Hovedinnhold

Feiltolket regler om tilhengervekt - fikk 11.000 i bot for å trekke båt

DYR TUR: Frakten av White Shark'en på denne hengeren sved på pungen for både Erling Moxness (t.v.) og Egil Kjær. Foto: Tore Kristiansen
DYR TUR: Frakten av White Shark'en på denne hengeren sved på pungen for både Erling Moxness (t.v.) og Egil Kjær. Foto: Tore Kristiansen
FREDRIKSTAD/DRAMMEN (VG) Kameratene måtte punge ut med 11.000 kroner i forelegg for å trekke denne båten og hengeren. Grunn: Det er maksvekten på hengeren som teller.

Denne saken handler om:

REGLER FOR TREKKING AV HENGER

  • 1) Med alle bilførerkort kan du trekke en henger opp til 750 kilo (vekt av henger og last).
  • 2) Skal du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo, må du ha tilhenger førerkort – E.
  • 3) Eneste unntak er campingregelen for de med klasse B: Vilkåret er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg), og at tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte totalvekt samlet ikke må overstige 3500 kg.
  • Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren.
  • 4) Du må alltid sjekke i bilens vognkort: Tillatt hengervekt, vil si maksimal aktuell totalvekt for tilhengern. Den er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har.
  • Bilens tillatte vogntogvekt, er summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.
  • * Tillatt totalvekt betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for, ifølge vognkortet.
  • * Aktuell totalvekt er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket.
  • * Bilens egenvekt med fører er den vekten bilen veier uten last pluss en teoretisk gjennomsnittsvekt på 75 kg for fører. Du finner bilens egenvekt med fører i vognkortet.
  • EKSEMPEL
  • Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke.
  • I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.
  • Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over ENTEN 1225 kg (egenvekt med fører) ELLER 1770 kilo (3500 minus 1730 er lik). Den laveste vekten – i dette tilfellet 1225 kg – er den som setter grensen.
  • Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt).
  • Fulllastet bil kan veie 1730 kg og fulllastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg.
  • Siden tillatt vogntogvekt (i dette eksempelet, står i vognkortet) er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.
  • Derfor: Hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.
  • Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt.
  • Det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuell hengervekt (hvor mye tilhengeren med last kan veie) og maksimal aktuelle vogntogvekt (hvor mye bilen med last og tilhengeren med last kan veie til sammen).
  • Ved utgangen av 2009 var det registrert 1.677.510 førerkort klasse B i Norge og 1.327.673 i klasse BE. (Kilde: Vegdirektoratet)

Da kameratene skulle frakte den drøyt 20 fots store White Shark'en på henger fra Hvaler til Drammen i starten av august, trodde de alt var i sin skjønneste orden.

Bilen hadde lov til å trekke vekten av båt pluss henger, og hengeren var dimensjonert for farkosten.

Begge hadde førerkort for personbil inntil 3,5 tonn.

De regnet ut at bilen med to mann, båt og henger veide til sammen 3.360 kg - og kunne dermed ikke se noen tungtveiende grunner til at de ikke kunne kjøre.

Teoretisk vekt

- Denne feiltolkningen av regelverket kostet oss dyrt, konstaterer Erling Moxness (45).

En politikontroll langs Mosseveien i Fredrikstad avdekket at tilhengeren faktisk kan tåle tyngre båter enn den drøyt 20 fots store White Shark'en.

Det er den tillatte maksimalvekten som gjelder, og ikke kiloene som kameratene faktisk trekker bak bilen. Og siden hengerens teoretiske lastevne kunne sprengt maksgrensen på 3,5 tonn totalt, måtte drammenserne hensette båt og henger i plankebyen.

Kameraten Egil Kjær (41), som tilfeldigvis satt bak rattet, fikk 6.000 kroner i forelegg for ikke å ha førerkort klasse BE.
Les:Kjører du med tilhenger, har du ikke lov til å kjøre mer enn i maks 80 km/t - også på motorveien.

Hver sin bot

Også Moxness, som satt i passasjersetet under ugjerningen, ble straffet. Han hadde «lånt bort» bilen uten å forsikre seg om at sjåføren hadde gyldig utvidet førerkort.

For dette må Moxness bidra med et forelegg på 5.000 kroner til statskassen.

- Politiadvokaten burde ha nøyd seg med ett forelegg. Det føles som vi ble straffet dobbelt opp. Hvem av oss som var passasjer eller satt bak rattet var helt tilfeldig. Hadde jeg kjørt, hadde vi altså sluppet billigere unna, sier Moxness.

Fikk karantene

Men livet som lovbrytere sluttet ikke med dette. Da Egil Kjær meldte seg opp til tilhengerkurs, med påfølgende oppkjøring hos Biltilsynet, kom det straks nytt brev fra politiet: Straffeutmålingen innebærer en seks måneders karantene, så noe utvidet førerkort for tilhenger blir ikke aktuelt på denne siden av nyttår.

Advokat Kjell Holden ber i et brev om at sperrefristen frafalles, siden denne ikke sto oppført i forelegget.

«Skal sperrefrist være en følge av et vedtatt forelegg, må dette fremgå av forelegget, idet det ellers representerer en ulovlig dobbeltstraff», skriver advokaten i et brev til Fredrikstad-politiet.

Gjør jobben vår

«Det kan trygt fastslås at norsk straffejus ikke har noe med «bondevett» å gjøre», skriver politiadvokat i Fredrikstad, Nils Vegard, i et brev til Erling Moxness.

I brevet poengterer Vegard at en trafikant har plikt etter loven til å sette seg inn i gjeldende regler.

Til VG forklarer Vegard at både Moxness og Kjær har fått forelegg fordi de har brutt loven.

- Den som har førerkort plikter etter loven å sette seg inn i trafikkreglene, herunder hva slags kjøretøy man lovlig kan føre, sier Vegard.

- Kunne du vurdert dette annerledes?

- De har vedtatt forelegget, men kunne tatt opp dette med retten, sier Vegard.

- Skjønner du at regelverket kan oppfattes som ulogisk?

- At både bileier og bilfører bøtelegges i slike saker, er etter mitt skjønn fast praksis. En annen sak er om bøtenivået er høyt etter forseelsens karakter. Men generelt er bøtenivå meget høyt i trafikksaker, sier Vegard.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor