Hovedinnhold

Her er den store rundkjøringsguiden

FØLG MED: Det gjelder å holde tungen rett i munnen i rundkjøringer. Her ser vi rundkjøringen ved Rogaland Teater i Stavanger sentrum. Foto: Hugo Bergsaker/VG
FØLG MED: Det gjelder å holde tungen rett i munnen i rundkjøringer. Her ser vi rundkjøringen ved Rogaland Teater i Stavanger sentrum. Foto: Hugo Bergsaker/VG
(VG Nett) Mange norske bilister er usikre på hvordan de skal kjøre i rundkjøringer. Her får du en fyldig guide.

Denne saken handler om:

Tipsene er utarbeidet av Statens vegvesen, som ønsker å friske opp særlig eldre bilisters trafikkunnskaper.

Bilførere over 65 år har 21 prosent av førerkortene her i landet, men er kun involvert i åtte prosent av personskadeulykkene. Vi snakker om få ulykker, men alvorlighetsgraden er ofte høy, skriver vegvesenet i en pressemelding.

- Ulykker kan unngås

- Vi har i «Nyttige tips til bilførere» valgt ut en del trafikksituasjoner som mange opplever som kompliserte og hvor feil lett kan oppstå. Ved å gi informasjon om disse situasjonene og komme med tips til hvordan en kan håndtere dem, kan ulykker unngås, sier Klaus Ottersen, leder av kjøretøyseksjonen for Statens vegvesen i Vestfold.

Sammen med trafikklærer Algeir Thunshelle har Ottersen laget en videoserie som tar for seg flere trafikksituasjoner. Rundkjøringer er ett av temaene som vies stor oppmerksomhet.

Se videosnuttene her (VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne lenker)

VG Nett skrev i sommer at halvparten av alle trafikanter ikke vet hvordan de skal kjøre i rundkjøringer.

Klaus Ottersen mener en vanlig feil er å ha for høy fart inn mot rundkjøringen.

- Gir bedre trafikkavvikling

- Det vi ser er at når man holder hastighet og stuper inn i rundkjøringen, så får vi faktisk dårligere avvikling. Hadde vi fått flere til å kjøre rolig inn i rundkjøringen, så ville faktisk flere kunne kjøre i rundkjøringen samtidig. På den måten ville vi fått bedre avvikling, sier han.

Les også: Her er Norges farligste rundkjøring 

TRAFIKKTIPS: Klaus Ottersen fra Statens vegvesen i Vestfold vil friske opp nordmenns trafikkunnskaper. Foto: Roger Neumann/VG
TRAFIKKTIPS: Klaus Ottersen fra Statens vegvesen i Vestfold vil friske opp nordmenns trafikkunnskaper. Foto: Roger Neumann/VG

- Alle rundkjøringer har jo et varselskilt som påbyr deg regler for rundkjøring; det blå skiltet med pil rundt. Når man har oppdaget det, er det veldig viktig å velge en fart frem mot rundkjøringen, så man får god tid til å håndtere spesielt gangfelt før rundkjøringen. Men du må også ha god tid til å vurdere om det kommer noen fra venstre eller imot som du har vikeplikt for, sier trafikklærer Algeir Thunshelle.

Rundkjøringsrådene

Slik mener eksperten at du skal kjøre i rundkjøringer:

Til høyre i liten rundkjøring: Skal du til høyre, slå på blinklyset i god tid. Det første du må være oppmerksom på er gangfeltet. Slipp fotgjengere over før du kjører frem til vikelinjen, og plasser deg til høyre. Kontroller også gangfeltet når du kjører ut.

Rett frem i liten rundkjøring: Plasser deg til høyre også her. Vent med blinklyset til du er på høyde med nest siste avkjøring. Hensikten med blinklyset er å vise dem som kommer imot oss at vi ikke skal videre rundt, slik at de kan kjøre. I tillegg gir tegnet god informasjon til fotgjengere og andre trafikanter.

Til venstre i liten rundkjøring: Sett på blinklyset til venstre når du nærmer deg rundkjøringen. Plasser deg til venstre i kjørefeltet for å vise andre hvor du skal, og for å gi plass til dem som skal rett frem eller til høyre. Når blinklyset står på til venstre, vil møtende biler lett oppdage hvor du skal. Skift til høyre blinklys når du er på høyde med nest siste avkjøring. Plasser deg deretter til høyre og sving ut. Et tips når det gjelder blinklys og plassering: Skal du lenger enn halvveis, blink til venstre og plasser deg inn mot venstre i kjørefeltet.

Rett frem i mellomstor rundkjøring. Bilen foran gir tegn til venstre. Rundkjøringen har tilstrekkelig plass til to biler i bredden, og dette nytter du deg av. På denne måten blir trafikkavviklingen god. Også her bruker du blinklys til høyre når du passerer nest siste avkjøring.

Les også: - Er det nå så viktig å blinke i rundkjøringer? 

Til venstre i mellomstor rundkjøring: Både blinklys og plassering til venstre viser andre hvor vi skal. Dette vil andre ha nytte av. God kommunikasjon gir økt trygghet og god avvikling. Ved nest siste avkjørsel bruker du blinklys til høyre, plasserer deg til høyre og svinger ut av rundkjøringen.

(Få flere tips under bildet)

NORGES FARLIGSTE: Mange moped- og mc-ulykker gjør denne rundkjøringen i Skien til Norges farligste. Foto: Roger Neumann/VG
NORGES FARLIGSTE: Mange moped- og mc-ulykker gjør denne rundkjøringen i Skien til Norges farligste. Foto: Roger Neumann/VG

Til høyre i stor rundkjøring med to felt: Når du nærmer deg en rundkjøring med flere felt, er det viktig å finne ut hvilket felt du skal velge. Det venstre feltet brukes når du skal rett frem og til venstre. I dette tilfellet skal du svinge til høyre. Du er plassert i høyre felt og har blinklyset på til høyre. Du må her være oppmerksom på gangfelt både før og etter rundkjøringen.

Rett frem i stor rundkjøring med to felt: Informasjonstavlen viser at begge felt kan nyttes ved kjøring rett frem. Du har valgt høyre felt. Du ser at det er en person i gangfeltet, og må slippe vedkommende over. Når du er på høyde med nest siste avkjøring, slår du på blinklyset. Du ser nå at det ikke er noen i gangfeltet, og kan fortsette.

Til venstre i stor rundkjøring med to felt: Når du skal til venstre, skal du ligge i venstre felt. Det første du kontrollerer er gangfeltet. Deretter kan du slå på blinklys til venstre for å vise andre hvor du skal. Når det er ledig i rundkjøringen, fortsetter du, og kjører inn i venstre felt. Ved nest siste avkjørsel slår du på blinklyset til høyre, skifter deretter til høyre felt og svinger ut.

Feltskifte i stor rundkjøring: Du nærmer deg en stor rundkjøring, og skal til venstre. Legg deg inn mot midten før rundkjøringen. Når du skal skifte felt i rundkjøringen, må du bruke blinklys og se deg godt for. Det er viktig å sjekke utvendig speil og blindsonen på høyre side. Så må du tilpasse hastigheten og benytte ledig luke.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor