Hovedinnhold

Forbrukerombudet vil forby høye p-bøter

TIL ANGREP PÅ BØTER: Fungerende forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet mener det er uhørt med parkeringsgebyr på 700 kroner. Foto: Privat/Forbrukerombudet
TIL ANGREP PÅ BØTER: Fungerende forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet mener det er uhørt med parkeringsgebyr på 700 kroner. Foto: Privat/Forbrukerombudet
(VG Nett) Forbrukerombudet vil ha en lov som tvinger private parkeringsselskaper til å senke nivået på parkeringsbøtene.

Denne saken handler om:

Mens det offentlige parkeringsgebyret i dag ligger på 500 kroner, er det ikke uvanlig at private parkeringsselskaper krever 700-800 kroner i gebyr for feilparkering. Parkeringsklagenemnda har tidligere godtatt kontrollavgifter på over 700 kroner, men samtidig slått fast at beløpet nærmer seg smertegrensen.

En arbeidsgruppe med Samferdselsdepartementet i spissen jobber nå med å utrede en ny, felles parkeringsforskrift for offentlig og privat parkering. Forbrukerombudet mener den såkalte kontrollavgiften ikke bør overstige størrelsen på det offentlige parkeringsgebyret.

- Ikke i forhold til overtredelsen

- Forbrukerombudet får jevnlig klager fra folk som føler seg urettferdig behandlet av de private parkeringsselskapene. I mange tilfeller ser vi at sanksjonen ikke står i rimelig forhold til overtredelsen. Dette må nå reguleres slik at det blir likt for offentlige og private selskaper, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård til VG Nett.

Det er særlig ved mindre alvorlige overtredelser at en høy kontrollavgift oppfattes som urimelig av forbrukeren, sier Nergård.

- Det oppleves veldig urettferdig å få 700-800 kroner i bot hvis du har glemt å trekke lapp der det er gratis å parkere, eller hvis du har betalt og kommer tre minutter for sent. Et annet eksempel folk opplever som fryktelig urettferdig, er hvis du har snudd lappen i vinduet og du kan bevise at du har betalt.

Må nivået være høyt for at folk skal skjerpe seg og parkere lovlig? Eller synes du at p-bøtene er alt for høye?Diskuter saken her!

Les også:Her er parkerings-verstingene

Nergård foreslår en lov som skiller mellom mindre og mer alvorlige forseelser.

- Vi vil lovfeste gebyret for mindre forseelser, som å oversitte tidsfristen, til 300 kroner. 500 kroner er et fornuftig beløp for større forseelser. Det skal ikke være sånn at parkeringsselskapene skor seg på at vi parkerer feil, sier Gry Nergård.

Sykehusene er god butikk

Hun mener forbrukeren må få betale for parkering på etterskudd når omstendighetene er spesielle.

- Hvis du står parkert utenfor et sykehus og opplever noe tragisk, så er det forferdelig å måtte ta stilling til om du har stått parkert i to eller fem timer. I slike tilfeller må du få anledning til å betale etterskuddsvis for tiden du har faktisk har stått, sier Nergård til VG Nett.

Nylig skrev VG Helg at parkeringsgigantene Q-Park og EuroPark årlig henter inn opp mot 12 millioner i bøter og 60 millioner i parkeringsavgifter fra pasienter og pårørende bare fra åtte sykehus i Norge.

Disse sykehusene er Aker sykehus, Aker Gaustad og Ullevål sykehus i Oslo, Sykehuset Østfold, Harstad sykehus, Universitetssykehuset i Tromsø, Ålesund sykehus, Sykehuset Buskerud og Stavanger sykehus.

Bare fra Ullevål sykehus krever Q-park hvert år inn rundt 15 millioner i parkeringsavgifter og nærmere to millioner i bøter fra pasienter og pårørende.

Bøtesats: 800 kroner

- Vi er avhengig av inntekter, vi også, sier daglig leder Roy-Einar Fjeld i vakt- og parkeringsselskapet A1 Security.

Selskapet hans opererer med en bøtesats på 800 kroner for alle parkeringsforseelser.

Les også:Kan bli slutt på denne type parkering

- Prisene går opp i samfunnet i dag, og da må inntektene samsvare. Det myndighetene ikke tar høyde for er at vi må betale 25 prosent moms av dette. Det slipper Trafikketaten, sier Roy-Einar Fjeld til VG Nett.

- Hvis vi skal betale 25 prosent moms av 500 kroner, må de enkelte grunneierne betale deler av kontrollavgiften. Da er det ikke rom for den type avtaler vi har med private grunneiere i dag, sier Fjeld.

- Vi forebygger

Han mener bilister kan velge å la være å parkere feil.

- Er det for billig, gir folk blaffen likevel. Hvis jeg kommer hjem til deg og setter bilen min på parkeringsplassen din, så blir du ikke akkurat blid, du heller, sier Fjeld.

- Forstår du frustrasjonen til folk som får bot på gratisparkering?

- Hvis det er gratisparkering på et kundesenter, så er ingenting så ergerlig som å få en bot på 700 kroner. Der må det være et skille, mener Fjeld, som argumenterer med at parkeringsselskapene gjør en viktig jobb i trafikken.

Les også:- Vant over p-selskapet!

- Når borettslagene blir rene parkeringsplasser, kan det hindre brannbiler og ambulanser i å komme frem. I slike situasjoner er sekundene viktige, og da er vi med på å forebygge, mener Fjeld.

Selskapet hans er ikke medlem i parkeringsforeningen Norpark. Det betyr at du ikke kan klage til Parkeringsklagenemda dersom du får en bot fra A1 Security. City Park og Norges Parkering er andre selskaper som ikke er med i Norpark.

Se hele listenher(VG Nett har ikke ansvaret for innholdet på eksterne lenker)

Tidligst neste år

Arbeidsgruppa som jobber med den nye parkeringsforskriften, regner med å ha konkrete forslag klare i løpet av høsten. Deretter blir det en høringsrunde, før saken til slutt blir sendt til Stortinget. Ifølge seniorrådgiver Espen Rindedal i Samferdselsdepartementet vil den nye forskriften tidligst trå i kraft neste år.

Han understreker at brukerinteressene blir viktige i den nye forskriften.

- Vi skal ta det beste fra alle ordninger, og det kan bli aktuelt å differensiere forskjellige typer overtredelser slik at det blir et gradert system, sier Rindedal til VG Nett.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor