk

Mange «billigdekk» gjør det bra

VURDER NØYE: - At det er tett i toppen betyr at det er viktigere enn noen gang å velge det dekket som gir de egenskapene du har behov for, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Her er Michelins vinner i pigg-klassen, dekket X-Ice + North. Foto: Michelin
VURDER NØYE: - At det er tett i toppen betyr at det er viktigere enn noen gang å velge det dekket som gir de egenskapene du har behov for, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Her er Michelins vinner i pigg-klassen, dekket X-Ice + North. Foto: Michelin
(VG Nett) Michelin vinner NAF-bladet Motors store vinterdekktest både for piggdekk og piggfrie dekk.

Denne saken handler om:

NAF-bladet Motor har sammen med samarbeidspartneren testet 27 vinterdekk. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.

I tillegg til de tradisjonelle vinterdekkene med og uten pigg, er piggfrie vinterdekk spesialdesignet for mellomeuropa med i testen. Disse egner seg ikke for norske forhold, viser resultatene, som i sin helhet er å finne hos NAF.

Det mest overraskende i årets test, er at de rimeligere dekkene gjør det bra. Dekk som Gislaved, Kumho, Hankook og Yokohama kommer rett bak de anerkjente dekkene.

Les hele dekktesten her.

Piggdekk eller piggfritt?Følg diskusjonen - se lesernes argumenter og erfaringer.

Norske forhold vanskelige

Det er vanskelig å konstruere vinterdekk for tøffe nordiske forhold, skriver NAF i en pressemelding om testen. Faktisk er det ikke mulig å lage et dekk som har toppegenskaper under alle forhold. I årets vinterdekktest er det piggfrie Michelin X-Ice som er nærmest å klare dette.

- Et dekk som er godt på snø og is, kan prestere dårlig på våt asfalt. Nokian er et godt eksempel på dette. Det er uovervinnelig på snø og is, men med relativt svake resultater på våt asfalt, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Mange forbrukere er usikre på om de skal velge pigg eller piggfritt. Årets og fjorårets test viser at det nesten ikke skiller noe mellom piggdekk og piggfrie dekk lenger. Komforten er like god, og på vanlig vinterføre er de like gode, mener NAF.

Den erfarne svenske biljournalisten Robert Collin i svenske Aftonbladet er derimot ikke i tvil.- Piggdekk er best på alle underlag, unntatt når det gjelder slitasje på asfalten, sa han i VG Nett i går.

- Det er på is piggdekkene har et klart forsprang på de piggfrie dekkene, sier Jan Ivar Engebretsen.

- Som sagt er det viktig at folk kjøper dekk ut fra egne behov. Derfor bør alle lese deltestene og ikke bare hovedkonklusjonen, avslutter han.

Her finner du resultatene for hver av deltestene i årets dekktest.

Les:Politisjef vil bøtelegge piggfri-bilister.

Les også:- Politisjefen vet ikke hva piggfritt er.

- Uerfarne bør vurdere piggdekk

GOD MARGIN: Michelins piggfrie dekk X-Ice er best av de piggfrei, med god margin til Nokian. Foto: Michelin
GOD MARGIN: Michelins piggfrie dekk X-Ice er best av de piggfrei, med god margin til Nokian. Foto: Michelin

Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAFs medlemsblad Motor har fulgt utviklingen av vinterdekk gjennom mange år i forbindelse med bladets årlige dekktester.

Korsvoll gir bileiere følgende råd:

- Erfarne sjåfører kan velge piggfritt. En erfarens sjåfør kan bedømme vei- og føreforhold nærmest instinktivt, han eller hun vet at det nesten alltid er blankpolert foran kryss og i rundkjøringer, og legger inn den nødvendige fartsreduksjonen - det er noe du må gjøre hvis du skal kjøre sikkert med piggfrie dekk. Uerfarne sjåfører bør vurdere piggdekk, enten de bor i byen eller på landet, sier Korsvoll.

Korsvoll understreker at det er enda viktigere å velge på øverste hylle når det gjelder piggfrie dekk.

- Når det gjelder piggdekkene er det ikke så store forskjeller. Her gjør piggene jobben. Det skiller mer når det gjelder konstruksjonen på de piggfrie dekkene, sier Rune Korsvoll.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor