Hovedinnhold

Fremtidsradio blir standard i de fleste Volkswagen

ENKLERE SØK: Digitale radioer opererer ikke med frekvenser, kun navn på stasjoner/kanaler. På DAB sendes også flere kanaler over samme sender. Vanlige DAB-radioer kan ikke ta inn DAB+-sendinger. Her er radioen i VW Beetle. Foto: Jan Petter Lynau
ENKLERE SØK: Digitale radioer opererer ikke med frekvenser, kun navn på stasjoner/kanaler. På DAB sendes også flere kanaler over samme sender. Vanlige DAB-radioer kan ikke ta inn DAB+-sendinger. Her er radioen i VW Beetle. Foto: Jan Petter Lynau
(VG Nett) Fra nå blir alle Volkswagen-modeller som selges i Norge utstyrt med radio som tar inn fremtidens radiostandard, DAB+. Unntatt Polo og Up.

VG følger

FAKTA

  • Digital radio DAB (Digital Audio Broadcasting) er en digital sendestandard for radio, utviklet i årene 1981-2000.
  • DAB+ er etterfølgeren til DAB, lansert i 2006.
  • Stortinget har bestemt at dagens analoge FM-sendinger skal stenges, til fordel for DAB eller DAB+.
  • FM-nettet skal slukkes i 2017, eller senest 2019 hvis folk er trege med å kjøpe digitale radioer.
  • Digitalradio Norge eies av NRK, P4 og SBS Radio Norge. Selskapet skal jobbe for en rask og smidig overgang til digitale radiosendinger.

Stortinget har bestemt at FM-nettet etter planen skal skrus av i 2017.

Da blir vanlige FM-radioer tause, dersom du ikke gjør noe med dem. Etter 2017 (senest 2019, se faktaboks) vil man ikke lenger få inn radiosendinger på vanlige FM-radioer.

I februar skrev VG at ni av ti nye biler som ble solgt i 2011 var utstyrt med en dødsdømt radio, altså en vanlig FM-radio uten digital mottaker.

- Bilbransjen forsømmer seg, sa informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen i den forbindelse.

Men nå vil altså Norges største bilmerke - Volkswagen utstyre sine bilkjøpere med en radio som man kan lytte på både i 2013 og i 2017.

- For 2013-modellene som nå er på plass hos forhandlerne vil DAB+ være den nye standarden fordi dette er fremtiden, sier direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby.

Ikke Polo og Up

Men de to småbilene Polo og Up får hverken DAB eller DAB+ som standard. DAB+ vil være ekstrautstyr for Polo.

Innføringen av DAB+ ikke skal koste noe ekstra for kundene.

Lydkvaliteten på digitalradio har vært omdiskutert. Kritikere mener lydkvaliteten ikke er god nok, mens kringkastere og DAB-lyttere mener lydkvaliteten er mer enn god nok i sammenlikning med FM, ifølge Wikipedia.

Mer aktuelt

Toyota har hittil standardisert DAB+ på toppmodellene av Prius, Prius+ Seven, og Land Cruiser.

- Vi faser inn DAB+ som standard på stadig flere volummodeller fremover. Først ut er nye Auris i januar. Godt over halvparten av bilene vi skal selge i 2013 vil ha DAB+ som standard. For de fleste andre modeller vil det være tilgjengelig som ekstrautstyr, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota.

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford opplyser til VG at Ford per dags dato ikke tilbyr DAB+ som standard på sine modeller.

- Men alle DAB-radioer vi tilbyr i dag støtter DAB+, sier Sønsteby.

Nye Fiesta, som kommer i slutten av året, vil være den første Ford-modellen med DAB+ som standard.

- DAB+ vil få stadig større oppmerksomhet hos Ford også, sier Sønsteby.

Informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Norge sier de har valgt en løsning med DAB+ som standrad på de dyrere utstyrsnivåene. På nye Volvo V40 må du derimot betale for dette som ekstrautstyr.

C70 og XC90 kan ikke leveres med DAB.

- I praksis kjøper 80-90 prosent biler med DAB som standard, opplyser Gutteberg Hansen.

Ekstrautstyr

Både DAB og DAB+ er per i dag ekstrautstyr på Audi. Om de4t skal være standradutstyr er en diskusjon med fabrikken, opplyser informasjonssjef for Audi, Marius Tegneby.

- Alle Audi som blir bestilt med DAB er også klare for DAB+, opplyser Tegneby.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer