Hovedinnhold

Fremtidens minimotor er her - slik er den

** Sensasjonelt liten
** Bensinmotoren hermer etter dieselmotoren
** - Halvparten av bensinbilene vil ha minimotorer innen 2018

(VG Nett) Ford er først ute i kompaktklassen med minimotoren som yter som en fullvoksen kar. Fra tre sylindre med et samlet volum på en liter klemmer den ut 125 hestekrefter.

VG følger

PLUSS OG MINUS

  • PLUSS:
  • Kvikk.
  • Lavere forbruk.
  • God pris.
  • Lavt NOx-utslipp (lokal foruresning).
  • MINUS:
  • Fortsatt en del igjen målt mot forbruk og CO2-utslipp mot dieselmotoren.

Det er ikke så lenge siden en motor med et sylindervolum på en skarve liter betød nærmest gangfart.

- De klarte vel å få 40-50 hestekrefter ut av et slikt volum for femten-tyve år siden, sier NAFs Dag Edvardsen.

Sammen med VG har han kjørt den lille enlitersmotoren i nyeste Ford Focus.

Det er ikke nytt med tre- eller sågar toyslindrede motorer.

Fiat har startet produksjonen av tosylindrede motorer i 500 og i nye Panda (ingen av dem i Norge ennå), og Volkswagens nye småbil up!, som lanseres i disse dager, har tresylindret motor på en litersvolum som yter 60 hestekrefter.

Men Ford er først ut med «downsizingen» i en kompaktklassebil.

Ford har store planer for den lille motoren, den kommer snart i flerbruksbilene C-Max og helt nye B-Max.

To utgaver

Enliteren, i motorserien kalt EcoBoost, kommer i to varianter. En på 125 hestekrefter som skal stå for 97 prosent av salget, tror Ford Motor Norge.

Varianten med 100 hestekrefter er bare 7000 kroner billigere, og dermed er det få som vil kjøpe denne.

VG og NAF har prøvekjørt varianten med 125 hestekrefter. I billigste utstyrsnivå, Trend, koster denne 233.800 kroner. Vår testmodell, i toppversjonen Titanium, har en grunnpris på 256.500 kroner.

I tillegg kommer ekstrautstyr for nesten 50.000 kroner, så noen helt billig bil er dette ikke, tross en god slump avgiftsreduksjon.

KAN DRA MER: Enlitersmotoren kan dra mer hengervekt med 125 hestekrefter, 1200 kilo, mot 1000 kilo som 100-hester. Foto: Produsent.
KAN DRA MER: Enlitersmotoren kan dra mer hengervekt med 125 hestekrefter, 1200 kilo, mot 1000 kilo som 100-hester. Foto: Produsent.

Direkteinnsprøyting

Den lille motorblokken får plass på et A4-ark. Vektreduksjonen er på 30 kilo.

- Lavere volum er ønskelig fordi motoren blir lettere og effekten like høy, teknisk sjef i Ford, Kristian Lindstad.

Det er turboen, sammen med et system for direkteinnsprøytning av bensin som er hemmeligheten.

- Å sprøyte bensinen direkte inn i sylinderen følger prinsippet for moderne dieselmotorer, der drivstoffet sprøytes inn under høyt trykk via et felles rør, «common rail». I enlitersmotoren sprøytes bensinen inn i forbrenningskammeret, i stedet for via innsugingsmanifolden som i en tradisjonell bensinmotor. Når den kommer inn med høyt trykk oppnår vi en bedre forstøvning av drivstoffet, noe som gir lettere og bedre forbrenning. Tenningssystemet er også bedre, og variable ventiltider med en kamaksel som justerer seg, gir både høy ytelse og godt dreiemoment. En fast kamaksel gir ikke muligheten for godt dreiemoment og høy ytelse, sier Lindstad.

SE TEKNISKE DATA NEDERST I ARTIKKELEN.

Slites raskere?

- Er en liten motor mindre holdbar i lengden når den skal dra en såpass tung bil?

- Nei. All denne teknologien er velkjent og utprøvd, sier han.

Utfordringen for norsk bilbransje er å overbevise bilkjøperne om at små motorer kan duge også i Norge, mener NAFs Dag Edvardsen.

- Langtfra alle tror at de små motorene er effektive nok til de norske kjøreforholdene med mye bakker og svinger, sier Edvardsen.

Brukte mer

Akselerasjonen fra 0-100 km/t er på 11,3 sekunder.

- Det er nok til å dra snerken av grøten og vel så det. Ford lager sportslige biler, og denne motoren står fint til kjøreegenskapene, bekrefter NAFs Dag Edvardsen.

Men det er ikke de sportslige egenskapene som er viktigst.

- Nå har bensinmotoren fått mye av dieselmotorens egenskaper, med gode egenskaper på lavere turtall. Det er bra, for det er her vi trenger kraften. Folk flest raser jo ikke av gårde på 6000 omdreininger for å få mest mulig krefter ut av motoren, sier Edvardsen.

For en som har kjørt moderne dieselbiler er ikke et forbruk på 0,5 liter per mil ved blandet kjøring ekstremt imponerende. En dieselutgave av Volkswagen Golf med 1,6 liter har for eksempel et snittforbruk på 0,38 liter per mil.

Men når det gjelder lokal forurensning, NOx, er denne motoren veldig bra sammenliknet med diesel. En dieselmotor slipper ut langt mer helseskadelig NOx.

- Fremtiden

Mer enn halvparten av alle bensinbiler i Europa vil ha små 1,2 liters motorer eller mindre i løpet av 2018. Det er dobbelt så høy andel som disse bilene har i dag. Det går frem av en stor internasjonal rapport gjengitt av BBC.

I disse dager introduserer Ford sin nye en liter store tresylindrede bensinmotor. Motorblokken er ikke større enn at den får plass på et A4-ark og leverer likevel 125 hestekrefter,

Også Fiat har kommet med sin nye tosylindrede bensinmotor i år på bare 900 ccm med 85 hestekrefter. PSA (Peugeot og Citroën) jobber også med å utvikle en ny tresylindret bensinmotor med turbo på 1 liter og 1,2 liter. Det samme gjør flere andre produsenter også.

Vil bre om seg

Ifølge rapporten fra konsulentselskapet Frost & Sullivan som BBC siterer vil denne trenden med stadig mindre motorer bare bre om seg i årene som kommer.

Nybiler med små bensinmotorer på mindre enn en liter vil tredoble sine markedsandeler fra i dag, fra 5 prosent i 2010 til 16 prosent i 2018.

Bare fem prosent av bensinbilene vil ha tolitersmotorer og større, ifølge rapporten.

Flest dieselbiler

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det fremdeles slik at det selges langt flere dieselbiler enn bensinbiler i Norge, selv om bensinandelen har økt det siste året.

I april hadde 66,5 % av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, en reduksjon fra 75,1 prosent i april 2011. Dieselandelen hittil i år er 68,5 prosent, i samme periode i fjor var den 73,3 prosent.

- Bensin kjemper tilbake etter å ha tapt markedsandeler til diesel de siste årene, sier Ford-sjefen til BBC.

Det er spesielt på mindre bensinbiler som kjører kortere turer den såkalte «downsizingen» skjer.

- Bra utvikling

- Det som er bra med en slik utvikling er lavere drivstofforbruk, gustigere CO2-utslipp og lavere NOx. Hvordan denne teknologien holder, disse motorene blir jo presset ganske hardt, vet vi ikke helt ennå. Volkswagen har jo hatt suksess med sine 1,2 og 1,4 liters bensinmotorer og disse holder jo bra, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Ford FocusFord FocusFord FocusVW Golf
UtstyrsnivåTrendTrendTrend, ecoBlueMotion
Motor1,0 Bensin1,0 Bensin1,6 Diesel1,6 Diesel
Hk100 hk125 hk105 hk105 hk
Dreiemoment170 Nm170 (200) Nm270 Nm250 Nm
Gir5, man6, man6, man5, man
DrivhjulForanForanForanForan
Pris226.700 kr233.800 kr229.000 kr241.600 kr
Vekt1195 kg1195 kg1269 kg1239 kg
0-100 km/t12,5 s11,3 s11,8 s11,3 s
Toppfart185 km/t193 km/t187 km/t190 km/t
Forbruk blandet0,48 l/mil0,5 l/mil0,34 l/mil0,38 l/mil
CO2-utslipp109 g114 g88 g99 g
Nox41,6 mg/km39,3 mg/km152 mg/km130 mg/km

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer