Hovedinnhold

Førerløs bil satte fartsrekord

<p>MED STYRING: Her kjører bilen - uten fører - i rekordforsøket på Hockenheim-banen i Tysklannd.<br/></p>

MED STYRING: Her kjører bilen - uten fører - i rekordforsøket på Hockenheim-banen i Tysklannd.

Foto: DPA
Audi gjør krav på verdensrekord etter at en selvkjørende bil passerte 240 kilometer i timen.

Denne saken handler om:

RS7-modellen rundet den verdenskjente racerbanen sør for Frankfurt på så vidt over to minutter. Stuntet ble gjennomført for å sette søkelys på bilprodusentens innsats for å utvikle førerløse biler som etter hvert kan brukes i trafikken.

– Jeg vet at ulykkesfri trafikk kommer til å fortsette å være en visjon, men i det minste kan vi redusere antall ulykker i fremtiden, sier Horst Glaser i Audi, ifølge BBC. 

Les også: Førerløs BMW kjørte, krasjet og ringte politietselv 

Audi-modellen brukte en kombinasjon av kamera, laserskannere, GPS, radiooverføring og radarsensorer til å manøvrere seg rundt banen. Stuntet markerer et høydepunkt etter 15 års forskning, mener BBC.

– Må være helt sikker

Førerløse biler er en av de store trendene innenfor bilindustrien om dagen. Mange produsenter jobber med å komme opp med gode løsninger. Men selv om fremskrittene er omfattende, gjenstår en del før de slipper ut i trafikken.

– Jeg tror vi vil se førerløse biler på veiene våre i løpet av et tiår, men det er åpenbart fortsatt mye arbeid som gjenstår. Man må være helt sikker på at de fungerer sammen med andre førerløse biler og de med fører. Man må være helt sikker på at programvaren fungerer hundre prosent, sier professor David Bailey fra Aston Business School.

Hvem har ansvar?

Han mener et av de store spørsmålene er hvem som er ansvarlig dersom det skjer en ulykke med en førerløs bil.

– Er det føreren selv om de ikke kjører? Er det bilprodusenten? Er det programvareprodusenten? Det er en hel rekke med juridiske spørsmål som må løses.

I mai i år testet VG en førerløs Volvo i Göteborg. Volvos nye system tok oss faktisk rundt i sterkt trafikkerte Göteborg uten at vi trengte å styre, gasse eller bremse.

Se innslaget under her.


VGTV: Se hvordan det fungerte 

Les på E24:Førerløse biler snart å se i trafikken iCalifornia

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene