Hovedinnhold

Mener NAF sprer grunnløs frykt om vogntogulykker

SKLED UT: Hengeren sklir ut, men har ikke ABS-bremser. Dette er påbudt på alle vogntog nyere enn 1992-modeller. Foto: Faksimile fra VG Nett
SKLED UT: Hengeren sklir ut, men har ikke ABS-bremser. Dette er påbudt på alle vogntog nyere enn 1992-modeller. Foto: Faksimile fra VG Nett
(VG Nett) NAF får det til å virke som om det kommer vogntog uten ABS-bremser på hengeren rundt hver eneste sving. Det er ikke tilfelle. I Norge har det vært kjøreforbud for vogntog uten ABS-bremser siden 2006.

Denne saken handler om:

Norges Lastebileierforbund er opprørt over det de mener er NAFs «skrekktest» av et vogntog uten ABS-bremser på hengeren, publisert av bladet Motor og siden sendt ut av NAF som pressemelding, og mener den er egnet til å spre grunnløs frykt.

I bremsetesten som er foretatt på en glattkjøringsbane, fortsatte bilen rett frem, mens hjulene på hengeren ble blokkert, noe som umiddelbart gjorde at den begynte å skli sideveis.

Sjåføren, som var en dreven vogntogsjåfør, hadde ingen sjanse til å kontrollere kjøretøyet. Selv om farten bare var 50 kilometer i timen, kom hengeren over i motsatt kjørefelt etter 30-40 meter.

Les:Vil ha vogntog bort fra veiene.

ABS et krav

Norges Lastebieierforbind peker på at det knapt finnes et eneste vogntog på norske veier uten ABS-bremser på hengeren.

ABS-bremser ble et brukskrav på alle tilhengere fra 1. november i 2006, men allerede i 1992 ble det krav om ABS bremser på nye kjøretøy. Biler som er eldre enn 18 år, har ikke påbud om ABS-bremser, men disse er det svært få av på veiene, påpeker teknisk rådgiver i Norges Lastebileierforbund, Rune Damm.

«Det meste som transporteres på vei i Norge går med biler som er nyere enn 5 år. Alle disse har således tilhengere med ABS bremser», skriver teknisk rådgiver i Norges Lastebileierforbund, Rune Damm i en kommentar til artikkelen.

- Ja, dette er etter min mening å spre grunnløs frykt blant de som er på veiene. Det er overhodet ikke sjanse for å møte vogntog på norske veier uten ABS-bremser på hengeren, sier Rune Damm. Han reagerte på at artikkelen er basert på feilaktige fremstillinger, og er tatt litt ut av sine proporsjoner.

- Men er det ikke slik at det hver vinter står vogntog fra Øst-Europa fast på norske veier, på sommerdekk og uten kjettinger?

- Jo, men de har nyere kjøretøy, og hvis de ikke kommer opp bakkene, står de i alle fall i ro.

- Mener du at vogntog på norske veier ikke representerer noen fare?

- De representerer ikke noen større fare. Hvis du går inn i ulykkesstatistikken, vil du se at tunge kjøretøy på norske veier er innblandet i færre ulykker enn personbiler, sier Damm.
- Ifølge NAF var det senest den 3. desember en dødsulykke i Setesdal, der hengeren på et vogntog fikk sleng og kom over i motgående kjøreretning. Vil du ikke dermed si at problemstillingen med tilhenger på vogntog som sklir ut, likevel er relevant, til tross for ABS-påbud?

- Jeg kjenner ikke detaljene i denne ulykken. Det er mange årsaker til at det skjer ulykker. Det kan være sjåførfeil og tekniske feil, det er ikke en spesiell problemstilling at tilhengere sklir ut som følge av manglende ABS bremser, sier Rune Damm i Norges Lastebileierforbund.

Les:EU-krav om bremseassistent.

- Relevant

Fungerende kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal, beklager at de ikke sjekket regelverket rundt ABS-bremser på vogntog godt nok. Sødal mener likevel at testen ikke er en oppkonstruert situasjon i og med at den viser alvoret og dramatikken når et vogntog får sleng på hengeren.

- Årsaken til at hengere på vogntog får sleng kan være mange. Feil på ABS-systemet på hengeren, feil på andre deler av bremsesystemet, dårlige dekk eller feil lasting på hengeren kan øke risikoen for sleng, sier Nils Sødal.

Les:Mener biler rister i filler på norske veier.

Dårlig vedlikehold

Mangeårig redaktør i bladet YrkesBil, Jørgen Seemann Berg, reagerer også på testen. Han mener NAF ikke har satt seg godt nok inn i regelverket, og nærmest slått fast at det er tusenvis av tilhengere på norske veier uten ABS-bremser.

- Den største risikoen er likevel mangelfullt vintervedlikehold av veiene. Etter at de såkalte funksjonskontraktene ble innført er brøytingen på det norske veinettet blitt betydelig dårligere. Dette er kanskje noe NAF burde ha fokusert på, sier Seemann Berg.

Han mener det er tusenvis av stygge asfaltskader som dekkes til om vinteren når brøytingen er for dårlig, og som gjør det særdeles krevende å kjøre vogntog på norske veier.

- Også vogntoghengere kan komme ut av kurs selv om de har ABS-bremser, akkurat som personbiler stadig kommer ut av kurs, selv om også de har ABS-bremser, sier han.

Dårlige dekk og feil lasting er selvsagt heller ikke bra, og forekommer helt sikkert, men det var nå en gang ikke det saken dreide seg om. Ifølge forsikringsbransjen er de tunge bilene sterkt underrepresentert i skadesammenheng i forhold til personbiler.

- Å påstå at vogntogene er spesielt trafikkfarlige er feil, sier Seemann Berg.

- Det støtter vi fullt ut. Riksrevisjonens rapport fra tidligere i høst der vintervedlikeholdet ble kritisert kraftig, viser at det også er mye å gjøre med vedlikeholdet på norske veier, sier fungerende kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal.

Les:Riksrevisjonen med hard kritikk av veivesenet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor