Hovedinnhold

Lite å spare på brukt i forhold til ny bil

** Fem års nybilgaranti gir mer forutsigbare bilkostnader
** Reparasjonsutgifter spiser opp gevinsten ved bruktkjøp.

BRUKT OG NY: Her ser du en ny og en fire år gammel VW Passat stasjonsvogn. Den nye bilen er til høyre. Foto: Trond Solberg
BRUKT OG NY: Her ser du en ny og en fire år gammel VW Passat stasjonsvogn. Den nye bilen er til høyre. Foto: Trond Solberg
Her er regnestykket som knuser en seiglivet myte: Flunkende ny bil koster deg bare 600 kroner mer i måneden enn en pent brukt.

Denne saken handler om:

FAKTA/SLIK REGNET VI

  • Pris på ny bil er dagens listepris, levert Drammen. Prisen på den fire år gamle bilen med kilometerstand 60.000 er anslått av Dine Penger, på bakgrunn av historisk verdifall. Registrerings- eller omregistreringsavgift er inkludert.
  • Avskrivning er verditapet gjennom bilens levetid, som er satt til 12 år. Avskrivningen er større det første året, på grunn av engangskostnader som forhandlerprovisjon og registreringsavgift.
  • Rentekostnad er prisen du betaler for å binde kapital i bilen, enten pengene er lånt eller ikke. Her er brukt realrente, altså etter skatt og inflasjon, på 2 prosent.
  • Verkstedutgifter er service og reparasjoner, ikke utbedring av skade. Utgiftene øker med alder og kjørelengde.
  • Forsikring (ansvar og kasko) koster omtrent de samme hvert år. Vi har lagt til grunn av føreren er over 25 år og har 70 prosent bonus.
  • Kilder for beregningene er Leaseplan og Eurotaxglass for verdifall, Dine Pengers egne undersøkelser og svenske Bilprovningen for verkstedutgifter, forsikringsselskapenes kalkulatorer for forsikring og kilder i bilbransjen for beregning av forhandlerprovisjon.
  • DRIFTSUTGIFTER PÅ 1500 KR MÅNEDEN:
  • Årsavgift, drivstoff og rekvisita kommer på toppen av Dine Pengers regnestykke.
  • Opplysningsrådet for veitrafikken anslår årlige driftsutgifter for en ny, dieseldrevet bil til en pris av 365 000 kroner - omtrent som «vår» VW Passat - når kjørelengden er 15 000 kilometer:
  • Årsavgift kr. 2840
  • Vedlikehold kr. 4228
  • Diesel kr. 10.660 Sum kr. 17728 i året - eller knapt 1500 kroner i måneden.
  • Vedlikehold omfatter eksempelvis rask, rustbeskyttelse og rekvisita.
  • Dieselutgifter er veiledende literpris per januar 2011, som var kr. 12,69. Utgifter til oljeskift og dekksskift ligger inne i serviceutgiftene i Dine Pengers beregning.

Dine Penger har satt to biler opp mot hverandre - en ny og en fire år gammel VW Passat stasjonsvogn - og sett hva de vil koste eierne gjennom seks år.

- Mange har inntrykk av at ny bil er svindyrt, på grunn av verdifallet første året. Men det er slett ikke så uøkonomisk som folk tror, sier redaksjonssjef Geir Ormseth.

Han regnet ut at dagens Passat-modell vil koste eieren ca. 49 000 kroner i året de neste seks årene, mens 2007-modellen vil koste omtrent 42 000 kroner året.

Årsavgift, diesel og andre driftsutgifter kommer i tillegg.

NÅ KÅRER VG FOLKETS FAVORITT BLANT BILNYHETENE I 2011.

STEM PÅ DIN FAVORITT I GRAFIKKEN NEDERST I ARTIKKELEN!

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBIL? DA KAN DU STEMME HER! 

Derfor stiger prisen

- Verdifall og renter av bundet kapital utgjør mye mindre for bruktbilkjøperen. Men mye av besparelsene blir spist opp av økte reparasjonskostnader, sier Ormseth.

Dine Penger-eksperten viser til reparasjonsbølgen som for biler flest starter når kilometerstanden passerer 100.000 og nedslitte deler må skiftes ut. Det blir dyrt.

- Mens nybilprisene har økt med 5,6 prosent på fem år, har verkstedprisene økt med 28,9 prosent og reservedeler med 13,3 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.

- Hva skyldes den voldsomme økningen?

- Alt som har arbeidskraft som viktigste innsatsfaktor - som mekanikere - stiger mer i pris enn varer som vi importerer fra utlandet, som biler, sier Ormseth.

Forskjellen mellom å kjøpe ny eller brukt utlignes også til dels av omregistreringsavgiften og provisjonen som bruktbilforhandleren skal ha.

- Det er kostnader på nærmere 25 000 kroner som kan avskrives i samme øyeblikk som du triller ut porten hos bruktbilforhandleren, sier Ormseth.

Les: Bråstopp for dieselbil-interesse. 

Bedre kollisjonssikkerhet

Avgiften og provisjonen er bruktbilens byttekostnad, mens nybilens er verdifallet første året. Fordi det er så dyrt å bytte, anbefaler han å spre kostnadene over flere år.

- Du bør eie bilen din i minst seks år, sier Ormseth.

- Men det skal lønne seg å bytte etter tre år?

- Det er en myte skapt av bilforhandlere for å holde omsetningen oppe. Biler faller jevnt i verdi, det er ikke noe knekkpunkt ved tre år eller 100 000 kilometer.

For dem som kjører under 10 000 kilometer i året, vil det i, følge Ormseth lønne seg å kjøpe brukt. En bil med lav kjørelengde straffes ikke like mye av verkstedutgiftene.

- Renter, forsikring, årsavgift og det meste av verdifallet er faste kostnader, uavhengig av kjørelengde. Det gjør det dyrt å ha en kostbar bil som brukes lite, sier Ormseth.

Han anbefaler å kjøpe så ny bil som mulig, om du først skal kjøpe brukt. Med lav kilometerstand kan du eie bilen i noen år, før verkstedutgiftene begynner å løpe på.

- Bilens økonomiske gullalder er mellom 20.000 og 100.000 kilometer. Da er mye av verdifallet tatt og reparasjonskostnadene fortsatt lave, sier Ormseth.

Men han kan ikke la være å trekke frem fordeler ved å kjøpe splitter ny bil, som ikke fremgår av regnestykket:

- Nyere biler har litt bedre kollisjonssikkerhet og bedre komfort. Men fremfor alt har de fem års garanti mot fabrikasjonsfeil, sier Dine Pengers redaksjonssjef.

Les: Denne biltypen gjør hele familien fornøyd. 

Reparasjoner nøkkelen

Nettopp nybilgarantien er et hovedpoeng for Per Morten Merg. Han er forlagsredaktør i Bilforlaget, som gir ut bladet BIL og står bak bilportalen BilNorge.no:

- Folk er veldig trygghetssøkende når de skal foreta en høy investering. Fem års garanti gir veldig stor grad av forutsigbarhet og får flere til heller å velge ny bil.

Merg mener Dine Pengers regnestykke er vel fundert.

- Det er en antagelse om fremtidige utgifter, basert på historiske og godt dokumenterte tallstørrelser. Hva fasiten virkelig blir for den enkeltes bilkostnader, gjenstår å se.
Per Morten Merg mener det springende punkt er hva som påløper av reparasjoner. Han kaller biler for individuelle objekter - verkstedkostnadene kan variere veldig.

- Jo eldre bilen er og jo lenger den har gått, jo større blir usikkerhetsmomentet knyttet til reparasjonskostnader, sier forlagsredaktøren i Bilforlaget.

Også Geir Ormseth understreker at sammenligningen mellom ny og brukt er en gjennomsnittsbetraktning. Variasjonene vil være store fra bil til bil.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor