Hovedinnhold

- Ikke kjør med piggfritt i sommer

NAF advarer mot livsfarlig trend

BRUK SOMMERDEKK: - Bytt ut de piggfrie vinterdekkene til sommerdekk med god mønsterdybde for å unngå vannplaning og økt bremselengde, sier kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund Jan Ivar Engebretsen. Foto: Hanne Hattrem
BRUK SOMMERDEKK: - Bytt ut de piggfrie vinterdekkene til sommerdekk med god mønsterdybde for å unngå vannplaning og økt bremselengde, sier kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund Jan Ivar Engebretsen. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Piggfrie dekk skaper økt bremselengde og større fare for vannplaning, mener NAF.

VG følger

Norges Automobilforbund advarer på det sterkeste mot å la de piggfrie dekkene sitte på i sommer. En økende trend blant nordmenn er å ikke bytte ut de piggfrie dekkene med sommerdekk. Resultatet kan i verste fall ha dødelig utfall.

- Minimumskravet for mønsterdybden i dekkene om sommeren er 1.6 millimeter. NAF mener at minimumsdybden burde vært 3 millimeter for å unngå vannplaning, sier kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforbund, Jan Ivar Engebretsen, til VG Nett.

Og nettopp vannplaning viser seg ekstra utbredt blant biler som kjører med piggfritt på sommeren. Et annet varsko er påfallende økt bremselengde.

- Piggfrie dekk er ikke laget for drenering av vann, de er tilpasset snø og kulde. Når været blir varmere blir dessuten gummien mykere, noe som gir en drastisk økning av bremselengden, sier Engebretsen.

Påkjørsler bakfra

I en undersøkelse foretatt i forrige uke med 6 varmegrader i luften, viste en økt bremselengde i 80 km/t på hele 10,5 meter.

- Når det blir mer sommerlig øker denne lengden ytterligere. Man skal ikke se bort ifra at mange påkjørsler bakfra skyldes bruk av piggfrie dekk på sommeren, sier Engebretsen.

Første søndag etter 1. påskedag skal det etter reglene legges om til sommerdekk.

Nå som påsken er den tidligste på 19 år er det viktigere enn på lenge å handle etter forholdene.

- I år vil mange oppleve en forferdelig tvil i forbindelse med dekkskiftet, men husk å se an forholdene før du velger å bytte, sier Engebretsen, til VG Nett.

Han påpeker at folk må ta utgangspunkt i lover og regler, men at å legge om for tidlig kan få fatale følger.

- Det er nok om det blir noen få kuldegrader i løpet av natten, og det er ikke sjelden at vi får snøfall i slutten av mars i Norge. Følg med på værmeldingene i det området du skal kjøre og ta ansvar ut ifra det, sier han.

I forbindelse med dekkskifte og de første vårtegnene oppfordrer NAF også folk til å gjøre en skikkelig renovasjon av eget kjøretøy.

- Sørg for å gi bilen en skikkelig vask med påfølgende polering. De fleste norske veier er saltet, så sørg for å være nøye på å få vekk alt saltet fra bilen, sier Engebretsen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer