Hovedinnhold

Halvparten av Oslos biler må parkere

DATOKJØRING: Fra neste vinter vil Oslo byråd innføre datokjøring for å minke forurensningen i hovedstaden. Foto: Gorm Kallestad/ Scanpix
DATOKJØRING: Fra neste vinter vil Oslo byråd innføre datokjøring for å minke forurensningen i hovedstaden. Foto: Gorm Kallestad/ Scanpix
(VG Nett) Fra neste vinter får Oslo datokjøring på dager med ekstra høy luftforurensning. Det betyr at annenhver bil i hovedstaden må stå.

Denne saken handler om:

Hensikten med tiltaket er å minke forurensningen i hovedstaden.

På kalde, vindstille dager legger forurensningen seg som et lokk over byen. Oslo bystyre har derfor vedtatt å innføre datobestemmelser for hvilke bilister som får kjøre når.

Tiltaket vil innebære et partall og oddetallprinsipp, der biler med registreringsnummer som slutter på oddetall får kjøre på oddetallsdager, og biler med nummer som slutter på partall får kjøre på partallsdager.

- Personlig imot datokjøring

Foreløpig er det usikkert hvordan tiltaket skal gjennomføres i praksis.

- Jeg er nødt til å se nærmere på hvordan vi skal få dette til, sier byråd for miljø- og samferdsel, Jøran Kallmyr, til NRK.

- Jeg registrerer vedtaket fra bystyret, og må forholde meg til dette, selv om jeg personlig er imot datokjøring, sier han.

Vil øke bomringprisene

Bystyret vil legge frem flere tiltak for å bedre luftkvaliteten i hovedstaden, og vil blant annet gjøre bilfelt om til kollektivfeltet på forurensede dager.

I tillegg ønsker de å skru opp prisen i bomringen på de verste dagene. Men dette forslaget vil først kreve en lovendring.

Enda dårligere luftkvalitet

Ifølge Norsk institutt for luftforskning viser langtidsvarselet frem til 2015 at luftkvaliteten blir enda dårligere i de tre største byene i Norge, og også trolig i andre deler av landet.

I Oslo er det utslipp av nitrogendioksid som utgjør hovedproblemene når det gjelder luftkvaliteten. I tillegg til vedfyring er det stor sett biltrafikken som står for utslippene av dette stoffet.

Høye utslipp av nitrogendioksid er kun tillatt i 18 timer i løpet av et helt år. I fjor ble denne grensen overskredet med over 90 timer i Oslo, og 140 i Bergen.

- Dårlig luftkvalitet kan føre til at syke mennesker dør flere uker før de ellers ville ha dødd, ifølge avdelingsdirektør Per Schwarze ved Folkehelseinstituttet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor