Hovedinnhold

Kvinners nakke rammes oftere - menn bedre sikret

Sjekk din bil: Her er bilene som beskytter best mot nakkesleng

BEST: Opel Astra 2009. Foto: Jan Petter Lynau
BEST: Opel Astra 2009. Foto: Jan Petter Lynau
Det er dobbelt så stor risiko for kvinner å få nakkesleng. En fraværende kvinnelig krasjtestdukke kan være en grunn til de store kjønnsforskjellene.

VG følger

DTTE ER NAKKESLENG

  • Dersom hodet ditt plutselig kastes hardt frem og tilbake, som i en piskesnert, kan du få nakkeslengskade.
  • Denne skademekanismen kalles nakkesleng (whiplash) og nakkeskaden man får, oppstår hyppig ved bilulykker.
  • Nakkemusklene og ligamentene (bindevevet som holder nakkevirvlene sammen) strekkes mer enn vanlig og kan bli «forstuet».
  • Opptil 2 av 5 personer har ifølge Helsedirektoratet fremdeles noen symptomer 15 år etter skaden.
  • Det er mer sannsynlig at en nakkeslengskade vil føre til uførhet enn nakkesmerter av andre årsaker.
  • Kilde: Helsenorge.no

Det er i et studium det svenske forsikringsselskapet Folksam har gjort sammen med Karolinska institutet den store kjønnsforskjellen kommer frem.

De hevder at de forskjellige sikkerhetssystemene i biler som skal forebygge lidelsen ikke tilpasses disse kjønnsforskjellene i skaderisiko.

Spesialdesigner

En av grunnene til forskjellene er ifølge studien at krasjtesting av nye biler og sjekking av nakkeslengbeskyttelsen gjøres med dukker som anatomisk sett ligner på en gjennomsnittlig mann.

Bilene blir ifølge Folksam bygd for å gjøre det optimalt i denne testen mens kvinnene ikke blir ivaretatt i samme grad.

- Bilfabrikantene spesialdesigner sine sikkerhetssystemer og treffsoner ved en krasj til denne testen. Per i dag brukes det ikke en dukke som er ligner en gjennomsnittlig kvinne, sier forskningssjef i Folksam, Anders Kullgren, til VG.

Han er en av forskerne bak studiet.

SE RANGERING AV BILERS EVNE TIL Å BESKYTTE NAKKEN I BIL NEDERST I ARTIKKELEN.

Overvekt av kvinner

- Dette er bra studier gjennomført av bra og velrenommerte forskere, sier leder av Norsk og nordisk Trafikkmedisinsk forening, professor dr.med. Inggard Lereim.

Han bekrefter bildet de svensker forskerne har kommet frem til.

- Medisinske data fra en rekke land viser at det er en klar overvekt av kvinner som får nakkeskader i forbindelse med trafikkulykker.

Fullstappet

Den 1,80 meter høye krasjtestdukken som EuroNCAP bruker i sine tester er fullstappet med elektronikk. Her blir alle kroppens bevegelser og hvor den treffer inni bilen ved forskjellige typer påkjørsler, målt.

- Det er ikke bare krasjdukken som er årsak til den store forskjellen mellom menn og kvinner. Det kan være oppbyggingen av kvinners nakke og lignende, men dette har vi ikke et helt klart svar på, sier Anders Kullgren til VG.

- Det kan også være faktorer som at massen i selve seteryggen når denne slår fremover eller at en spinklere kvinne får en lengre bevegelse før de møter airbagen som slår seg ut, sier Lereim til VG.

For flere år siden ble det satt i gang et utredningsarbeid i EU nettopp for å få på plass en krasjdukke som lignet mer på en gjennomsnittlig kvinne i anatomien. Dette er et arbeid som foreløpig ikke er på plass.

Ingen total-stastistikk

I Norge finnes det ingen total statistikk over nakkeslengskader hos forsikringsselskapene. VG har allikevel fått hjelp av en av de største, If, for å få et bilde av situasjonen.

Andelen kvinner som får nakkesleng har i Ifs statistikk ligget stabilt langt over den mannlige andelen en årrekke. I 2011 fikk drøye 20 prosent flere kvinner enn menn nakkesleng. I 2007 var kvinneandelen hele 30 prosent høyere enn hos mennene.

Hele 43 prosent av alle personskader som skjer i trafikken er en nakkeskade.

919 enkeltpersoner fikk nakkesleng som følge av en påkjørsel bakfra hos If i 2011.

Selskapet hadde i 2011 en markedsandel på litt over 25 prosent.
Gitt at alle har omtrent den samme andelen nakkeslengskader betyr det at like drøyt 3600 personer fikk nakkesleng i bil i løpet av fjoråret.

DUKKEMANN: De "mannlige" krasjdukkene i undersøkelser som Euroncap i gjør ifølge fremtredende trafikksikkerhetforskere bilene sikrere for menn enn for kvinner. Foto: EuroNCAP
DUKKEMANN: De "mannlige" krasjdukkene i undersøkelser som Euroncap i gjør ifølge fremtredende trafikksikkerhetforskere bilene sikrere for menn enn for kvinner. Foto: EuroNCAP

Varige plager

Av denne andelen anslår If at i underkant av 400 som fikk denne skaden i 2011 får varige plager som følge av dette.

- Om disse kjønnsforskjellene skyldes bilen, kvinners kjøremønster eller for den saks skyld forskjeller i nakken er usikkert, sier faglig ansvarlig lege hos If, Marit Krohg.

Ifølge professor Inggard Lereim viser sykehusdatatall på nakkeskader mye av det samme bildet. Av drøyt 40 000 innleggelser er 7,4 prosent, eller 3000, en nakkeskade.

Generelt bedre for menn

De nye nakkeslengbeskyttelsessystemene som introduseres i biler er også ifølge forskningssjefen hos Folksam generelt bedre egnet til å beskytte menn enn kvinner.

- Men her er det stor forskjell mellom de forskjellige merkene. Både Toyota og Volvo beskytter omtrent like godt for begge kjønn.

EuroNCAP vil ta i bruk krasjtestdukker som eldre barn og mindre kvinnelige dukker fra 2015. Det ble også satt i gang et EU-prosjekt i 2010 med sikte på å utvikle en kvinnelig gjennomsnittsdukke.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer