Hovedinnhold

Her er det nye svamp-dekket

"MÅNELANDSKAP": Millioner av små luftporer skal ifølge Bridgesone gi bedre egenskaper på vinterføre. Til venstre gummiblandingen med svamp- eller månestruktur, vanlig til høyre. Foto: Produsent
"MÅNELANDSKAP": Millioner av små luftporer skal ifølge Bridgesone gi bedre egenskaper på vinterføre. Til venstre gummiblandingen med svamp- eller månestruktur, vanlig til høyre. Foto: Produsent
Med overflate som strukturen i en svamp, skal dekket ifølge produsenten ha bedre egenskaper på snø og is.

VG følger

Det er Bridgestone som i dag lanserer Blizzak WS70 med den patenterte gummiblandingen.

Ifølge produsenten minner strukturen i dekket sterkt om den i en svamp.

Når overflateskorpen på dekket er slitt bort, dukker friksjonsgummien opp og vil gi dekket en ru, kraterlignende overflate som skal gi bedre skrubb mot is enn vanlig gummi.

Effekten skal være virksom ved alle temperaturer, men spesielt fra nullføre til minus fem-seks grader.

Bitende partikler

Når man kjører på is eller snø oppstår det fuktighet mellom dekket og isen. Denne tynne vannfilmen vil bli absorbert av porene i gummien, og friksjonen vil da øke fordi isen blir mindre glatt. Det er akkurat det samme som skjer når vi går på ski og skøyter, bare at her hjelper vannfilmen oss til å skli bedre, forklarer den norske importøren Bjørne Byhring i Byhring & Gjerde.

I tillegg til svampstrukturen har gummien innblandet små «bitende partikler», som skal gi en effekt på blank is.

Velkomment - og usikkert

- Du finner ikke noe på en bil med så stor sikkerhetsmessig betydning som fire gode dekk, så det er alltid fint med nyutvikling. Men vi kan selvsagt ikke si noe om dette dekkets egenskaper før det er testet, sammenliknet med andre og vi ser om de store ordene holder vann, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Han minner om at det alltid knytter seg usikkerhet til egenskapene i nye gummiblandinger.

- Spørsmålet er om det dekkets gode egenskaper går for mye utover andre egenskaper i dekket. Et dekk er et kompromiss. Spesielt er vinterdekk vanskelig. De skal ha barmarksegenskaper som et sommerdekk, kunne pløye unna snø og slaps, bite seg fast og bremse på is, blant annet, sier Edvardsen.

Må kjøres inn

Han sier det er svært uvanlig at dekket må kjøres inn såpass omfattende før det begynner «å virke».

Produsenten understreker i pressemeldingen at det eneste negative med vinterdekket er at det tar en stund før dekkskorpen er slitt bort og den porøse gummien blir effektiv.

Til gjengjeld skal gummiens egenskaper vare ut dekkets levetid.
- Er det ikke litt skummelt å lansere et vinterdekk som er glatt i starten?

- Det er ikke glatt i starten. Men det blir bare bedre og bedre etter hvert, sier Bjørne Byhring i Gjerde & Byhring.

- Hvor langt må man kjøre før skorpen er slitt vekk?

- Jeg har satt på mine for to uker siden og har kjørt bortimot 1000 kilometer. Ennå er ikke hinnen brutt. Det er mulig både å se og kjenne når den ru overflaten dukker opp. Vanlig gummi er som en barnerumpe, dette er som et månelandskap.

- Hvordan skal dekket kjøres inn?

- Vi anbefaler at nyinnkjøpte dekk settes på tidlig i sesongen.

Gått bort fra nøtter

Teknisk sjef Continental i Norden, Frank Larsen, sier de har gått bort fra å mikse inn skarpe småbiter i gummien for å øke friksjonen.

- Allerede i 1976 da Tyskland innførte piggdekkforbud lanserte Viking dekk med såkalt porøs gummi. Dekkprodusentene blandet også inn en rekke greier for å øke friksjonen, blant annet hasselnøttskal, valnøttskal, Leca og stålsplinter. Etter hvert kom vi til at det var bedre å lage gummien på vanlig måte.

Han forklarer at Continental har valgt å bruke såkalt migrerende oljer i gummien. Det vil si at oljene beveger seg i gummien slik at gummien blir mykere med slitasje.

- Og grepet holder seg, selv om mønsteret blir dårligere, sier Larsen.

Er testet

- Vi har testet Bridgestones piggfrie dekk Blizzak SW70. Resultatene blir offentliggjort i vår store dekktest i oktober, sier redaksjonssjef i NAFs medlemsblad Motor, Rune Korsvoll.

Dekket er testet på lik linje med de andre - det vil si godt innkjørt.

Bridgestone piggfrie vinterdekk Blizzak ble i fjor nummer fem i tilsvarende vinterdekktest. Da var Michelins X-Ice-dekk det beste.

- Hvor mye bedre enn forrige modell blir svampdekket?

- Først og fremst blir det bedre på is, og vi vet at det også har en viss effekt på snø, sier Bjørne Byhring.

Les: Har funnet opp tenkende helårsdekk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer