Hovedinnhold

Disse er kåret til Norges vakreste veier

VINNER: Eierne på Borgestad har skjøttet alleen gjennom størstedelen av dens levetid, og har sørget for at utgåtte trær er blitt erstattet av nye. I 1985 ble alleen fredet. Foto: Tom Riis
VINNER: Eierne på Borgestad har skjøttet alleen gjennom størstedelen av dens levetid, og har sørget for at utgåtte trær er blitt erstattet av nye. I 1985 ble alleen fredet. Foto: Tom Riis
(VG Nett) En riksveistrekning i Skien og bybanen i Bergen har fått «Vakre Vegers Pris».

VG følger

Dette sier juryen:

  • Bybanen i Bergen: Anlegget til 2,2 milliarder kroner er det største enkeltprosjektet i et spleiselag mellom stat, fylke, kommune og trafikantene i form av bompenger.
  • Markbelegg, kanter, tunnelportaler, plattformer, léskur, ledningsmaster og annet har god form, farge og materialbruk og utgjør til sammen en helhetlig design.
  • Bruken av vegetasjon er bevisst og kunstprosjektene i prosjektet bidrar ytterligere til å heve Bybanens opplevelsesverdi og estetiske kvaliteter.
  • Borgestadalléen ved Borgestad gård i Skien:Skiller seg best ut når det gjelder drift og vedlikehold. Et verdifullt landskapselement og en vakker forbindelse mellom Skien og Porsgrunn.
  • Et forbilledlig eksempel på planlegging og bevaring med hensyn til drift og vedlikehold, som bør sette standard for nye og eksisterende alléer.
  • Borgestadalléen ble etablert av statsminister Gunnar Knudsen i 1920. Alléen ble bygget framtidsrettet, med høyde for framtidig økt biltrafikk og et 500-årsperspektiv for trærne.
  • Eierne på Borgestad gård har skjøttet alléen gjennom størstedelen av dens levetid. I 1985 ble alléen, kulturlandskapet og gården fredet.
  • Skien kommune overtok ansvaret for skjøtselen på oppdrag fra Statens vegvesen. En ny vedlikeholdsplan ble utarbeidet i 2005.
  • Kilde: Statens vegvesen

En fagjury satt ned av Vegdirektoratet og ledet av vegdirektør Terje Moe Gustavsen, har kåret strekningen Borgestadalléen ved Borgestad gård i Skien for å være den beste når det gjelder drift og vedlikehold.

Den 450 meter lange alleen langs fylkesvei 32 mellom Skien og Porsgrunn ble etablert i 1920, og er omkranset av 30 bøketrær, 44 hestekastanjer og 25 eiketrær, plantet med ti meters mellomrom.

Prisen for beste nyanlegg gikk til den 9,8 kilometer lange bybanen mellom Byparken og Nesttun i Bergen. Det skinnegående kollektivtransportsystemet som er bygget opp helt fra grunnen av, og ble åpnet i juni 2010, 45 år etter at trikken i Bergen ble nedlagt.

HVILKEN VEISTREKNING I NORGE SYNES DU ER VAKREST? DISKUTÉR OG LAST OPP BILDE AV DIN FAVORITT HER!

Fra nabolaget

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen offentliggjorde prisene i går, under pressekonferansen hvor forslaget til Nasjonal Transportplan ble lagt frem.

Da kokte vakker vei-prisen litt bort, blant annet i kritikk av hans planer for fortsatt veiklatting i stedet for å utbedre hele veien i et jafs.

- Borgestadalléen ble anlagt i 1920 og bygget med tanke på økt biltrafikk og et 500-årsperspektiv for trærne. Er du litt misunnelig på den evnen de hadde før i tiden til å planlegge veien langt frem i tid?

- Jeg er ikke sikker på om de planla hele veinettet like godt som denne alleen, men ja, tenkningen som ble foretatt er imponerende. Blant annet ble det valgt forskjellige typer trær, med ulik levetid, med tanke på utskiftning. Og det ble tatt høyde for økt bredde og mer trafikk.

- Det må være en ekstremt vanskelig oppgave å velge en vakker vei, så mange pene veistrekninger vi har i Norge?

- Selvsagt er det vanskelig! Vi er privilegerte som har så mange vakre turistveistrekninger. I likhet med mange andre i dette landet, vil jeg tro, har jeg mye igjen å se. Det er mye flott på vestlandet, men spesielt også i Nord-Norge.

Hjemmebane

- Har du kjørt Borgestadalléen selv?

- Både kjørt og gått! Jeg gikk på skole rett oppi lia, og er oppvokst ikke så langt unna, i Siljan. Den er aller finest når den er irrgrønn, og når den er høstfarget.

Artikkelen fortsetter.

MER BERGENS-BANE: Her er bybanen i Bergen, bygget fra bunnen. Byggetrinn to fra Nesttun til Rådal er igangsatt og planlagt åpnet i 2013. Byggetrinn 3 fra Rådal til Flesland er foreløpig planlagt åpnet i 2016. Foto: Knut Opeid
MER BERGENS-BANE: Her er bybanen i Bergen, bygget fra bunnen. Byggetrinn to fra Nesttun til Rådal er igangsatt og planlagt åpnet i 2013. Byggetrinn 3 fra Rådal til Flesland er foreløpig planlagt åpnet i 2016. Foto: Knut Opeid

Beregnet for lavt

- Du sier at dere har beregnet for lavt for kostnader til vedlikehold, og at det norske veinettet har pådratt seg et solid etterslep. Det kunne kanskje har vært enda flere vakre veistrekninger å velge mellom hvis det var bevilget mer penger?

- Ja, og da må vi passe på å få nok fremover.

«Vakre veger»-prisen ble sist delt ut i 2008 da Slemmestadveien i Asker og Risøy bru i Haugesund stakk av med hederen.

Fagjury

Hedersprisen deles ut av en fagjury oppnevnt av vegdirektoratet, ledet av vegdirektøren.

Prisen deles ut til et nyanlegg og en til en vei som fremhever seg når det gjelder drift og vedlikehold, etter statutter bestemt av vegdirektoratet. Juryen består av fagfolk på arkitektur og anlegg.

HEDERLIG: E10 Lofotens fastlandsforbindelse fikk hederlig omtale, for å levere et lavmælt byggverk i et storslått landskap. Strekningen setter standard for veibygging i et sårbart naturlandskap, sier juryen. Foto: Johan Brun
HEDERLIG: E10 Lofotens fastlandsforbindelse fikk hederlig omtale, for å levere et lavmælt byggverk i et storslått landskap. Strekningen setter standard for veibygging i et sårbart naturlandskap, sier juryen. Foto: Johan Brun

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer