Hovedinnhold

Enkelt hjulskift med mutterløsneren

«Redningen» mot fastkjørte hjulmuttere

ENKELT: Fest den ene av de to koppene på en mutter, og den fungerer som en stopper eller lås. Plasser den andre på den mutteren du ønsker å løsne, og sveiv rundt for å løsne. Foto: Gisle Oddstad
ENKELT: Fest den ene av de to koppene på en mutter, og den fungerer som en stopper eller lås. Plasser den andre på den mutteren du ønsker å løsne, og sveiv rundt for å løsne. Foto: Gisle Oddstad
(VG Nett) Du trenger ikke bruke krefter i det hele tatt for å løsne hjulmutterne med den nye mutterløsneren. Men det er «forbudt» å bruke den til å feste hjulmutterne, advarer NAF.

VG følger

VG NETTS VURDERINGER

Pluss: Du slipper å hoppe eller stå på verktøyet for å løsne hjulmutterne, med den risikoen dette innebærer. Mutterne løsner svært enkelt. Enkel i bruk.

Minus: Pris 590 kroner. Det finnes rimeligere løsninger, for eksempel en såkalt latmannsarm som utvider momentet på bilens originalverktøy. Husk å ikke bruke mutterløsneren til å feste mutterne med.

- Mutterne løsnet utrolig lett og var lett å bruke. Fra meg blir det terningkast fem på denne dingsen, sier en av testerne i VG Netts minitest av mutterløsneren.

Stor test: Piggfritt biter nå snart like bra som pigg på is og snø.Her er årets store vinterdekktest av piggfrie og piggdekk.

Må skru av selv

At det ikke blir en sekser på treningen for mutterløsneren skyldes at verktøyet ikke kan brukes til å skru mutteren helt av. Momentet (utvekslingen) gjør at dette i hvert fall blir en svært omstendelig operasjon. Det kan kanskje sammenliknes med å sykle i nedoverbakke i første gir - det er nesten umulig å få kraft nok.

Flere elektriske muttertrekkere for «hjemmebruk» kan brukes både til å løsne og skru av hjulmutterne. Disse kan du kjøpe i bilrekvisitaforretninger som for eksempel Biltema, Clas Ohlson eller Torshov Bilrekvisita.

NAF har testet muttertrekkere for hjemmebruk.

Mutterløsneren AutoGear er ifølge produsenten et nytt produkt utviklet for Norge. Verktøyet har en kraftutveksling som gir et moment på maksimalt 300 newtonmeter.

I praksis betyr det at du ikke trenger bruke krefter for å løsne selv ganske fastkjørte muttere.

Fest mutterne for hånd

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF har selv prøvd mutterløsneren, og synes den var enkel og lettvinn å bruke. Men han advarer mot å trekke til boltene med det samme verktøyet.

- For all del ikke. Da risikerer du å dra for hardt til slik at du strekker boltene. Dette kan siden føre til at boltene knekker tvert av, noe som gjerne skjer når bilen er ferielastet og kjører i en dump. Dette har NAF erfaringer for at har skjedd, sier Engebretsen.

- Vær forsiktig

Forhandleren av AutoGear, Soko, er mindre dramatiske i sine advarsler mot å bruke verktøyet til å feste boltene med.

«Man må være forsiktig når man strammer til mutterne, for det er ikke noe panel som viser styrken. Dette er først og fremst et løsne-verktøy, og nettopp derfor har vi kalt det for en mutterløsner», opplyser Soko.

Hvilken kraft hjulmutterne skal skrus til med, står i instruksjonsboken. Som regel er det ikke mer enn ti eller elleve kilo, men dette har du ingen kontroll over med denne typen verktøy, sier Jan Ivar Engebretsen.

- Hvor hardt skal vi skru til?

- Hører du det typiske knirket i bolten, har du skrudd for hardt. Dersom du bruker bilens originale verktøy til å feste boltene med, vil jeg beskrive det slik: Dra til skikkelig, men ikke alt du orker, sier Jan Ivar Engebretsen.

PS! Husk å feste alle mutterne inntil felgen, og så skru til annenhver hjulmutter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer