Hovedinnhold

- Julen er høysesong for ulykker

* Slik kommer du deg trygt hjem til jul
* NAF: Anbefaler varme klær og varmt drikke i bilen over fjellet

KOMMER AN PÅ VÆRET: Antall utforkjøringer i julehøytiden er avhengig av været. - Prøvemonter kjettingene før du reiser, råder NAF. Foto: Hanne Hattrem
KOMMER AN PÅ VÆRET: Antall utforkjøringer i julehøytiden er avhengig av været. - Prøvemonter kjettingene før du reiser, råder NAF. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Jul- og nyttårstrafikken er høysesong for trafikkulykker. I snitt har det vært 155 alvorlige ulykker med sju drepte og 20 hardt skadde i jule- og nyttårshelga de siste fem årene.

VG følger

SLIK KJØRER DU TRYGT I JULEN

Smart pakking:
Startkabler, slepetau og spade må du huske å ta med.
Den tyngste og største bagasjen skal ligge nederst og innerst.
Legg varseltrekanten lett tilgjengelig.
Vognkortet forteller eksakt hvor mye takboksen inkludert stativ kan veie. Sjelden er det mer enn 40-90 kilo.


Motor-tips:
Kontrollsjekk at batteriet er toppladet. Gjerne ved bruk av vedlikeholdslader.
Hvis batteriet er dårlig, må du bytte det. Sjekk samtidig ladeevnen til dynamoen.
Frostvæsken må tåle minst 25 kuldegrader.
Motoroljen må være tyntflytende i kuldegrader.


Dørene:
Smør alle låser – inkludert takboksen –med låsolje.
Smør alle lister i dører og bagasjelokk med silikon.
Ta med en låsespray i lommen eller vesken.
Ta med reservenøkkel og oppbevar lett tilgjengelig.


Hjulene:
Kontrollsjekk at jekken fungerer.
Fyll ti prosent mer luft i alle dekkene når bilen er pakket for ferie. Sjekk reservehjulet.
Tren på å montere kjettinger.
Dekkene må vaskes med jevne mellomrom. Veisaltet binder veistøv og annet smuss, og det bidrar til at dekkene blir glattere.


Kolonnekjøring:
Hold mest mulig jevn fart.
Unngå ising på frontruten ved å la lufteanlegget blåse kald luft på ruten.
Hold øyekontakt med bilen foran.
Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu.
Bruk tåkelys både foran og bak på bilen.
Ikke beveg deg bort fra bilen dersom det blir stopp i kolonnen.

Kilde: NAF

- I gjennomsnitt er det omtrent 15 drepte i trafikken i en måned, mens det bare i julehøytiden de siste årene har vært sju. Det vil altså si at i julehøytiden er risikoen på veien omtrent dobbelt så høy som ellers, sier leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen.

Ifølge Statens vegvesen er det en klar sammenheng mellom trafikkmengde og ulykkesstatistikken.

«Juletrafikken i sentrum er bare trist. Folk som ikke burde vært i nærheten av å kjøre i byen på denne tiden oppfører seg fullstendig hodeløst.»
Leserne diskuterer - les og delta i diskusjonen.

Nederst i artikkelen finner du oversikt over viktige vær- og veitjenester.

Topper seg lille julaften og 4. januar

De største utfartsdagene flytter seg fra år til år avhengig av hvilke dager jul- og nyttårsaften faller på, opplysre Statens vegvesen i en pressemelding.

- Den største utfartstrafikken i år er ventet til tirsdag 22. og onsdag 23. desember. I forbindelse med nyttår kommer trolig den største trafikken gjennom helgen før mandag 4. januar. På grunn av måten helligdagene fordeler seg, forventer Statens vegvesen at trafikken i stor grad fordeler seg på flere dager enn vanlig, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Les:Her er alle 2010-nyhetene.

Forbikjøringer farlig

De fleste ulykkene er utforkjøringsulykker.

- Høy fart og forbikjøringer som skaper farlige situasjoner, er en gjenganger i jule- og nyttårstrafikken. Forbikjøringer er også noe som ofte skaper kluss i trafikken, ofte i form av påkjøring bakfra, utforkjøring eller møteulykke, sier Amundsen.

Assistanseselskapene ruster seg til å hjelpe bilister i nød.

- Hvor mange som kjører ut og får problemer avhenger av type vær. Med litre nedbør kan det bli en roligere romjul, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Her finner du værmeldingen for hele jula.

Les også:Slik monterer og demonterer du startkablene.

Dårlig batterikapasitet

Nå om dagen går det i startproblemer som følge av flate batterier, opplyser Engebretsen.

- Husk at en dynamo aldri klarer å lade opp bilen til fullt batteri. Hvis du har hatt flatt batteri og fått startkabelhjelp en gang i år, har batteriet ditt 80-85 prosent av kapasiteten, og høyere risiko for selvutlading. Det hjelper ikke å kjøre til Trondheim, batteriet blir ikke fullt, sier Engebretsen.

Han anbefaler å sjekke batteriet før juleutflukten (se faktaboks til høyere for flere batteri-råd).

NAF oppfordrer spesielt de som skal kjøre gjennom snø og kulde over fjellet til å forberede seg godt.

- Mulighetene for kraftig uvær med snøstorm og stengte fjelloverganger er alltid til stede. Hvis man blir stående fast i uvær, kan man ikke regne med å la motoren gå hele tiden på grunn av fare for eksosforgiftning. Uten motoren i gang kan det raskt bli farlig kaldt. Derfor anbefaler vi at du har med varme klær, mat og varm drikke på termos når du kjører i fjellet vinterstid, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Les oppdaterte veimeldinger på VG Nett Bil og motor.

Her finner du værmeldingen for hele jula.

Veivesenets informasjon om juletrafikken.

Stengte veier jul og nyttår.

Mobil: vegvesen.no/trafikk/mobil

NRK tekst-tv: Fra side 350.

Telefon: 175.

KOLONNE: Hold øyekonatkt med bilen foran ved kolonnekjøring. Foto: Scanpix
KOLONNE: Hold øyekonatkt med bilen foran ved kolonnekjøring. Foto: Scanpix

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer