Hovedinnhold

Tesla tok fyr ved hurtigladestasjonen:

Havarikommisjonen undersøker Tesla-brann

Brannen i en Tesla Model S som skal ha skjedd mens den sto og ladet på en hurtigladestasjon, blir nå også undersøkt av Statens Havarikommisjon.

Denne saken handler om:

Det bekrefter avdelingsdirektør Rolf Mellum i Statens Havaraikommisjon for transport til VG.

– Vi ble ringt opp blant annet av Statens vegvesen i går og har fattet interesse for saken. Vi har hentet inn en del informasjon og har bestemt oss for å gå videre på det. Det første her må være å avdekke hva som er brannårsaken. Deretter om det er en sikkerhetsrisiko forbundet med denne type hurtigladning, sier Mellum til VG.

De er nå i dialog blant annet med bilens eier for å finne ut hvordan ulykken kunne skje og om det er en risiko for at dette kan skje igjen.

Det var 1. nyttårsdag i år, midt på dagen, en Tesla Model S begynte å brenne da den sto ved en Tesla hurtigladestasjon langs E18, ved Brokelandsheia i Aust-Agder. Ulykken skal ha skjedd midt på dagen. Den ett år gamle Teslaen skal ha vært helt nedbrent da brann og politi ankom stedet.

Husker du? Tesla tok fyr i garasjen

Kommunikasjonsdirektør for Tesla, Khobi Brooklyn, opplyser til VG at produsentens egne folk nå jobber med å undersøke omstendighetene rundt brannen.

Tesla: Har satt igang full etterforskning

– Ingen ble skadd. Vi har satt i gang full etterforskning og vil legge frem våre funn så raskt som mulig, sier hun.

I hele går jobbet politiets krimteknikere på åstedet for brannen.

<p>TOTALSKADD: En Tesla ble totalskadd etter at den tok fyr under lading på en hurtigladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder Foto: www.iGjerstad.no / NTB scanpix</p>

TOTALSKADD: En Tesla ble totalskadd etter at den tok fyr under lading på en hurtigladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder Foto: www.iGjerstad.no / NTB scanpix

Foto: Www.igjerstad.no, NTB scanpix

Ny super-SUV:Tesla Model-X- Ventetiden snart over!

Ifølge lensmann Odd Holum i Risør, som har ansvaret for etterforskningen av brannen, har de sine teorier om hva som har skjedd. Men foreløpig har de ikke noe svar på hvordan brannen i den populære elbilen som skal ha stått og ladet da brannen startet, oppsto.

– Vi har ikke kommet frem til noe endelig konklusjon på dette nei. Vi er ferdig med undersøkelsene av ladestasjonen men vil ta inn bilen til videre undersøkelser innendørs og demontere den helt.

Les også: Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekrefter

Ifølge Holum skal bilen ha stått koblet på hurtigladestasjonen da det ble oppdaget røykutvikling. Ladestikket skal så ha blitt koblet fra.

Holum forteller at de har hatt et tett og godt samarbeid med de norske representantene for den amerikanske elbilprodusenten.

Les testen: Tesla Model S P85D- Avsindig akselerasjon

<p>SLUKKET: «Brenner kraftig», tvitret politiet da de fikk melding om hendelsen. Da nødetatene kom frem til stedet var elbilen utbrent. Foto: Sindre De Bartolo</p>

SLUKKET: «Brenner kraftig», tvitret politiet da de fikk melding om hendelsen. Da nødetatene kom frem til stedet var elbilen utbrent. Foto: Sindre De Bartolo










DSB: Mye usikkerhet rundt slukking av elbilbrann

– Jeg kan bekrefte at DSB har blitt kontaktet av politiet og at vi bistår med vår elbilkompetanse. Som kjent er det politiet som har saken og derfor må svare på spørsmål rundt etterforskningen, sier sjefingeniør for elektriske anlegge i DSB (Direktortatet for samfunnsikkerhet og beredskap), Jostein Ween Grav.

Han sier at direktoratets erfaring er at det er usikkerhet rundt slokking av brann i elbil.

– I konvensjonelle biler benyttes skum men dette er ikke egnet om det oppstår brann i elbilens batteri. Da vil hovedoppgaven være å kjøle ned batteriet slik at brannen inne i batteriet begrenses og stoppes. Det er nemlig slik at ved en skade på et elbilbatteri vil de kjemiske stoffene i batteriet reagere og produsere varme som etter noen minutter kan føre til brann. Da vil også de andre batteriene varmes opp og en ny kjemisk reaksjon og brann starter. Nedkjøling med vann over lengre tid vil være nødvendig for å stoppe kjedereaksjonen. Dette er også dette tiltaket som all bilprodusentene oppgir som riktig metod, opplyser Ween Grav.

Han sier de forstår bekymringen rundt bruk av vann i forbindelse med høy spenning men anser at vann er den tryggeste slokkemetoden for brann i elbil. Batteriet er normalt helt isolert fra bilen ellers.

–Verdens raskeste hurtigladere

Ifølge Teslas norske nettside er det 585 hurtigladestasjoner med til sammen 3397 superchargere i Europa.

I Norge er det 198 Tesla Superchargere fordelt på 26 steder, med Setermoen mellom Narvik og Tromsø i nord, Åsane ved Bergen og Haugesund i vest, Lyngdal i sør, Fredrikstad og Elverum mot øst, og på flere fjelloverganger, blant annet.

Teslas egne superladere er verdens raskeste ladesystem for elbiler, ifølge dem selv.

Tesla Superchargere gir deg 270 kilometer rekkevidde på så lite som 30 minutter. Dette skal være hele ti ganger raskere enn de fleste konkurrentene.

 – Det kan være en risiko med denne type ladning. Det er noe vi som sagt vil se nærmere på og innhente mer informasjonom om, sier Mellum i Havarikommisjonen til VG.

Ladestasjonene er plassert slik at man kun trenger å lade i rundt 20 minutter, før man fortsetter reisen, ifølge Tesla.

Ekspert: Vanskelig å si noe om brannårsaken

Seniorforsker Magnus Thomassen Skinlo ved SINTEF Materialer og kjemi er ekspert på batterier. Han mener det er for tidlig i å spekulere i hva brannårsaken kan være.

– Det er vanskelig å si noen ting om hva som har forårsaket brannen. At det begynte å brenne i bilen når den sto ved en supercharger kan være helt tilfeldig og brannårsaken kan like gjerne være en gjenglemt sigarett eller en mobiltelefon på lading som noe feil i selve bilen,  sier Magnus Thomasen Skinlo.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene