Hovedinnhold

Fjerner miljøfartsgrense i ni måneder - innfører 70 km/t

NAF: - Påtvinger bilistene lavere fartsgrense enn nødvendig

VEKK: Mioljøfartsgrenseskiltene skal fjernes så raskt som råd er, og erstatttet med en permanent fartsgrense på 70 km/t. Men til høsten blir det igjen 60 km/t i timen på strekningene. Foto: Scanpix
VEKK: Mioljøfartsgrenseskiltene skal fjernes så raskt som råd er, og erstatttet med en permanent fartsgrense på 70 km/t. Men til høsten blir det igjen 60 km/t i timen på strekningene. Foto: Scanpix
(VG Nett) - Nå ber jeg Vegdirektoratet erstatte miljøfartsgrensen med en permanent fartsgrense på 70 km/t. Det skjer snarest, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

VG følger

MILJØFARTSGRENSE I OSLO

  • 1. november innførte Statens vegvesen miljøfartsgrense på deler av riksveg 4, Ring 3 og E18 i Oslo.
  • Dette innebærer redusert hastighet fra 80 til 60 km/t.
  • Hensikten er å redusere mengden helseskadelig svevestøv.
  • Ring 3 fra Ryen til Granfosstunnelen.
  • Riksveg 4 Trondheimsveien fra Sinsen til Grorud.
  • E18 fra Framnes (Operatunnelen) til Lysaker. Gjelder på hverdager i tidsrommet 06.00 - 22.00.
  • Miljøfartsgrensen på denne strekningen blir regulert med elektronisk variable skilt.
  • Kilde: Statens vegvesen.

- Nå har jeg et klar budskap, sier Kleppa, etter at hun i ettermiddag har hatt et møte med justisminister Grete Faremo for å avklare hvordan politiet skal kunne bøtelegge bilførere som bryter miljøfartsgrensen.

Rent teknisk er Kleppa og Faremo nå enige om at justisministeren innen 1. november 2012 skal ha gjort de nødvendige endringene i politiets sanksjonsregelverk, slik at politiet kan bøtelegge bilister som kjører for fort når det er miljøfartsgrense.

For l. november skal «miljøfartsgrensen» på plass igjen.

Med et nytt regelverk i ryggen er det samferdselsministerens mening at det da gjeninnføres 60 km/t på strekningene som i dag har miljøfartsgrense - og at politiet da kan utstede bøter til bilister som kjører for fort - på vanlig måte.

- Miljøfartsgrenseskiltene som i dag står blir tatt ned og erstattet med en permanent fartsgrense på 70 km/t.

Fartsgrensen vil håndheves av politiet på samme måte som andre fartsgrenser, sier Kleppa.

Da vil også trolig fotoboksene på strekningene, som nå er skrudd av i sesongen med miljøfartsgrense, bli slått på igjen.

Frykter ikke sommer-kø

- Siden det ikke blir 80 km/t, er du ikke redd for mer kø?

- Nei, her er det snakk om tre korte sterkninger. En fast grense på 70 km/t ivaretar både hensynet til trafikksikkerhet, framkommelighet og miljø.

Slik blir fartsgrensene

FJERNER OG GJENINNFØRER: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil fortsette med miljøfartsgrenser til høsten. Foto: Torbjørn O. Karlsen
FJERNER OG GJENINNFØRER: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil fortsette med miljøfartsgrenser til høsten. Foto: Torbjørn O. Karlsen


For bilistene som kjører på de tre strekningene riksvei 4, Ring 3 og E18 i Oslo med miljøfartsgrense blir skjemaet da slik:

* I dag: 60 km/t. Politiet håndhever ikke brudd på fartsgrensen mellom 60 og 80 km/t.

* Snarest: Skiltene med «Miljøfartsgrense» tas ned og det blir 70 km/t. Politiet bøtelegger på vanlig måte.

* Gjennom sommeren og høsten, og «for alltid»: 70 km/t.

* Fra 1. november 2012: Miljøfartsgrensen på 60 km/t gjeninnføres for vintersesongen. Forskjellen fra i dag er at politiet da rent lovteknisk vil bøtelegge brudd på fartsgrensen slik som på andre veier.

- NAF: Lavere fart enn nødvendig

FÅ DAGER: - Sett ned fartsgrensen fra 80 til 60 km/t kun de få dagene i året det er nødvendig, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF
FÅ DAGER: - Sett ned fartsgrensen fra 80 til 60 km/t kun de få dagene i året det er nødvendig, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF


Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal synes permanet 70-grense minner om tullete symbolpolitikk.

- Det er teknologi tilgjengelig som gjør det mulig å redusere fartsgrensen til 60 km/t når det er påkrevd. De nye reglene som skisseres her synes jeg virker som om det er gått politisk prestisje i saken, og at de for enhver pris skal ha redusert fart. Her blir bilistene påtvunget lavere fartsgrense enn det er behov for, sier Inger Elisabeth Sagedal.

NAFs oppskrift har vært og er å sette ned fartsgrensen til 60 km/t på de få dagene i året der det er behov for det av for høy konsentrasjon av svevestøv.

- Disse trafikksikre veiene tåler 80 km/t, og svevestøvproblematikken er betydelig redusert. Dette fører til mer kø for bilistene og dårlig samfunnsøkonomi, sier Sagedal.

Usikkert om håndheving

Bakgrunnen for den omstendelige prosessen er at politiet har måttet se gjennom fingrene med brudd på miljøfartsgrensen. Borgarting lagmannsrett slo i en dom i fjor fast at det er lov å bryte miljøfartsgrensen.

Selv om det var en miljøfartsgrense på 60 km/t, ble en mann som ble tatt i 100 km/t, kun dømt for fartsovertredelsen over den normale fartsgrensen på stedet, som er 80 km/t.

I forrige uke fastslo Lovavdelingen i Justisdepartementet at Samferdselsdepartementet har hjemmel til å innføre miljøfartsgrense. Da var det fortsatt uklart hvor hardt bilistene som kjører for fort, skal kunne straffes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer